miniuppfostran av hästar på ridskola

P

pythagoras

Hej.

Ni som rider på ridskola och träffar ridskolehästar som hotar och är buffliga, eller hästar som leder sina ryttare in i stallet... vad göra?

Läste lite om NH för några år sedan och började då fundera över om man skulle kunna träna hästarna "lite lätt" från marken, trots att man bara har tiden före och efter ridlektionen på sig, och trots att platsen är i stallet eller på väg till och från ridhuset. Har på egen hand testat fram följande "knep och knåp" som jag tycker fungerar riktigt bra på de olika ridskolehästar jag träffar.

1. Leda till och från stallet:
Varje gång jag leder hästen stannar jag till en kort stund då och då, typ var 5:e meter, eller ändrar hastighet. Börjar redan så fort jag kommit ut ur boxen / spiltan. Bromsar först med kroppen (sträcker upp mig, lite som en halvhalt på marken), och om hästen inte stannar så tar jag i tygeln. Om hästen likväl inte stannar (typiskt när den vill in i stallet och är van vid att ledaren följer med om hästen envisas) så leder jag genast runt den på en liten volt och stannar sedan. När jag står stilla med hästen vid hand får hästen inte flytta på hovarna - så fort den tar ett steg åt något håll så flyttar jag tillbaks den, lugnt och fint.

De flesta ridskolehästar jag mött lär sig efter tre-fyra upprepningar att stanna redan när ledaren rätar upp sin kropp, före tygeltaget. När man märker det så tar man allt mindre i tyglarna för varje gång.

2. Buffliga och hotande hästar:
Jobbar med att flytta hästen ett litet steg hit eller dit när den står uppbunden (helst i box eller stallgång, för det är enklast om man har lite plats runt om). Står vid bogen (så att den inte kommer åt att bita eller sparka mig) och ber hästen att flytta bakdelen ett litet steg i sidled. Börjar med att peka i luften mot bakdelen. Ökar därefter tydligheten genom räta upp min kropp och peta med ett finger upprepade gånger i hästens sida. Om hästen likväl inte flyttar sig utan håller emot så tar jag i lite mer, t ex genom att peta hårt eller snabbt höja armarna i luften och ta ett litet steg mot hästens kropp för att den ska bli så överraskad att den flyttar sig (Men inte alltför överraskad så att hästkraken hoppar ut skinnet - öka signalerna efterhand och kolla in hästens reaktioner!). OBS:_omedelbart_ när hästen tar ett aldrig så litet steg åt sidan, eller kanske bara lyfter på bakhoven, så belönar jag hästen genom att jag tar ett par steg tillbaka, bort från hästens kropp, andas ut och slappnar av i min kropp och står helt stilla och tittar ner åt sidan i några sekunder.

Belöningen är alltså att hästen slipper ifrån mig och mina envisa signaler. Hästen lär sig att så fort den bara tar ett steg åt sidan så försvinner den besvärliga människan, och allt blir lugnt och skönt. När jag kommer tillbaka igen så börjar vi på nytt, lugnt och vänligt, som om inget alls har hänt. Byter sida och upprepar övningen flera gånger på båda sidor, alltid med samma belöning så fort hästen gör som jag ber den.

Jag kör numera de här övningarna före och efter varje ridlektion, när jag ändå håller på att göra i ordning eller leda hästen. Det funkar bäst när jag är tyst, lugn och bestämd (snarare än gapig, stirrig och aggressiv) och när jag belönar överdrivet tydligt. Man flyttar ju alltid runt hästen lite grand när man gör i ordning och leder den, men det blir bättre effekt om man gör övningarna systematiskt.

Den första övningen är busenkel och går knappast att misslyckas med. Den andra övningen är lite svårare, så den ska man nog träna på enkla och lydiga hästar först tills man känner sig säker, innan man försöker sig på en bufflig eller hotande häst.

För er som är vana hästmänniskor är detta förstås inget nytt. Men finessen är att övningarna i all sin enkelhet är fullt genomförbara i ridskolemiljö, på väg till och från vanliga ridlektioner, till skillnad från mycket annan hästhanteringsträning.
 
Sv: miniuppfostran av hästar på ridskola

Hanterar ett gäng hästar på daglig basis.... jo, man kan hinna med en hel del på några få minuter.

Ett stort problem på ridskolor är ju att man som personal har "uppfostrade" hästar... men så kommer eleverna och hästarna blir helt annorlunda mot hur dom är med personalen och där hjälper ju ett sånt "system" som ditt en hel del.

MEN, inställningen är ju tyvärr ofta från både föräldrar och äldre elever att dom minsann betalar för att rida så teori vill man ju inte hålla på med och att lära sig att leda en häst som en hästkarl skulle gjort är ju inte att tala om.... så då får ju eleverna hålla tillgodo med att hästarna gör lite som dom känner för.

När någon ridelev i skolålder pryar i stallet så får man ju försöka ge dom en intensivkurs i hästhantering utan att dom har nått att välja på :D

Tyvärr så premieras det ju inte direkt från SvRF att folk lär sig att leda hästar utan att hänga på halva sadelkammaren.
 
Senast ändrad:
Sv: miniuppfostran av hästar på ridskola

När det gäller hästahantering handlar det alltid om rangordning, oavsett vilket system eller vilka principer man använder sig av. Att ridskolehästar uppför sig "illa" beror ju på att de träffar så många ranglåga individer bland människorna att de därför alltid testar om de är högre i rang än människan. Med sitt kroppsspråk visar man att man är högre i rang så är det inga problem. Är man inte van kan det dock vara svårt i början att veta hur det går till. Det är därför man på ridskolan lär ut att man ska vara "bestämd".
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 338
Senast: MiniLi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp