Missfärgning från solskyddskräm

kökshäxan

Trådstartare
Finns det något sätt att få bort missfärgning från solskyddskräm på kläder? Helt vanlig Nivea Sun Lotion, ingen brunutansol eller något sådant, och allt tyg som kom i kontakt med hud där jag använt solkrämen har blivit missfärgat och det gick inte bort i tvätten som jag hoppats. Så jäkla retligt för det är två av mina finaste blusar.
 
Jag har försökt få bort sådana fläckar och misslyckats, så mitt tråkiga svar är att det inte går. (Det var nya kläder som förstördes för mig.)
 
Det man kan prova är först låta plagget ligga i så hett vatten som det klarar enligt tvättrådet, sen gnida in fläcken med citron/limesaft, låta verka en stund, skölja ur och upprepa om man märker att fläcken bleknat och därefter tvätta som vanligt men det kan vara kinkigt att få bort såna där fläckar.
 
Finns det något sätt att få bort missfärgning från solskyddskräm på kläder? Helt vanlig Nivea Sun Lotion, ingen brunutansol eller något sådant, och allt tyg som kom i kontakt med hud där jag använt solkrämen har blivit missfärgat och det gick inte bort i tvätten som jag hoppats. Så jäkla retligt för det är två av mina finaste blusar.
Vita kläder hänger man ut i solen och bleker bort fläckarna.
 
Vita kläder som klarar klorin går det att få bort fläckarna på. Först blir det ilsket rött, sen gult sen borta. Viktigt att fläcken är helt borta innan du sköljer av och sen tvättar som vanligt i maskin.

Vi har bytt solkräm till Evy. Den torkar snabbt och går in i huden och sen färgar den inte. Smörjer man med kläderna på och råkar komma åt kan det dock bli fläckar.

Mvh Miks
 
Vet att detta är en gammal tråd, men såhär innan semestern provade jag olika solkrämer på en vit t-shirt. Lärde mig på Tik-Tok att det orangea som blir är metaller i solkrämen som ”rostar” i tvätten i vissa vatten. Jag tog hett vatten och ganska mycket Oxalsyra. Rörde runt lite tills det löst sig och stoppade ner tröjan. Det lät lite och så tog jag upp den igen. Två av tre fläckar helt borta och en var nästan borta. Låter den bada lite så är nog tröjan som ny igen. 😁
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 320
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 050
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 347
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp