Minska elanvändning

Har ni kollat priser hos elleverantörerna? Kan ju göra mycket att byta leverantör, speciellt om det finns kampanjer. Jag har haft samma i två år, runt 44 öre/kWh. Byter i november till annat bolag som hade kampanjpris 35,75 öre och 0 kr i månads/årsavgift. Jag byter leverantör varje år eftersom man brukar kunna få kampanjpris då och ingen årsavgift första året.

Vår största kostnad är nätavgiften och den kan vi inte påverka.
 
Har ni kollat priser hos elleverantörerna? Kan ju göra mycket att byta leverantör, speciellt om det finns kampanjer. Jag har haft samma i två år, runt 44 öre/kWh. Byter i november till annat bolag som hade kampanjpris 35,75 öre och 0 kr i månads/årsavgift. Jag byter leverantör varje år eftersom man brukar kunna få kampanjpris då och ingen årsavgift första året.
Om jag förstår @sthu rätt så är det inte priset som skiljer sig, utan mängden kWh som använts under de senaste månaderna.
 
Om jag förstår @sthu rätt så är det inte priset som skiljer sig, utan mängden kWh som använts under de senaste månaderna.

Exakt. Priset kan vi inte göra mycket åt ändå, det är energianvändningen jag vill få ner. Och som av någon anledning gått upp väldigt mycket senaste året.. Begriper inte varför.
 
Är det någon eftersläpning i rapporteringen? Tänker att hela september är ju inte förbi än.

Annars håller jag med om att det ser lite märkligt ut framför allt när ni har haft värmen avstängd.

Vi bor också i radhus men det är dubbelt så stort och på gaveln. Jag har jobbat hemifrån senaste halvåret. Vår förbrukning ligger lägre än er iaf över sommarmånaderna. Kommer inte ihåg hur det varit i vintras.
 
@sthu Ser du bara totala energimängden eller kan du se uppdelat på timmar etc.? Om du kan det kan du försöka ändra på saker (t.ex. slå på/av maskiner) och se om energimängden skiljer sig (när jag hade så jag kunde se timförbrukning kunde jag se att 90 % var uppvärmningssystemet, och att det endast var ugnsanvändning som gjorde större skillnader utöver det)
 
@__sofia__ jag kan se timme för timme. Men ser inget tydligt mönster. Det peakar vid fem på morgonen, och då sover vi oftast. Väldigt märkligt..
Edit:
Det är en topp vid tio på kvällen också. Också konstigt för då ligger vi ofta i sängen. 🤔
 
Alltså, jag förstår inte. I sommar har elförbrukningen varit jättehög, trots att vi inte haft några element igång och varit noga med att stänga av och så där.
Nu i september här det däremot gått ner, trots att vi varit hemma mycket och startat elementen.
Visa bifogad fil 57689

Mycket märkligt..
Jag tänker på kyl och frys? Kan de börja bli gamla och haft svårt att hålla kylan i sommar?
 
@__sofia__ jag kan se timme för timme. Men ser inget tydligt mönster. Det peakar vid fem på morgonen, och då sover vi oftast. Väldigt märkligt..
Edit:
Det är en topp vid tio på kvällen också. Också konstigt för då ligger vi ofta i sängen. 🤔
Vad har ni för varmvattensystem? Det är inte så att ni har en varmvattenberedare som inte värmer hela tiden utan bara inför användning? Det skulle dock inte förklara 10-peaken...

Det finns energimätare man kan använda i vägguttag för att se energiförbrukningen av olika apparater, det kanske skulle kunna hjälpa?

Det låter dock väldigt konstigt med de peakarna
 
Vad har ni för varmvattensystem? Det är inte så att ni har en varmvattenberedare som inte värmer hela tiden utan bara inför användning? Det skulle dock inte förklara 10-peaken...

Det finns energimätare man kan använda i vägguttag för att se energiförbrukningen av olika apparater, det kanske skulle kunna hjälpa?

Det låter dock väldigt konstigt med de peakarna
+ @Snurrfian
Vi har en sån mätare inkopplad på kyl/frys. Det är ingen bra apparat (kyl/frysen alltså) men den verkar inte vara boven.
Vet faktiskt inte hur varmvattenberedaren funkar. Hmm, undrar hur jag ska ta reda på det. Vet vara märke.
 
Alltså, jag förstår inte. I sommar har elförbrukningen varit jättehög
Men är förbrukningen verkligen jättehög?
Jag har ett fristående suterränghus med ca 150 kvm uppvärmd yta, två personer, tvättmaskin och torktumlare, men inte direktel utan luft/vatten värmepump. Siffrorna stämmer väl rätt ok överens, utifrån de förutsättningarna/skillnaderna? I "grannjämförelsen" i appen ligger vi -19% under jämförbara fastigheter, hur ligger ni till där?
A4E03DE8-31E1-4EA8-9F07-893B60966403.png
 
Säkert varmvattnet. Har ni golvvärme i dusch/toalett? Den drar ju ström året om och den ska ni inte stänga av.
 
Men är förbrukningen verkligen jättehög?
Jag har ett fristående suterränghus med ca 150 kvm uppvärmd yta, två personer, tvättmaskin och torktumlare, men inte direktel utan luft/vatten värmepump. Siffrorna stämmer väl rätt ok överens, utifrån de förutsättningarna/skillnaderna? I "grannjämförelsen" i appen ligger vi -19% under jämförbara fastigheter, hur ligger ni till där?
Visa bifogad fil 57701

Det kanske inte är högt, men det ökar trots att vi gör allt vi kan för att sänka.

I grannjämförelsen räknas vi som lägenhet och ligger 380% över snittet 🙄
 
Uppvärmning och nedkylning drar mest el. Allt annat är minor.

Har ni tvättmaskin - vänta med att tvätta tills ni har full maskin att köra och kör på låga grader.
Samma med ev diskmaskin. Annars diska inte under rinnande varmt vatten.
Byt ut glödlampor till lågenergilampor.
Ju nyare kyl och frys, ju mer miljövänligare och energisnålare brukar de vara.
Golvvärme och handduksvärmare drar massor.

Eftersom ni hyr kan ni nog inte ändra era element osv men ha dem på lägre grader och använd innetofflor och en extra tröja kan ju vara en idé :)
 
Uppvärmning och nedkylning drar mest el. Allt annat är minor.

Har ni tvättmaskin - vänta med att tvätta tills ni har full maskin att köra och kör på låga grader.
Samma med ev diskmaskin. Annars diska inte under rinnande varmt vatten.
Byt ut glödlampor till lågenergilampor.
Ju nyare kyl och frys, ju mer miljövänligare och energisnålare brukar de vara.
Golvvärme och handduksvärmare drar massor.

Eftersom ni hyr kan ni nog inte ändra era element osv men ha dem på lägre grader och använd innetofflor och en extra tröja kan ju vara en idé :)

Elförbrukningen har gått upp trots att varenda element varit avstängt sen i maj. Det är det som förbryllar mig.
Vi har sällan mer än 21 grader inomhus, och då är det i köket när spisen varit igång. Annars ligger vi lågt, runt 19 grader. Kallare än så vet jag inte om jag vill ha.
 
Elförbrukningen har gått upp trots att varenda element varit avstängt sen i maj. Det är det som förbryllar mig.
Vi har sällan mer än 21 grader inomhus, och då är det i köket när spisen varit igång. Annars ligger vi lågt, runt 19 grader. Kallare än så vet jag inte om jag vill ha.

Det kan ju vara så.enkelt att elen som ert elbolag köper in har blivit dyrare.

Kanske byta bolag om det går?

(Själv bor jag på en ö och det finns endast ett elbolag som servar ön om man inte har egna solcellspaneler... vilket vi inte har så får snällt betala...)
 
Det kan ju vara så.enkelt att elen som ert elbolag köper in har blivit dyrare.

Kanske byta bolag om det går?

(Själv bor jag på en ö och det finns endast ett elbolag som servar ön om man inte har egna solcellspaneler... vilket vi inte har och får snällt betala...)

Nej, det är inte kostnaden jag bryr mig om. Det är förbrukningen.
 
Vad jag märkt så har den månad när jag inte tvättat eller torktumlat alls varit nästan hälften av förbrukningen jämfört med månaden innan för mig denna sommaren. Då är ändå mina maskiner nya och a+++. Kan det vara det som drar iväg?

Edit: Fast konstigt nu när du säger att det är vissa tider på dygnet
 
Det kanske inte är högt, men det ökar trots att vi gör allt vi kan för att sänka.

I grannjämförelsen räknas vi som lägenhet och ligger 380% över snittet 🙄
Tycker också det låter jättelågt, men såklart konstigt att det gått upp utan rimlig förklaring.. vi har ett hus från 06 på 170 kvm med frånluftsvärmepump. Iofs uppvärmd pool sommartid också. 2 Pers, moderna vitvaror men ingen torktumlare, gasspis dessutom! Vi ligger mellan 1700 och 3000 kwh/månad, och då har vi inte testat en riktigt kall månad än..:angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp