Minikatt vanligt ??????????

Gnist

Trådstartare
Har just nu en kull med kattungar, som är ca 7 veckor nu. Pigga och friska allihopa . MEN en av honorna är bara ca en tredjedel så stor :eek: :crazy:
Nog för att mina katter är små och jag avlar bara på relativt småa katter, men detta har jag aldrig upplevt förut :o Vad kan det bero på att hon är så pytteliten ?

pytte1.jpg

pytte2.jpg

Här är hon bredvid en syster.....

Senast ändrad:
Sv: Minikatt vanligt ??????????

Nej, inte än iaf. Ska snart vaccinera en valp, så jag tar nog med henne då. Men vad kan det vara som gör att hon blivit så liten ?

Hon äter, dricker, busar och uträttar alla sina behov på låda liksom de andra. Hon är pigg och alert och har inga "underligheter" för sig :crazy:

När dom föddes syntes ingen större skillnad i storleken på kattungarna..

Ingen aning, men det är nog smart att göra som du planerat, och låta vet titta. Om inte annat så bara för att vara på säkra sidan. Söt i alla fall. :)

Vad häftigt! Jag har aldrig hört talas om, eller sett en så liten katt förr- å andra sidan så är jag ingen kattexpert.
Hoppas bara att den inte får några men av det, men det verkar ju inte så. Sötnos iaf! :love:

:idea: Jag kanske ska starta upp en ny ras ;)
Katternas motsvarighet till falabella.....

Jo varför inte, man vill ju alltid att katterna ska vara små alltid!

btw: Jättesöta var dem både två.

Mina vuxna hanar väger ca 2½ - 3 kg och honorna något mindre, så jag föder ju redan upp små katter, men denna är det minsta jag sett i kattungeväg :crazy:

Hoppas den är frisk och inte har några fel. Kanske världens minsa katt?
Du kommer att behålla henne själv då va? Inte kan du väl sälja en sådan liten kär unge?

Får se.. Äldsta jäntan vill att vi ska behålla henne, men det är inget bestämt ännu.

:D Har redan lämnat tillbaka 6 kattungar med mamma till katthemmet som bodde hos oss ett tag när de inte hade plats för fler.
Jag och sambon vill fortsätta kunna ta hand om katter, kanske även problemkatter så det finns nog inte plats för en liten sötis...kanske..:love: nej definitivt inte! *försöker se bestämd ut* :D

Katter kan råka ut för samma sjukdomar som oss..

Utvecklingsstörningar, dvärgväxt m.m.

Visa henne för vet och ta gärna med systern , då har vet lättare att göra jämförelser...

Men Oj :love: :love:

Kan den ha nån form av dvärgväxt ? Inte vet jag om det finns på katt, jag har då aldrig sett något liknande.

Hon är fullkomligt BEDÅRANDE.

<jag skall inte ha en katt till, jag skall INTE ha en katt till> :devil: bara en liiiiiiten :devil: <jag skall inte ha en katt till, jag skall INTE ha en katt till>
lDu förstår att nån blev såld på den där lilla - den skulle passa så bra hemma hos mina gamla kärringar.......tycker jag, men antaligen inte de, eller gubben

Hjärtat kan vara boven om den inte växer ordentligt. Jag vet en skogistjej som slutade växa vid 6 månader, Hon är utredd enligt konstens alla regler och kärnfrisk, mer ska inte gå vidare i avel pga sin litenhet.

Så be veterinären kolla upp allts om kan påverka storleken. Är föräldrarna inte så små själv så borde den lilla inte vara det heller.

Mamman och pappan till kattungarna är ganska små. Hanen ca 3 kg och honan ca 2 kg, men dom var aldrig så små vid 7 v ålder. Alla andra kattungar, även i andra kullar har varit större än denna lilla dam (små, men större). Kommer iaf att ta med henne, när jag ska vaccinera valpen om ca 2 veckor, så får vi väl se vad vet säger..

Kan vara hjärtfel, har haft två kullar med en mini i en kull och två i en annan, bara en överlevde och hon mår bra och fungerar normalt.

De fryser ofta, får lätt infektioner och bör definitivt vet.kollas!
Har du märkt av ngt på din? På kortet där hon kryper ihop ser hon inte frisk ut.

Hoppas den lilla parveln klarar sig! :love:

Om du läser tidigare inlägg, så ser du att jag skrivit att hon är pigg, frisk, alert, äter bra, går på låda, inte har några "underligheter" för sig.... ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
880
Senast: Lingon
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Asko
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
911
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 861
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31