Misshandlad häst - omöjligt uppdrag?

C

caramelle

Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd?
Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst på den lokala hästmarkanden, en vallack, ålder okänd men inte över tio år i alla fall, säkert en bra bit yngre. (Priset var överkomliga 650 kr!)
Han är riden och visades under ryttare på marknaden. Gick lugnt och fint och var i övrigt också lugn och liksom ”avslagen”, ”ledsen”…
Jag har läst här på Buke förut och minns inte riktigt vad ni kallade det, men han betedde sig som om han var ordentligt kuvad och inte hade nåt mer att säga till om själv, gjorde människorna till lags i allt. Men var inte glad.
Hästarna här blir hårt behandlade, och dresseras med hugg och slag. Ofta är de magra och har stora sår under sadeln. Jag gick där på marknaden och försökte hitta en hel häst som var någorlunda i gott hull. Så fann jag min Dänäsch. (=Dansare)
Han är hemma på vår gård nu, sedan ca 6 veckor. Jag började med avmaskning och släppte honom på bete tillsammans med åsnan jag också köpte.
När han ätit upp sig något började jag försöka närma mig honom. Han är livrädd för människor!
Hittills har han aldrig fått vara fri förut (möjligen när han var föl men det är heller inte säkert). Hästarna här hålls homblade eller vad det heter, dvs ett rep bundet runt halsen som sedan går mellan frambenen och binds i det ena bakbenet. Lagom kort så de bara kan skritta lugnt medan de betar… Till följd att alla hästar har valkar och sår på bakbenen efter det skavande repet. Man gör så för att de inte ska kunna springa iväg och för att de ska vara lätta att fånga när man behöver dem.
Men jag vill nu att min Dänäsch ska få vara fri, slippa vara rädd, slippa våld och vara glad!
Jag har låtit bygga en rundpaddock och jag har börjat med löslongering. Vi har tränat ca 9 gånger och jag upplever nu att vi inte kommer framåt…
Övningspasset (som det ser ut nu när vi ”fastnat”) går till så att jag driver på honom så han travar runt mig två, tre varv. Sedan byter jag varv och han travar två varv åt andra hållet. Han travar lugnt och med ett öga och ett öra vänt mot mig.
Sen stoppar jag honom genom att höja armen och knäa lite, hoppa till och stå still. Det fungerade jättebra innan, men nu stannar han, och vänder hela kroppen mot mig och går framåt mot mig (men aldrig ända fram). Ska han inte stanna kvar på spåret tills jag kallar på honom? Hur ska jag göra för att lyckas med det?
Ibland försöker jag stoppa honom när han går mot mig, genom att vända mig mot honom, ta ett steg mot honom och höja händerna. Ibland fungerar det på en gång, ibland tar han ändå ett steg till mot mig…
Men andra gånger stoppar jag honom inte, utan kallar på honom när han ändå är på väg mot mig. Backar jag då eller vänder mig om och går medan jag inbjuder honom att följa med gör han det. Stannar jag så stannar han, alltid på betryggande avstånd (så att jag inte når att röra honom). Jag kan långsamt gå fram till honom, från sidan mot bogen, om jag har handen utsträckt framför mig så han ser den hela tiden. (Det är aldrig han som kommer fram, utan jag får ta de sista stegen.) Men när jag går fram måste jag ta det väldigt varligt: gå fram, genast backa lite, gå fram, backa – rytmiskt och lugnt mumlande.
Nu har vi kommit så långt att jag får stryka honom på halsen, klia i manen, men inte alltför länge för då blir han orolig. Sen vill han fly igen, så jag brukar bara smeka honom en kort stund, eftersom jag vill att han står kvar. Han nosar också på min hand när jag sträcker fram den mot mulen och jag får röra honom på mulen i några sekunder…
När han flyr, dvs går undan, driver jag honom några/något varv runt igen innan jag försöker igen. Jag jobbar båda sidor.
Han är väldigt rädd och huvudskygg, väntar nog att jag ska slå honom…
Jag kan också stryka honom försiktigt på halsen med repgrimman, men ännu inte mot huvudet.
Jag vill kunna gå fram till honom och han står kvar, och jag vill kunna ta på honom grimman och han står kvar – men jag tycker att det tar så lång tid att komma dit… Just nu verkar det rent omöjligt att ta på honom grimman. Känns som om att det kommer att ske någon gång i framtiden om ens då?
Vad tror ni?
Jag är ingen expert alls, har bara läst allt jag kommit över om naturlig hästhantering (NH) och tagit till mig det jag gillat. Säkert gör jag mycket fel. Men jag vill så gärna att min häst ska få vara glad och fri och samarbeta med mig av egen vilja!
Men av vad jag läst har jag förstått att det inte alls ska behöva ta såhär lång tid! Kan det bero på att hästen tidigare tappat förtroendet för människor pga våld?

Kan man arbeta med NH med en knäckt misshandlad häst? Får han någonsin förtroende för mig? Eller har jag gett mig in på ett omöjligt uppdrag???

Jag skulle snart behöva verka honom, och vill gärna ha honom ”tam” snart, så verkningen inte blir ytterligare en traumatisk upplevelse….
Snälla, ni som vet nåt om ”fogliga”, knäckta hästar som tappat förtroendet för människan – skriv och hjälp mig!
Ska jag fortsätta?
Hur?
Vad har jag att vänta, kan han kanske bli farlig?
(Han har ännu inte visat några aggresiva beteenden, bara rädsla. Åsnan som är mycket mindre, topprider honom och kan ibland vara riktigt grinig mot honom, men där är han också alltid bara snäll, vänlig och undvikande.)

Ikväll när vi tränade som vanligt, provade jag springa när han följde mig i rundpaddocken, det gick jättebra, han travade snällt bakom mig, saktade in när jag saktade in och stannade när jag stannade. Då provade jag att backa lite försiktigt (läste nånstans att då ska han också backa), han tog ett jättehopp bakåt och tänkte dra iväg…Jag gick genast framåt igen och smackade lite och sänkte axlarna och gjorde mig liten – då följde han igen. Men han var lite på sin vakt…

Snälla ni, jag har ingen härute i Etiopien att rådfråga (etiopierna står runt rundpaddocken och tittar undrande på mig när vi tränar – i början frågade de om jag ville ha ”help to catch the horse?”)!

Tacksam för alla råd och träningsplaner/tips mm!!! Hur fortsätta?
/Caramelle
 
hej.det gäller att få honom att fatta att du aldrig skulle göra honom något ont.kram
var försiktig och närma dig honom sakta,det kommer ta mycket tid att få tillbaka förtroendet för människor,men tro mig han förstår att du hjälper honom! han e på väg att lita på dig,var tålmodig,det kommer ta lååång tid. :D
 
Betalar du resa och boende så kommer jag och harlektioner med dig i en vecka! :D

Nä, allvarligt, det är jättesvårt att ge lektioner över nätet. Men jag kan PM:a dig och berätta lite om mitt synsätt på NH! :)
 
du e på rätt väg.
Att hästen går mot dig visar att han börjar få förtroende för dig. Låt honom göra det. Låt honom ta dom sista stegen även om det tar lång tid, du kommer tjäna mycket på det senare. Hur lång tid det tar innan du kan tex ta på grimman på hästen är svårt att säga. Det beror helt på hästen.
Tycker du ska fortsätta som du har gjort hittills.
Ta liiite i taget. du kan också göra så att du släpper in hästen i rundcorralen och sätter dig där helt enkelt. Låt hästen knata runt som den vill. Till slut kommer den fram till dig. Låt den göra det men låtsats inte om den.
Låt den nosa och undersöka dig. Kan ju lägga grimman bredvid dig så får den undersöka den också samtidigt :)
Lycka till!
 
jag tycker definitivt att du verkar vara på rätt väg, men det kommer nog att ta mycket tid. Jag kan inte mycket NH utan vill bara kommentera det du skrev om att han behöver verkas: det är väl bättre att han går med för långa hovar ett tag medan han får förtroende för dig än att verkningen blir en traumatisk upplevelse som gör att ni får börja om från början igen? Visst ser det illa ut med långa hovar men det är inget han får några alvarliga men av om det bara är i kanske några månader och han inte rids under denna tid.
Det verkar vara ett mycket spännande projekt att få denna häst att lita på dig, lycka till!
 
Du har kommit så långt att han är intresserad av och nyfiken på dig (=känslomässigt engagerad) vilket är helt nödvändigt för att fortsätta träningen. Driv inte mer om det inte absolut behövs för att fånga uppmärksamheten igen. Det är för att drivningen kan upplevas som ett hot, det är lite tveeggat det där med att driva hästar.

Försök att få honom att göra något du vill, nosa på en grimma på marken, flytta lite på sig åt nåt håll eller bara stå still en stund. Det behövs inga storartade uppdrag. Använd beröm som morot, repetera några gånger.

Rör dig lugnt och sakta så att han inte hoppar till som när du backade. Låt det ta sin tid, förtroendet kommer att öka så sakteliga. En bra grund nu gör det fortsatta arbetet enklare.

I nåt skede måste du få på honom en grimma. Det kan du när du kan komma nära honom, och när han inte är rädd för grimman.

Om det absolut inte går så kan du försöka få ett rep runt halsen som är lite enklare att få på på avstånd, eller enklare att smyga på när du får komma nära. Det innebär kanske ett litet bakslag, och du måste övertyga honom igen att repet inte är farligt och att du vill honom väl. Från rep till grimma är sedan inget problem.

Det räcker väl för ett tag, markträningen i fortsättningen beror på hur det hela utvecklar sig.
 
Först vill jag ge dig en :bow: för att du bryr dig om denna häst och går långsamt fram med den.

Sedan kan jag bara råda dig att inte stressa fram utvecklingen. Det verkar gå åt rätt håll i alla fall.
Lycka till! :)
 
Inte kul att läsa om hur hästarna har det i Etiopien. Vilket fint jobb du gör med din häst - hoppas att han får följa med om du skall flytta hem. Det jag tänkte på är att du kanske inte skall backa honom - han är redan undergiven. Vet du något om klickerträning ? Kunde kanske vara värt att prova. Lycka till !
 
När han vänder upp mot dig när du löslongerar så låt honom göra det, det är positivt! gå då närmare och försök smeka hans hals tillexempel, Belöna honom för att han vill vara med dig. Med en viss typ av häst kan detta att vända upp vara en stridshandling men det är sällsynt och då märker du det på andra sätt. Nej, när han vänder upp emot dig så vill han kommunicera med dig. För varje gång det händer kan du smeka honom mer och mer tills du kan ta på hela hästen utan rädsla. När du sedan går ifrån honom och han följer efter dig ja då kan du belöna honom/klappa om honom. För det är ju det som är målet att han ska följa dig för att han ser dig som ledaren. I det läget lär du inte ha några problem att sätta på grimma och grimskaft och börja leda honom, fast jag uppfattade inte om det var ett problem med det. Men grundtilliten vinner du snabbt. Bara du inte driver runt den stackars hästen alltför mycket och missar hans inviter (pratar av egen erfarenhet - lätt hänt om man är oerfaren) När han gjort rätt släpp honom för dagen om det så tog fem minuter. Sluta alltid i en positiv anda. Snart kommer han att längta efter den där vänliga människan att hon ska komma, antingen han vill det eller ej
;)
Men vad du gör driv inte runt i vettlösa cirklar utan bara tills dina mål är uppnådda.
MVH
Boel
 
Underbart. Det måste vara otrloigt upplevelse att ha möjligheten att få träna och känna att det går på rätt håll, det låter så iallafall. Ta det bara lugnt och du kommer att ha en häst för livet! Lycka till och låt oss få fortsatt info om era framsteg, för det kommer ni att ha.
 
Omöjligt tror jag sannerligen inte att det är, men det kan vara besvärligt att ha att göra med hästar som är rädda för människor.
Problemet är just att dessa hästar redan har förutfattade meningar om oss, vi gör dem illa. Vi är farliga. Vi åsamkar dem skada både i kropp och själ.

Det enda du kan göra är att ha mycket tålamod, hästen måste själv komma att förstå att du inte är som alla de andra innan dig, att du inte kommer att pressa den, tvinga den eller skada den.
Den verkar ju redan ha riktat sin uppmärksamhet mot dig, men vågar inte ta steget fullt ut att komma ända fram och se vad du är för något egentligen.

Här på forumet har du ju redan fått en massa bra råd, så jag kan väl bara lägga till den där frasen om att du ska ha MYCKET tålamod och våga vänta ut din nya vän.

I värsta fall funkar alltid knepet med godispåsen, ingen häst kan motstå en godbit i slutändan och på så sätt kan du "tvinga" fram en kontakt tidigare och få upp lite mod i kraken, men det är lätt hänt att de går till överstyr och börjar "kräva" godiset av dig istället, så det gäller att veta när det är dags att sluta i god tid.

Lycka till!
 
Här kommer några funderingar.....
Har träffat på hästar som varit taskigt hanterade och varit rädda, detta har förvärrats när vi försökte var försiktiga, typ inga hastiga rörelser, tala snällt o tyst....

hästarna blev bara nervösare...vilket vi trodde berodde på miljöombyte o lite att göra (öststatsimporter som väntade på försäljning)

så en dag glömde jag mig och bullrade in i boxen med grep o skottkärran, grepen välte ur, jag klev upp i kärran ner på andra sidan för att skynda mig att ta upp den vassa grepen så hästen inte skulle kliva på den, satte igång att mocka och inser att jag är i rädda valackens box och han står o inspekterar kärran istället för att vara klistrad mot väggen som han brukar.
Ett sto som från början var mycket nervös gjorde till slut över med oss och vi vart tvungna att ryta till och dra tag i grimskaftet, hon blev helt enkelt inte mindre nervös utan svårhanterad när vi försökte vara försiktiga med denna mycket dåligt behandlade varelse. När vi sa ifrån reagerade hon genom att lyda och ta det bara lungt.

Så därför - en fundering om din Dansare - varför inte rida en sväng på honom, om han är snäll är det ytterligare ett plan att umgås på, gå ut o gå tex, att du gör det han redan kan men utan inslag av våld måste göra honom trygg, att bara göra nya saker tror jag kan orsaka överslag och mer otrygghet.

Du verkar ha kommit en bit med er kontakt men glöm inte att göra vardagliga saker, han är ju tam och snäll.
Jag vet inte om jag fick fram vad min fundering gällde men summering ungefär såhär...

Om man förändrar för mycket för snabbt med en auktoritärt fostrad häst kan den bli så förvirrad och otrygg att den reagerar med mer skygghet och tom aggresivitet.

Därför ska man inte krångla till det för mycket utan även ställa vardagliga krav såsom ridning, borstning osv men utan våldsinlag och kuvning som metod.

Jättemycket lycka till med pållen.
 
Otroligt bra svar, håller verkligen med.

Hästen verkar ju snäll ändå, så varför inte bara låta honom få hovarna verkade nu? Kör på och bevisa för honom att det inte innebär en traumatisk upplevelse. Borsta honom, rid på honom och kör på med vardagliga rutiner, ganska snabbt kommer han att förstå att du inte vill något ont. Man ska inte mesa med hästar, de lär sig ganska fort att lita på en om man inte bryr sig om deras misstänksamhet. En fast hand, positivt bemötande, mycket beröm kommer man långt med.

Lyckas du med den här pållen kommer du att få en vän för livet, lycka till!
 
Tack för alla svar! Lånar ett nick och skriver lite till er alla.
Ja, det är en hel del råd och många glada tillrop ni kommer med! Tack, tack!
Nu gick det så bra med den här tråden att jag via den fått en egen "tränare" över nätet, som jag känner stort förtroende för!!! :) :) :)
Men fortsätt gärna råda här på tråden också. Jag efterlyser råd från såna som varit med om att en "knäckt" häst vaknar upp och får självförtroende och livsvilja tillbka - vad händer då? Har man ett uppror att vänta?
Dänäsch sköter sig bra. Jag har minskat ner mina rörelser och "viskar" nu till honom, jobbar honom i skritt i stället för trav i corrallen, vänder honom genom att skjuta fram axeln etc. Jätteroligt är det, och han verkar faktiskt också tycka att det är kul!
Ni som tipsar om att jag ska rida honom och sköta honom som vanligt, men bestämt...
Det går inte. Jag vill inte rida honom eftersom han inte är i kondition än. När jag fick hem honom var han vass över ryggen och hade mkt framträdande höftbensknölar (såg lite ut som en kossa över rygg och bak). Han var kraftigt påverkad av mask och/eller undernärd. Han är nu avmaskad och går och betar och betar, får även tilläggsfoder och börjar se mkt bättre ut! :)
Rida kommer jag nog inte att göra på flera månader, han ska få bygga muskler först via markarbete, tömkörning och långa promenader. Fast allra först vill jag att han ska bli "infångningsbar" och att han ska känna sig trygg med mig. Jag vill inte att han ska jobba under tvång och rädsla för våld.
Det skulle gå bra att promenera honom nu, tömköra, markarbeta - men han skulle gå där kuvad, undergiven och rädd. Eller så skulle han så småningom vägra röra sig utan det där våldet eller hotet om våldet. Och så vill jag inte ha det.
Hovarna funderar jag på att ta ändå nu snart, men hur jag ska få honom att stå still???? Kanske bäst att låta dem vara tills vi kommit längre i förtroendefrågan?
/caramelle
 
Jag skulle inte råda dig att vänta med hovarna. Hästens hälsa måste alltid gå före om det så innebär att du måste ryta i åt honom. Eller gör hela proceduren smätrfri för alla parter, ge honom lite lugnande medel innan han blir skodd.
 
Har inget särskilt att tillägga, men PM:a mig om det är något du undrar!
Det jag ville säga var bara att jag verkligen BEUNDRAR dig! Vilken människa! :bow: :bow: :bow:

/Niggi

-------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Hejsan!
jag tycker det låter som att du jobbar på en ganska bra princip, MEN kanske du skulle vänta ut honom lite mer. Låta honom vara inne i padocken ( eller vad du har) lös och gå ngr steg emot honom, sätt dig sen ner en stund och se vad han gör. Han kanske blir lite modigare om du blir lite "mindre" och sitter ner. Plocka med nåt i gräset och titta inte på honom. Jag är nästan säker på att till sult kommer han inse att du inte vill så mycket mer än att ha kontakt med honom. För det är inte bra att du alltid tar de sista stegen fram till honom..
Han måste få komma till dig. Och när du har suttit där ( kanske 10 minuter, kanske 1 timme med en bra bok=) se till att ha nåt gott till honom. Han kommer ju då förknippa dig med nåt trevligt. Skapa ett förtroende.

Han verkar ju vara kontaktsökande och vill han gå emot dig så låt honom göra det. Det är jättebra. Om du vill lära om honom nåt annat sen att han t.ex ska stå stilla och invänta dig: ta det senare.
Det viktigaste just nu är att han vet att han kan lita på dig....

Jag köpte ett vbl-sto för ett år sen som kom från en uppfödare i Finland. Varje gång han sa till henne att backa och hon inte gjorde det på första tillsägelsen så fick hon ett spörapp mellan öronen rakt framifrån *ryser*
Jag kunde inte klappa henne i pannan ,inte klippa luggen och knappt tränsa utan att hon körde huvudet i taket i ren panik..
Nu ett år senare så kan jag i stort sett göra vad jag vill med henne. T.O.M Klippa ÖRONEN!!!
Men det har tagit tid och jag har många ggr känt mig helt rådvill.
Men nu backar hon när jag säger "backa" i normal ton både från ryggen och från backen. Hon följer mig som en hundvalp i skogen utan grimma och grimskaft. Hon är helt otrolig!!!
Och nu har vi börjat med att "gömma rumpan" Men det har tagit ett år (!) att komma dit vi är idag...
Det tar tid, men hästar lever länge och man tjänar på att låta det ta den tid det behöver....

Jag håller verkligen tummarna för er och hoppas att jag har varit till NÅN hjälp!!
Och förresten, jag vill tacka dig för att det finns såna som du. Som vill ta sig an "splittrade " hästar.
Det finns så många hästar som folk har tagit sönder för sin egen vinnings skull...
KÄMPA PÅ!!! // Jag :bow: :bow: :bow:
 
Ja du förtjänar ett stort fång med beröm som åtar dig jobbet att ge hästen ett liv.
Det förstår jag att du inte rider på honom om han såg ut sån. Jag tror att du förstod vad jag menade med att för mycket nytt kan skapa otrygghet/aggresivitet så jag önskar dig lycka till igen och ser fram emot att läsa i tråden hur det går.
 
:) det låter mycket intressant.
du verkar rustad med det tålamod som krävs och du verkar ha fått bra hjälp.
låter som en beundransvärd insats.

kan bara säga lycka till och :bow: :bow: :bow:


mvh rymdentuiasten
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 357
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 031
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
788
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 803
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp