Missfärgad tand?

I

Icka

2 åriga eurasier vovven har haft nu ett tag några kindtänder som är typ hmm bruna nästan. Skiftar lite i ljusbrunaktigt. Ser inte så bra ut, han verkar dock inte ha ont i dom? Vad kan detta vara? Fel foder?
 
Sv: Missfärgad tand?

Är det inte tandsten?
I så fall är det bara att skrapa bort det med en tandstensskrapa.
MVH
Pitchi
 
Sv: Missfärgad tand?

kolla hurlångt upp det bruna sitter. är det hela vägen upp till tandköttet bör ni nog åka in till vet och få det "bortsprängt". annars är det till att bosta och skrapa själv och ge märgben.
 
Sv: Missfärgad tand?

hmm jaa...det är lixom inte på själva bit ytan eller vad man ska säga men det lär nog vara tandsten. Trodde oxå det men mamma hävdade att det inte var det så ville bara överbevisa henne lite! :devil:
Tack!
 
Sv: Missfärgad tand?

du vet den stora kindtanden? ovanför den sitter en spottkörtel och det är den som gör att just den tanden har lättare för att bli brun (sa min vet när vi pratade om det.men han sa också att så länge tandstenen inte går upp till och under tandköttet så är det onödigt
att låta veterinären ta bort det).
 
Sv: Missfärgad tand?

ahaa, så då kan man borsta lite på hans bissar så blir det bättre? Han är inte så förtjust i märgben!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
861
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 320
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 217
Senast: Grazing
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp