Minska antalet fästingar på katt

Barbabelle

Trådstartare
Min katt får mycket fästingar och jag tycker de är fruktansvärt äckliga!

Har sett att det finns en spray att spray med. Är det någon som testat? Funkar den bra?

Tänker att det är bättre än både halsband och tabletter.

Varför skulle spray vara bättre? :confused:
Det veterinären rekommenderar är oftast något av de spot on-preparat som finns till katt. De flesta katter tycker väldigt illa om att bli sprayade, och de sprayer jag sett behöver användas oftare än spot on.

Spontant och utan att ha läst om någon spray känns det så där i och med att katter tvättar sig.
Jag kör också på Frontline. Det funkar bra, även om en och annan fästing klarar sig och det behövs en ny dos lite tätare än vad som står angivet.
Men skillnaden mot utan medel är enorm.

Jag är inne på andra året med AdTab nu. Har kört Frontline förut, men det här tycker jag är mer effektivt faktiskt. Känns som att effekten håller länge också. Sen är de ju inte väldigt förtjusta i att svälja tabletter men de är som tur är inte så långsinta 😆

Jag kör halsband. Tänker att om fästingarna sätter sig spelar det ju ingen roll om de lever eller är döda, men med halsbandet hoppar de inte upp alls :)

Min katt får mycket fästingar och jag tycker de är fruktansvärt äckliga!

Har sett att det finns en spray att spray med. Är det någon som testat? Funkar den bra?

Tänker att det är bättre än både halsband och tabletter.
Tabletter eller spot-on brukar fungera bäst.
Frontline i alla dess former har ofta rätt dålig effekt mot fästingar (men bra mot loppor) jämfört med de andra produkterna som finns. Spray är lätt att överdosera och det sitter inte i länge.
Jag tycker Bravecto spot-on eller någon av tabletterna har god effekt om halsband inte är ett alternativ.
Och köp på apotek så det är riktiga läkemedel med forskning bakom.

Min veterinär skrev ut Credelio till vår katt, han får en tablett i månaden och har väldigt få fästingar som jag hittar. De som sätter sig dör direkt.

Jag kör halsband. Tänker att om fästingarna sätter sig spelar det ju ingen roll om de lever eller är döda, men med halsbandet hoppar de inte upp alls :)
Hur funkar halsband egentligen? :confused: Medicin är liksom en grej men halsband ... låter som rena magin för mig O_o

Alltså ingen kritik mot dig, jag köpte också halsband innan jag kom på att kattens päls är så tät att ingen fästing kommer igenom den :rofl: Utan det är en uppriktig undran 😅

Hur funkar halsband egentligen? :confused: Medicin är liksom en grej men halsband ... låter som rena magin för mig O_o

Alltså ingen kritik mot dig, jag köpte också halsband innan jag kom på att kattens päls är så tät att ingen fästing kommer igenom den :rofl: Utan det är en uppriktig undran 😅
Läkemedlet i halsbandet sprider sig på huden.

Som Jeps skriver så sprider sig läkemedlet. Det som skiljer mot droppar och tabletter är att det även är avskräckande så fästingarna inte vill hoppa upp alls och det är den effekten jag vill åt.
Utan halsband drar Göte med sig hela skogens fästingar varje dag typ, med halsband drar han inte in en enda :) Nackdelen är att han lätt får skavsår i nacken, så jag får hålla noga koll på det.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 254
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Min gamla katta (17+) har börjat tycka att det är jobbigt med torrfoder och efter att ha provat oss fram lite har jag konstaterat att... 2
Svar
22
· Visningar
1 015
Senast: ameo
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 393
Senast: fejt
·
Skola & Jobb Jag reser en del i jobbet, en del minns säkert min gnälltråd om resor i arbetet 😄 det är mycket bättre nu och jag har vettigare resor... 2
Svar
25
· Visningar
1 254
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka