Missad vaccination

3

3Gringos

Gjorde värsta tabben och missade pållens vaccination! Det är snart en vecka sen han borde fått sprutan. Ska ringa direkt på måndag.

Men nu tänkte jag höra om ni ifall han MÅSTE bli gundad igen. Jag vet att han måste det för att få tävla, men jag tävlar aldrig och har inget intresse eller planer påattgöra det heller, så MÅSTE han grundas igen ändå?
Tycker inte att det skulle vara slut sådär pang boom ett visst datum, men är det någon som vet?
 
Nej, du måste inte grunda om om du inte ska tävla.

Det finns precis som dus äger inget "pang bom" datum, utan man har ju satt ett datum för att kunna ha regler vid tävlan. och där är det ju STRIKT det datumet, för att det ska vara lika för alla och lätt att bedömma.

Optimalt skydd mot influensa har du för övrigt vid revaccination var 8:e månad, sedan sjunker det undan för undan, men en vecka är ingen fara om du inte ska tävla, det är ju inte så att efter 366 dagar försvinner ALLT skydd. Och det har redan börjat minska 4 månader innan man måste vaccinera för tävling, men revaccination var 12:e månad ger ett hyfsat skydd, och det har du efter 1 år + en vecka med. Exakt HUR långt skyddet sträcker sig (tillslut så upphör det ju) är en bra fråga, men iom att du har hyfsat/acceptablet skydd efter 12 månader så har du det garanterat efter 12 månader plus en vecka med =) Men ska du ha optimalt skydd så är det var 8:e månad.

Jag har missat med 1½ vecka på en icketäclande häst en gång, och jag grundade inte om, och vet ansåg att det fanns ingen anledning att grunda om om hon inte skulle tävla.
 
En del veterinärer brukar skriva det "sista datumet" istället för dagens datum då de oftast anser att en vecka hit eller dit inte spelar någon roll ur vaccinationsskydds synpunkt. Flörta lite fint med din vet så får du se vad han tycker.
 
Fråga din vet. om h*n kan "flytta" dagen datum.
En vecka är inte så mkt och spelar inte så stor roll i hästens skydd. Dock så spelar det stor roll om man ska tävla, där är datumen viktig.

Har själv aldrig haft problem med att flytta datumen framåt eller bakåt.
 
Om din häst skulle drabbas av stelkramp och du inte har fullgott skydd så ersätter inte försäkringsbolaget behandling.

Influensa tror jag dock inte de har något att säga om, men jag är inte helt säker.
 
Det gjorde min vet., jag frågade inte ens.... Det kan gå en månad över tiden utan att det har nån betydelse! Är bara tävlingsreglementet som är lite snävert... :smirk:
 
Försäkringsbolaget säger inget om influensa (elelr botulism, eller virusabort) men som sagt var om stelkramp. Men det är "vaccinerad enligt veterinärs rekommendation/anvisningar" så en vecka hit eller dit skiter bolaget också högaktningsfullt i, så ingen fara.

(Förr var det ännu snällare, då var det att häst över x år (2 tror jag det var) skulle ha fått 2 sprutor stelkramp för försäkringen skulle gälla, dvs vara grundad. Inte mer, men nu har de skärpt kraven en aning, men fortfarande väldigt generösa)
 
Bestämmelserna för ersättning vid stelkramp säger att hästen ska vara vaccinerad enligt rekommenadationerna för aktuellt preparat i FASSvet.

För rena stelkrampsvaccin gäller för fölungar tre sprutor för grundvaccination (4 mån, 6 mån samt vid 1 års ålder). Därefter ska hästen vaccineras med tre års intervall SAMT "snarast vid större sårskada, sticksår, hovböld eller djupa mjukdelsinfektioner". För Equipvaccinet rekommenderas "bara" två sprutor samt revaccination vart tredje år. Här nämns inget om behovet av att ge en spruta vid exempelvis större sårskador.

Om hästen inte ska tävla krävs inte att vaccinationen görs på dagen. Om det nu är dags för stelkramp också tycker jag att du ska ringa till ditt försäkringsbolag och höra hur de ställer sig. För säkerhetsskull!

Man ska nog inte kräva av veterinären att denne/denna ska förfalska intyget. Skulle det framkomma så sitter veterinärens legitimation löst och det är ju inte han/hon som ska ta några risker för att djurägaren är glömsk!
 
En intressant sak är att de i Tyskland rekommenderar var 6e månad för influensa och vartannat år för stelkramp, efter att hästen blivit grundad då såklart.

Har de andra preparat eller varför ser rekommendationerna sådana ut?
 
Det finns en uppsjö av olika influensavaccin, även inom Sverige, och jag vet inte hur det ser ut i just Tyskland. Man skiljer ffa på avdödat och levande attenuerat vaccin. I det förstnämnda fallet är viruset i vaccinet stendött, medan man i det senare bara gjort det svagt och (förhoppningsvis) oförmöget att infektera. Det levande attenuerade är effektivare än det avdödade, det retar alltså till en större immunreaktion.

De nya ISCOMvaccinen sägs vara mkt effektiva och ge ett bättre skydd än övriga. Men även med dessa kan man, med ett vaccinationsintervall på ett år, få ett sjukdomsgenomslag ffa under slutet av vacciantionsåret. Tidigare rekommenderades att vaccinera var sjätte månad även i Sverige, jag tror att det var inom travet, men något krav verkar inte finnas?

Jag misstänker att man tagit fram de gällande vaccinationsintervallen i Sverige genom att väga risken för att insjukna trots vaccination mot riskerna för biverkningar. Och kommit fram till ett år. I guess. Om någon vet närmre så hojta!
 
Ett) Man är idag tveksam (inom veterinärkåren) huruvida det övht är lönt att vaccinera mot stelkramp innan 6 månaders ålder. Förklaringen är invecklad och jag minns inte hela så jag ger mig inte på den, men jag fick den från tre oberoende veterinärer (två på klinik) när jag skulle vaccinera fölis.

Två) VILKET försäkringsbolag har den formuleringen i villkoren? Jag kollade nämligen Agria för några månader sedan och de hade då "enligt veterinärs anvisningar" och inte fass. Så jag undrar vilket bolag som har "enligt anvisningar i fass"?

Inte heller Sveland har krav på vaccination enligt tillverkarens rek i fass.vet.

Vid telefonkontakt med Agria är de fö nöjda med TVÅ sprutor i grunden och därefter var tredje år, man kan hoppa den tredje (den 6 månader efter den andra). detta i november.

Så, jag är rätt nyfiken på vilket bolag som har de villkoret? Iom att fölis är MYCKET knapig att spruta funderade/funderar jag nämligen på att skippa spruta tre i grunden och hörde då med Agria ang detta och de var fullt nöjda med två sprutor med 6-8 veckors mellanrum och sen var tredje år. Samt att de INTE hade något krav på första vacc vid fyra månaders ålder.

Fölis är idag 9 månader gammal och har fått två stelkrampssprutor (i september och november) och enligt Agria så är hon fullt skyddad mot stelkramp försäkringsmässigt de närmsta tre åren.
 
Agria (det var dock inte ett citat utan en ref till personlig vet kontakt på företaget. Kontakten hänvisade till att flera andra bolag körde enligt samma, men det kan ju inte jag intyga).

Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att rekommendation från veterinär inte är synonymt med FASS-texten. En veterinär kan ju inte godtyckligt välja att frångå läkemedeltillverkarnas rekommendationer. I fråga om t ex influensa (och vissa vaccinationer hos hund och katt) är det upp till veterinären att bedöma hur ofta en booster bör ges utifrån aktuellt smittryck (ensam i hage på landet kontra tävlingshäst etc)och individens status. Men att vida överskrida tillverkarnas rekommendationer kan det inte bli tal om och i fallet stelkramp har man heller inte samma infektionsvägar.

Man ska inte vaccinera för unga djur eftersom de har maternala antikroppar, alltså antikroppar som de fått av sin mor, i hästens fall via råmjölken. Dessa interagerar med vaccinet och man får en sämre immunisering. Det är också därför det skiljer sig i rekommendationerna mellan föl och äldre hästar. Föl som ges en första spruta vid 4 månaders ålder ges ytterligare två injektioner med bestämda intervall för att garantera ett fullgott skydd av vaccinationen. Anledningen till en så tidig immunisering kan vara bristande vaccinationsstatus hos stoet eller rent av en skada (enligt mitt förra inlägg). Om man däremot vaccinerar senare i livet (jag vet inte exakt hur mycket senare) så räcker det med två injektioner. Om jag fick det att låta som ett krav från försäkringsbolagen att påbörja vaccinationsprogrammet vid fyra månaders ålder ber jag om ursäkt för att jag var otydlig. Om du inleder grundvaccinationen vid sex månader istället så är naturligtvis detta lika giltigt. Vad som hade hänt om fölungen insjuknat i stelkramp under sin femte levnadsmånad vet jag dock inte!
 
Ah, då är jag med. I villkoren står nämligen enligt veterinärs anvisning, vilket lämnar väldans mycket tolkningsutrymme om duf rågar mig. Jag vet flera veterinärer som anser att "ja man kan ju vaccinera den tredje sprutan i grunden om man vill men det är gott skydd ändå". Dessutoms kiljer det sig ang att ge boosterdos. valacken fick en sårskada i karleden en vecka efter stelkrampsvacc. Vet (Robinson-Buba förresten) gav ändå boosterdos med motiveringen "det skydd man får från vaccination är mest för småsår". När samma häst fick ett mycket otäckt, infekterat spiktramp (av pinne dock, inte spik) och det var 4 månader sne vaccination så boostade Ultunas veterinärer INTE (vilket förvånade mig mycket och fick mig att fråga flera ggr om han inte skulle ha stelkramp, men nejdå, han hade fullgott skydd sen vacc). Så det där med rek är ju olika vilken vet man frågar.

Samma sak med det där med vaccinera föl första gången. Mitt föl fick multipla sårskador. Jag ringde vet för att få henne sprutad mot stelkramp. hon var då knappt 6 månader. Veterinären var rätt tveksam ang till att övht spruta henne då iom åldern (och att mamma vaccinerades en månad före fölning) och tyckte eg inte stelkrampsvacc behövdes. Jag krävde dock att hon skulle sprutas mot stelkramp (vaccineras blev det ju då per automatik) och så gjordes. Men SÄG att jag gått enbart på vets ord, inte gett stelkramp och att hon FÅTT det. Vad hade hänt då egentligen? Jag hade ju följt villkoren (dvs vacc enligt veterinärens anvisningar).

Det vore eg bättre om bolagen gjorde som TR och satt absoluta regler utan undantag. Och så ett "senastedatum" för första vaccination när de är föl. Fast samtidigt, om jag köper en ovaccinerad häst och vaccineras så vill ju jag ha skydd, så då lär de ha någon form av karens vid senare vaccinering. Nä nu blev det krångligt.. :crazy:

Å andra sidan - vill man vara SÄKER så vaccinerar man enligt tillverkarens anvisningar och slipper bekymra sig över tolkningsfrågor =)

Men då är vi överens i sak i alla fall, blev bara så förvånad över den där formuleringen, jag lusläser nämligen villkor och läste ju extra noga angående stelkramp.

(personligen vaccinerar jag i normalfallet tre sprutor i grunden, sen var 8:e månad mot influensa och var tredje år mot stelkramp, men det är lite komplicerat i och med fölis extrema stickrädsla vilket gör att jag måste åka till klinik a 12 mil enkel resa för att vaccinera, därför hoppar jag ev den tredje sprutan på henne, men vi får väl se hur det faller sig, det är ett tag kvar tills det är dags)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 693
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 406
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp