misshandlar dom henne? vad ska jag göra???

J

janivista

snälla hjälp mig!!!
på min ridskola finns världens goaste lilla häst.
hon har varit privathäst innan och är inte riktigt van vid allt skoj o bråk som finns i ett ridskolestall.
men det är absolut inte problemet, detta är något som hon lätt klarar av...
nu har hon stått på stallet i lite mer än ett år.
i början var hon väldigt ouppfostrad men hon fick en jättebra skötare som tog så bra hand om henne.
dom kom så bra överens så hästen lärde sig att lita på männsikor.
men skötaren var efter ett halvår tvungen att sluta på hästen.
hennes mamma tyckte att dom utnyttjade skötarna för mycket(vilket dom verkligen gör).
hon fick efter ett tag två nya skötare.
som absolut inte klarade av att hantera henne.
och stallpersonalen(det vill säga ägarna och hon som jobbar där) började slå henne med spö så fort hon sparkade eller liknande.
detta har bara lett till att hon blivit bakskygg och sparkar så fort någon rör hennes rumpa.
jag har tagit det lungt med henne och fått en fin kontakt med henne men idag kändes det som om allt bara raserades. jag har sett den manliga stallägaren misshandla henne ett antal gånger och även deras son, men alltid trott att ägarinnan var för duktig och förståndig för att nedlåta sig till sådant.
idag så skulle jag vissa henne svullnaderna som har uppstått på hästens bakben och när jag skulle gå in visade hästen tydligt att den ville vara ifred.
men jag var tvungen att gå in.
och då sparkade hon efter mig i luften(efter andra brukar sparka så hon träffar, och då rejält hårt) som en markering.
då går ägarinnan snett över stallgången till hinken där spöna står och tar ett hoppspö som hon slår på hästens rumpa det hårdaste hon kan, två gånger..

detta hjälpte inte ett dugg, hästen kopplar inte händelsen till spöet och blir bara räddare..
detta kommer att bli värre och värre..
dom säljer inte sina hästar till privatryttare, annars hade jag köpt henne.
vad ska jag göra??????? :confused:
snälla hjälp mig :cry:
 
Varför säger du inte till ? Eller får du helt enkelt ta upp detta med styrelsen...att bara se på hjälper ju knappast hästen.
 
Det värsta du kan göra är att bara se på! Säg till! Slå in en bok i djurträning och ge dem i present, de verkar behöva en! Gärna skriven med stora bokstäver och stil 48 så det går in!

/
Susanne
 
Håller med. Vid en ev anmälan hade det stått ord mot ord. Mkt bättre då att förklara VARFÖR de gör som de gör. Om inget hjälper så får man ta tag i det då på ett annat sätt. Men prata med de berörda först.
 
idioter säger ja bara!!! :mad: vad heter ridskolan???
annmäl direkt eller prata med någon på ett annat stall om inte du vill prata med ägarinnan! så att någon kan säga till henne!!!
lycka till...
 
En opålitlig häst har inte på en ridskola att göra.
Den ska bort därifrån INNAN ngn blir skadad av den!

Oavsett VARFÖR den sparkar, så är den farlig bland nybörjare.

Mkt oansvarig ridskoleledning som har en sådan häst kvar i verksamheten!
 
Det stora problemet är att min sköthäst hade det fruktansvärt hemskt där förra våren. han fick för lite mat hade inga muskler och så almänt förjävligt ut.
då klagade jag.
och klagade och klagade, tills det slutligen hände något.
nu mår han jättebra men...
dom snackade skit om mig med alla.
min ridlärare var skittyken mot mig.
allting var ett allmänt helvete, och nu har det nästan gått över, men varje gång jag antyder att någonting är lite fel(Tex. igår då den här hästen var väldigt svullen om bakbenen) så lbir dom skitsura på mig.
som om jag inte ska lägga mig i.
jag vågar inte säga något.
jag vågar inte ens anmäla dom.
det skulle inte heller gå att anmäla dom(väl?). för det finns ju inga bevis. jag kan ju inte precis filma dom...
skador har redan skett..
många av mina kompisar har blivit sprakade hårt på knäna när dom bara stått utanför henne, och en tjej bröt nyckelbenet(!) när hon var inne hoss hästen en gång, för att hästen trängde in henne så.
frågna är vad som kommer att hända den dagen när någon blir riktigt allvarligt skadad....
hjälp... :cry:
 
Hej! Jag förstår din frustration över att inte kunna säga till. Så där är det i många stall tyvärr. Men har du inte någon äldre t ex styrelsemedlem eller nån annan som du kan ta hjälp av? Du är väl inte den enda som ser det här? Helst ska det ju vara någon som har anknytning till stallet.
Det skönaste vore om man tog ett spö o spöade skiten ur människorna som gör så här.... :devil:
Hoppas att det ordnar sig!
 
jag har tänkt flera gånger på att sluta där..
men alla mina vänner e där..
o den här hästen och min sköthäst älskar jag över allt annat..
min ena kompisa ahr flera gånger fått utskällningar a v stallägarna..
allt e helt sjukt..
i dom gör inte sådana här saker när dom vuxna e i närheten.
jag tror inte dom vuxna e medvetna om vad som händer..
och om dom e det så blundar dom.
det finns inte en skit att prata med.
dne enda som det skulle vara möjligt, bryr sig itne längre... :cry:
 
Är det Alleby? Vilket stall är det? Skriv det, och skriv vad hästen heter så åker jag dit!! Då jävlar! :mad:

Gör såhär också.. försök få tag på någon typ från djurskyddsförening eller nåt och så tar du dit den ( civilklädd ) osså får hon/han typ låtsas va din släkting, osså frågar "släktingen" någon som arbetar där om hon kan hjälpa er för hästen är dum! Om de slår henne framför näsan på er så voila! :devil:

P.s. snälla svara så fort du kan! Tolererar inte sånt!
 
Är ju inte lätt att komma tillrätta med såna problem på en ridskola. Personligen så tycker jag att en häst som sparkar efter mig UTAN anledning ska ha ett rapp på rumpen, men det ska komma direkt och man ska absolut inte behöva göra det mer än max två gånger i hästens LIV tycker jag.
Tycker också att en häst som är osäker bland människor inte ska användas på ridskola, på en ridskola ska man lära sig saker inte frukta för sitt liv.

Om det inte går att prata med dem på ridskolan så ta kontakt med SHV och be om hjälp.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 221
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 282
Dressyr Brukar ofta vara och titta på mindre tävlingar, ofta på klubbnivå där många ridskoleryttare kämpar med sina småfeta ponnyer som är av...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Birke
·
J
Hästvård jag har en foderhäst på ett stall som också har ridskola. innan jag fick min foderhäst så red jag på ridskolan och skötte en...
Svar
6
· Visningar
989
Senast: janivista
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp