Möte med aggresiv hund

Solis

Trådstartare
Ursäkta långt inlägg men känner att jag behöver få skriva av mig. Har bott 10 år på samma ort och aldrig varit med om något liknande förut.

I vintras när jag var ute på promenad ensam så råkade jag på en aggressiv dvärghund, typ korsning med bichon frisé eller något liknande. Jag passerade ett hus där frun i huset (föder upp en större ras) uppenbarligen nyss kommit hem och släpper ut ett par hundar ur bilen. En av dem var denna lilla aggressiva typ som får syn på mig och rusar rakt på mig och nyper i byxorna, vilt skällande hela tiden. Jag har hund själv och är ju som tur var inte rädd av mig, men om det hade varit en hundrädd person… Ingen ursäkt från kvinnan ifråga eller något ord överhuvudtaget. Efter det har jag inte sett denna lilla hund.

Ikväll var jag ute på promenad med min hund, genomsnäll collietik som inte gör en fluga förnär. Jag hade henne kopplad eftersom vi går på en byväg. Vi passerar ett hus längre bort från det ovan nämnda och där man satt upp nät framför dörren á la det gröna man kan ha som hage till valpar t.ex. Dörren var öppen och ut rusar två vilt skällande hundar, en portugisisk vattenhund och- voilá – den lilla aggressiva hunden. Detta lilla as (ursäkta språket, men känner mig väldigt upprörd) rusar så klart rakt igenom nätet som ägaren inte satt ihop ordentligt och rakt på min hund och nyper henne i bakbenet, hela tiden vilt skällande och morrande. Hon blev inte fysiskt skadad, hur hon kommer att reagera vid nästa hundmöte får vi se. Förhoppningsvis får hon inga men då hon är en stabil hund. Jag kunde inte få tag på lilla (mycket snabb!) utan riktade in mig på att freda min hund. Det lilla asets ägare (?) kom ut efter en stund när hon blev varse tumultet. Inte ett ord från henne, ingen ursäkt, ingenting. Vi tog en annan väg hem för jag vågade inte gå förbi där igen. Den nuvarande ägaren har tidigare haft hästar som hon heller inte hade någon vidare koll på, de smet ut hagen pga dåliga staket och vi andra fick hämta dem mitt i byn, hon sa inget då heller, inte ens ett tack till dem som hämtade hem hästarna.

Jag är så himla ledsen, i synnerhet som vi miste vår äldsta hund för ett par veckor sedan i en massiv stroke. Jag vill inte att den hund vi har kvar ska råka illa ut. Om den här aggresiva lilla hunden hade varit en stor hund så hade det varit livsfarligt.

Det finns många hundar i byn, och de flesta har väldigt bra koll på dem. Ingen enda hund beter sig så här illa som denna lilla tott.
 
Sa du något till ägaren? Det jag gjort i någon liknande situation är att helt enkelt låta ägaren veta precis hur dum i huvudet jag tycker att hen är (för det är ju ägarens fel, den har ju inte koll på hunden). Jag brukar börja lugnt och sakligt med att förklara mitt ogillande samt frågat om de inte är ett dugg rädda om sina hundar, men jag har även varit en så underbar person att jag i princip stått och vrålat på den andra hundägaren :angel: Resultatet har i alla fall blivit att hundägarna ser mig som en sådan otrevlig och "läskig" typ att de faktiskt håller koll på sina hundar, åtminstone när de vet att jag är i närheten.
 
Sa du något till ägaren? Det jag gjort i någon liknande situation är att helt enkelt låta ägaren veta precis hur dum i huvudet jag tycker att hen är (för det är ju ägarens fel, den har ju inte koll på hunden). Jag brukar börja lugnt och sakligt med att förklara mitt ogillande samt frågat om de inte är ett dugg rädda om sina hundar, men jag har även varit en så underbar person att jag i princip stått och vrålat på den andra hundägaren :angel: Resultatet har i alla fall blivit att hundägarna ser mig som en sådan otrevlig och "läskig" typ att de faktiskt håller koll på sina hundar, åtminstone när de vet att jag är i närheten.

Ja, jag är rädd att jag var en sådan där "underbar" person :o som kanske inte direkt vrålade men i alla fall högt och tydligt gjorde klart vad jag ansåg om situationen. Jag blev både chockad, ledsen och arg. Har som sagt aldrig någonsin under mina 40+ år med hund råkat ut för något sådant. Jag hade stenkoll på min hund, hon är helt underbar och jag vill inte att hon ska behöva råka ut för sådant här.

Kanske blir resultatet detsamma som för dig. Vet dock inte om jag törs gå förbi där med min hund igen. Får ta hästen nästa gång. Då jäklar, hästen är tung och hovarna hårda... :devil:
 
Ja, jag är rädd att jag var en sådan där "underbar" person :o som kanske inte direkt vrålade men i alla fall högt och tydligt gjorde klart vad jag ansåg om situationen. Jag blev både chockad, ledsen och arg. Har som sagt aldrig någonsin under mina 40+ år med hund råkat ut för något sådant. Jag hade stenkoll på min hund, hon är helt underbar och jag vill inte att hon ska behöva råka ut för sådant här.

Kanske blir resultatet detsamma som för dig. Vet dock inte om jag törs gå förbi där med min hund igen. Får ta hästen nästa gång. Då jäklar, hästen är tung och hovarna hårda... :devil:
Det är bättre du tar på dig kängor och låter hunden få en skjuts av dessa.
 
Föreslår att inte misshandla hunden med varken häst eller kängor, utan i så fall hellre ge sig på ägaren. Det är inte hundens fel, utan ägarens.
 
Självklart ska man försvara sin hund men om man vet att en annan hund attackerar människor och andra hundar finns det myndigheter att kontakta, betydligt konstruktivare om det är ett problem som återkommer. När min hund blev rejält biten och skadad av en amstaff inte tusan gick jag förbi där flera gånger med kängor och påkar? Jag kontaktade polisen och undvek platsen för att skydda mig och min hund, tills problemet var löst.
 
Självklart ska man försvara sin hund men om man vet att en annan hund attackerar människor och andra hundar finns det myndigheter att kontakta, betydligt konstruktivare om det är ett problem som återkommer. När min hund blev rejält biten och skadad av en amstaff inte tusan gick jag förbi där flera gånger med kängor och påkar? Jag kontaktade polisen och undvek platsen för att skydda mig och min hund, tills problemet var löst.

Jag kommer definitivt inte att passera där med min hund igen.
Vill dock påpeka att det är emot mina principer att göra illa djur. Och självklart är det ägarens fel när hunden går till attack, hundar som gör så mår inte bra. MEN prio 1 för mig är att skydda min egen hund med näbbar och klor. Om sparkar, tag i nackskinn o dyl måste till så får det bli så. Min hund ska inte lida för att denna hund beter sig som ett svin.
 
Och självklart är det ägarens fel när hunden går till attack, hundar som gör så mår inte bra.
Fast man kan inte dra alla hundar över en kam och säga att hundar som gör så inte mår bra. Har själv en tik som mår ypperligt, men hon skulle gladeligen kuta ut och nypa till en mindre tik eller kastrerad hanhund som går förbi utanför trädgården om hon fick chansen - hon är helt enkelt en liten bitch mot vissa hundar. Nu har jag 180 cm högt staket, så det lär inte hända (hunden är 23 cm hög....) ;)
 
Alltså... om en hund ger sig på någon om mina katter skiter jag fullständigt i om den inte mår bra eller ej. Jag kommer att freda mina katter så gott jag kan, med sparkar och slag om så krävs.

Hade jag en hund hade jag agerat exakt likadant om den blev attackerad av en annan hund. Det är inte min uppgift i den situationen att agera hundpsykolog, det är att freda mitt eget djur.
 
Alltså... om en hund ger sig på någon om mina katter skiter jag fullständigt i om den inte mår bra eller ej. Jag kommer att freda mina katter så gott jag kan, med sparkar och slag om så krävs.

Hade jag en hund hade jag agerat exakt likadant om den blev attackerad av en annan hund. Det är inte min uppgift i den situationen att agera hundpsykolog, det är att freda mitt eget djur.

Hade du gått tillbaka igen med starkare utrustning för att ge den ett par smällar till?
 
Fast man kan inte dra alla hundar över en kam och säga att hundar som gör så inte mår bra. Har själv en tik som mår ypperligt, men hon skulle gladeligen kuta ut och nypa till en mindre tik eller kastrerad hanhund som går förbi utanför trädgården om hon fick chansen - hon är helt enkelt en liten bitch mot vissa hundar. Nu har jag 180 cm högt staket, så det lär inte hända (hunden är 23 cm hög....) ;)

Jag törs påstå att det inte är ett normalt beteende hos en hund att helt oprovocerat flyga på andra hundar och människor. Och det är generellt sett inte ett beteende som visar på en stabil och välmående hund.

Det är toppen att du tar problemet på allvar och har ett ordentligt staket. Det borde även ägaren till det lilla svinet som flög på min hund ha. Istället för illa ihopsatta kompostgaller.

KL
Jag börjar undra hur många som egentligen vet vilket ansvar de har som hundägare, oavsett om hunden är liten eller stor. Små hundar kommer ofta undan med saker som stora hundar aldrig skulle göra, bara för att de inte gör samma skada.
 
Det är bättre du tar på dig kängor och låter hunden få en skjuts av dessa.

Jag delar den uppfattningen. Och rent krasst är det bättre att du som människa fredar dig och din hund, än att hunden sköter uppgiften och det sedan blir en fråga om hundägaransvar. Det är också - rent krasst - billigare med humanvård (efter hundbett) än veterinärvård.

Själv gick jag ett tag med vandrarstav p g a traktens mycket aggressiva och rymningsbenägna hund som gav sig på mig och en av våra hundar vid promenad. Den slet sönder mina byxor, bet sönder ett lillfinger (på mig) och fick sig ett par rejäla sparkar (av mig). Efter det beväpnade jag mig med käpp i avsikten att faktiskt göra processen kort om den återkom. Den hade vid attacktillfället rymt från ägaren när den fick syn på oss (mycket långt avstånd).

Fick senare veta att den slitit sönder en mindre hund, och tycker i efterhand det var synd att den inte blev värre skadad vid vår sammandrabbning - det hade räddat den mindre hunden.
 
Jag törs påstå att det inte är ett normalt beteende hos en hund att helt oprovocerat flyga på andra hundar och människor. Och det är generellt sett inte ett beteende som visar på en stabil och välmående hund.

Vissa hundar/raser har mer vakt i sig än andra och inom reviret är det normalt hos vissa ja. Sen är det stor skillnad på att nypa till/sätta på plats jämfört med en regelrätt attack med stora bitskador - det sistnämnda är inget hon håller på med. Men att vilja klappa till någon som går precis vid reviret är inget ovanligt - men ägaren ska banne mig se till att det inte kan ske.
Jag kan lova dig att min tik är välmående, men hon har humör i vissa lägen med andra hundar och har väldigt mycket vakt i sig gentemot främmande hundar (främst då tikar och kastrerade hanhundar). Hon skulle dock aldrig någonsin flyga på en människa, då hon älskar folk. Det är stor skillnad mellan att ge sig på andra hundar och att ge sig på folk. Och det är vid främst reviret jag pratar om här :)

Däremot har jag slagits med hundar som gett sig på oss och som rejält gått in för att skada och det är väldigt otäckt.
 
Senast ändrad:
Jag försvarar dock inte händelsen alls - vill tydligt påpeka det, så ingen tror det. Jag blir galen när jag får sura/arga/aggressiva hundar efter mina och försvarar givetvis mina hundar - men ägaren i detta fallet bör veta om att hunden inte tycker om andra hundar och ska se till att inget kan ske.
 
Jag försvarar dock inte händelsen alls - vill tydligt påpeka det, så ingen tror det. Jag blir galen när jag får sura/arga/aggressiva hundar efter mina och försvarar givetvis mina hundar - men ägaren i detta fallet bör veta om att hunden inte tycker om andra hundar och ska se till att inget kan ske.

Ägaren (och även den förra person hunden tydligen bodde hos) verkar ha en ganska slapp syn på hur man ser efter sina djur. Denna hund var/är verkligen helt rabiat, det var ingen som helst reflektion över hur den skulle agera utan den sprang rasande raka vägen inifrån huset och rätt igenom kompostgallret som glipade och rakt på min hund. På samma sätt gick det till då den flög rakt på mig i vintras.
Jag trodde inte hunden fanns kvar i området utan blev rätt chockad i fredags. Första tanken var att ge den en spark, men den var för snabb, så jag fick rikta in mig på att hålla mig mellan den och min hund.

Det var tur för oss att denna aggressiva hund är liten. Och det var tur för den att min hund är underbart stabil och vänlig.
 
Vissa hundar/raser har mer vakt i sig än andra och inom reviret är det normalt hos vissa ja. Sen är det stor skillnad på att nypa till/sätta på plats jämfört med en regelrätt attack med stora bitskador - det sistnämnda är inget hon håller på med. Men att vilja klappa till någon som går precis vid reviret är inget ovanligt - men ägaren ska banne mig se till att det inte kan ske.
Jag kan lova dig att min tik är välmående, men hon har humör i vissa lägen med andra hundar och har väldigt mycket vakt i sig gentemot främmande hundar (främst då tikar och kastrerade hanhundar). Hon skulle dock aldrig någonsin flyga på en människa, då hon älskar folk. Det är stor skillnad mellan att ge sig på andra hundar och att ge sig på folk. Och det är vid främst reviret jag pratar om här :)

Däremot har jag slagits med hundar som gett sig på oss och som rejält gått in för att skada och det är väldigt otäckt.
Har en likadan jag , och två till hundar, de andra två skulle ta emot med pussar och svansviftningar.
Så det beror som du säger inte påå om hundar mår dåligt eller ej :)
 
Ägaren (och även den förra person hunden tydligen bodde hos) verkar ha en ganska slapp syn på hur man ser efter sina djur. Denna hund var/är verkligen helt rabiat, det var ingen som helst reflektion över hur den skulle agera utan den sprang rasande raka vägen inifrån huset och rätt igenom kompostgallret som glipade och rakt på min hund. På samma sätt gick det till då den flög rakt på mig i vintras.
Jag trodde inte hunden fanns kvar i området utan blev rätt chockad i fredags. Första tanken var att ge den en spark, men den var för snabb, så jag fick rikta in mig på att hålla mig mellan den och min hund.

Det var tur för oss att denna aggressiva hund är liten. Och det var tur för den att min hund är underbart stabil och vänlig.
Bedrövligt illa av ägaren att inte ha stenkoll på en sådan hund. Hade det varit mina så hade det blivit slagsmål om en liten ettrig sak gett sig på mina.....som även dom rätt små och en av dom ettrig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 340
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 321
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp