Minska elanvändning

"Stora knappen"?
Mycket går inte bryta strömmen helt till, då försvinner alla inställningar. Nackdelen med ett (semi) intelligent hem.
Ni får nog offra er på det om ni skall hitta läckan.
Hur blir det vid strömavbrott?
Hos oss hoppar allt igång igen när strömmen återkommer.
Vi litar inte på att vi skall ha stabil el.
 
Ni får nog offra er på det om ni skall hitta läckan.
Hur blir det vid strömavbrott?
Hos oss hoppar allt igång igen när strömmen återkommer.
Vi litar inte på att vi skall ha stabil el.

Allt hoppar igång men det tappar inställningarna. Har inte haft några avbrott sen vi flyttade in för snart två år sen.
 
Allt hoppar igång men det tappar inställningarna. Har inte haft några avbrott sen vi flyttade in för snart två år sen.
Vilken lyx.
Vi har avbrott någon gång i månaden, både Här och Där.
Mer än så Där faktiskt.
Vi slår dessutom av huvudströmbrytaren vid åska.
Det blir så dyrt att byta allt som blixten äter upp annars.
Äger inget som tappar inställningar, det skulle inte fungera.
 
Jag trodde ju det var så, i och med att förbrukningen gick upp när vi fick en ny granne. Men Eon vill ha 1500 minst för att komma ut och kolla..
Det kommer ni ju att märka om ni drar ut all er utrustning ur uttagen. Även kylskåpet. Lägg in frysklampar eller tina en stor stek i kylen så klarar den sig över natten.
Om ni ändå har strömförbrukning så är det ju något/någon annan.

Jag som har en livlig fantasi ser ju en granne som laddar sin el-bil. Leta sladdar. Jag hittade en bil med motorvärmare så. Och en husvagn en annan gång.
I änden på sladden då.
 
Det kommer ni ju att märka om ni drar ut all er utrustning ur uttagen. Även kylskåpet. Lägg in frysklampar eller tina en stor stek i kylen så klarar den sig över natten.
Om ni ändå har strömförbrukning så är det ju något/någon annan.

Jag som har en livlig fantasi ser ju en granne som laddar sin el-bil. Leta sladdar. Jag hittade en bil med motorvärmare så. Och en husvagn en annan gång.
I änden på sladden då.

Fast det finns ingen som helst möjlighet att någon laddar bil eller motorvärmare via oss. Det finns inga uttag ute och det är långt till parkeringen.

Kylskåpet har en sån där mätare inkopplad. Det drar helt normalt mycket.
 
Bor i ett gammalt litet hus eluppvärmt. Har elementen ganska svala i köket (det blir ju ändå varmt där inne när man lagar mat) och i TV-rummet (sitter ändå under ett täcke när jag väl kollar på tv). Skulle nog kunna sänka i de andra rummen också men då skulle kaminen få gå konstant hela vintern. Det viktigaste är dock att man inte går runt och höjer och sänker på elementen. Då får man aldrig en jämn temperatur och det drar mer energi i onödan. Men det mest onödiga jag har igång är väl en stor växtlampa runt 18h om dygnet. Vill inte att mina växter ska dö under vintern. Gammalt hus, små fönster=mörkt
 
Fast det finns ingen som helst möjlighet att någon laddar bil eller motorvärmare via oss. Det finns inga uttag ute och det är långt till parkeringen.

Kylskåpet har en sån där mätare inkopplad. Det drar helt normalt mycket.
Var sitter er elcentral?
Det kan vara bra att utgå från den när man letar.

Bra med kylskåpet.
 
På fasaden precis bredvid ytterdörren.
Jag funderar på om ni kan ha råkat ut för jordströmmar.
Har ni jordfelsbrytare i huset?

Ni måste hur som helst slå av precis allt om ni skall hitta problemet, om det finns något.
Det första som elbolaget gör är att slå av huvudströmbrytaren och skruva ur huvudsäkringarna för att sedan mäta elen medan de kopplar in stegvis.
 
Jordfelsbrytare har vi. Vad innebär jordströmmar?
Jordströmmar kan uppstå om ledningar halkar snett någonstans. Då så läcker strömmen via jordkabeln. Men det går inte om där finns jordfelsbrytare. Ofta så upptäcker man sådana när man sätter in jordfelsbrytare och de bara löser ut hela tiden. Ibland så sätter man varmvatten och husvärme före jordfelsbrytaren för att huset inte skall frysa sönder om den löser ut. Det går lätt att hitta genom att leta spänningar på fel ställen med en Voltmeter.
Men det behövs nog en elektriker till det om man inte själv har utbildning i 3-fas.
 
Jordströmmar kan uppstå om ledningar halkar snett någonstans. Då så läcker strömmen via jordkabeln. Men det går inte om där finns jordfelsbrytare. Ofta så upptäcker man sådana när man sätter in jordfelsbrytare och de bara löser ut hela tiden. Ibland så sätter man varmvatten och husvärme före jordfelsbrytaren för att huset inte skall frysa sönder om den löser ut. Det går lätt att hitta genom att leta spänningar på fel ställen med en Voltmeter.
Men det behövs nog en elektriker till det om man inte själv har utbildning i 3-fas.

Tack!
Ska kolla vad jag kan, annars får jag nog bara acceptera att min energianvändning ökar trots mina ansträngningar att minska den. Hyresvärden lär inget göra och betala för att Eon ska komma ut är jag inte så sugen på.
 
Tack!
Ska kolla vad jag kan, annars får jag nog bara acceptera att min energianvändning ökar trots mina ansträngningar att minska den. Hyresvärden lär inget göra och betala för att Eon ska komma ut är jag inte så sugen på.
Du kan nog läsa dig till det viktigaste på nätet.
Och en Multimeter är nog bra att ha ändå.
Du måste kunna mäta växelström.
Fråga igen om du undrar.

Jordströmmar får man inte ha, så det måste elbolag eller hyresvärd ordna om det är deras utrustning som läcker ström.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 285
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp