Minska elanvändning

Var hittar du att dusch skulle förbruka 300 kWh året månad och person? @Inte_Ung
I mina egna uträkningar.
Hyresgäster gör av med så mycket varmvatten.
I ett av husen så går varmvattnet på olja med timräknare, så jag har kunnat räkna på det individuellt.
De flesta duschar varje dag och ibland 2ggr.
Före jobb och efter träning.
En stor VV-beredare drar dessutom en hel del ström bara för att hålla sig varm själv.

När jag tittat på elförbrukningen för min gård, 3 hushåll i tre hus, så går det åt mest kring matlagning till frukost och middag. Nattetid är det ganska så lågt.
Att jaga några hundra kWh/månad kan vara knepigt.

Men om det finns en grundförbrukning som tuffar på dygnet runt, så är det något som borde gå att stänga av. Jag hittade att en frysbox hade havererat på så vis, men den drog då 800 kWh extra i månaden.

Om det är hög förbrukningen vid särskilda timmar på dygnet så behöver ni hitta vad som händer då.
 
Varmvatten kostar ungefär 300 kWh/ månad och person.
Jag tycker inte att förbrukningen är anmärkningsvärd alls.
Varm sommar och duschat mycket?

Att varmvatten skulle stå för 300 kWh per månad kan inte stämma. Då måste dina hyresgäster vara extremer. Vi är inte ens i närheten av det oavsett årstid.
 
@Inte_Ung joo, det är mycket procentuellt
Okej, du behöver alltså hitta 100-200 kWh som liksom har rymt.
Du kan börja med att leta efter något som drar 300 Watt och sitter i hela tiden. Dra ur allt ur urtagen typ TV, dator, laddare o.s.v. Det kan ha blivit en strömläcka alt. något nytt som ni har pluggat in.
Det om grundförbrukningen är hög.
Eller så letar du efter något som drar 2 000 Watt i 3,5 h typ spis, brödrost+kaffebryggare, torktumlare, diskmaskin o.s.v.

Någon kran som droppar varmvatten?
 
Att varmvatten skulle stå för 300 kWh per månad kan inte stämma. Då måste dina hyresgäster vara extremer. Vi är inte ens i närheten av det oavsett årstid.
El och värme ingår.
De gillar att duscha och träna.
Och jag har nog funderat vad de egentligen gör i duschen.
Om vi tar @sthu s uträkning så borde de ha duschat 23 min om dagen, vilket faktiskt kan stämma.
Vissa människor verkar duscha jämt.
 
@__sofia__ jag kan se timme för timme. Men ser inget tydligt mönster. Det peakar vid fem på morgonen, och då sover vi oftast. Väldigt märkligt..
Edit:
Det är en topp vid tio på kvällen också. Också konstigt för då ligger vi ofta i sängen. 🤔
Har ni fått ny elmätare? Min förbrukning blev högre efter att de bytt till en modern fjärravläst mätare. Har läst att det beror på att de gamla mätarna mätte fel.

Om man är konspiratoriskt lagd :cautious: så kan man ju misstänka att någon annan kopplat in sig på er mätare. Du skrev väl förut att ni inte har tillgång till den så den sitter utanför huset/lägenheten?
 
Har ni fått ny elmätare? Min förbrukning blev högre efter att de bytt till en modern fjärravläst mätare. Har läst att det beror på att de gamla mätarna mätte fel.

Om man är konspiratoriskt lagd :cautious: så kan man ju misstänka att någon annan kopplat in sig på er mätare. Du skrev väl förut att ni inte har tillgång till den så den sitter utanför huset/lägenheten?

Den sitter på fasaden. Tror ingen kopplat in sig där.
Tror inte de har bytt heller, då borde de sagt något när jag ringde Eon och frågade.
 
Okej, du behöver alltså hitta 100-200 kWh som liksom har rymt.
Du kan börja med att leta efter något som drar 300 Watt och sitter i hela tiden. Dra ur allt ur urtagen typ TV, dator, laddare o.s.v. Det kan ha blivit en strömläcka alt. något nytt som ni har pluggat in.
Det om grundförbrukningen är hög.
Eller så letar du efter något som drar 2 000 Watt i 3,5 h typ spis, brödrost+kaffebryggare, torktumlare, diskmaskin o.s.v.

Någon kran som droppar varmvatten?

Inget droppar vad vi vet.
Har verkligen gått igenom allt men jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara. I och med att jag kan se förbrukningen timme för timme det jag ju att det går upp när vi ligger och sover.

Inget nytt har tillkommit i maskinparken förutom en ny tvättmaskin. Om den drar så mycket är det ju helt sjukt. En ny maskin borde inte dra så mycket och speciellt inte när den inte är igång.
 
Vattenkokare drar ifrån rejält, jag har en mätare från IKEA som sitter monterad vid elskåpet och sänder in till mottagaren i huset. Den skuttar rejält när vattenkokaren går på, lastbalanseringen slår också av bilarnas laddning när vattenkokaren knäpps på (och värmepumpen startar).
 
El och värme ingår.
De gillar att duscha och träna.
Och jag har nog funderat vad de egentligen gör i duschen.
Om vi tar @sthu s uträkning så borde de ha duschat 23 min om dagen, vilket faktiskt kan stämma.
Vissa människor verkar duscha jämt.

Enligt Eons hemsida är den genomsnittliga varmvattenförbrukningen per person ca 3 kWh per dag vilket då är ca 90 kWh i månaden. Låter mycket rimligare än 300 :)
 
Inget droppar vad vi vet.
Har verkligen gått igenom allt men jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara. I och med att jag kan se förbrukningen timme för timme det jag ju att det går upp när vi ligger och sover.

Inget nytt har tillkommit i maskinparken förutom en ny tvättmaskin. Om den drar så mycket är det ju helt sjukt. En ny maskin borde inte dra så mycket och speciellt inte när den inte är igång.
Gamla grejor kan plötsligt börja att läcka ström.
Dra ur så mycket som möjligt till natten.
De kan dessutom bli brandfarliga om de börjar dra ström utan mening.
Laddare i?
TV i?
Annat i?
 
Se till att allt som inte går att dra ur är avstängt med "stora knappen", typ tvättmaskinen.
Dra ur TVn och så.

"Stora knappen"?
Mycket går inte bryta strömmen helt till, då försvinner alla inställningar. Nackdelen med ett (semi) intelligent hem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 285
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp