Misstänkt analsäcksinflammation (samt foderfråga)

Voeux

Trådstartare
De senaste månaderna har Bruce visat ett större intresse för att slicka sig i baken. Det verkar även som att det kan komma ut illaluktande sekret med jämna mellanrum, dock inte så väldigt ofta men det förekommer. Han verkar inte ha ont, och hans avföring är helt normal annars. Inget förändrat normaltillstånd. Slickandet och sekretet antyder ju dock på att någonting är lite snett. Borde jag ta honom till veterinär eller finns det någonting jag själv kan göra för att det ska bli bättre i första hand?

Sedan undrar jag även angående hans kost. För några år sedan så tyckte jag att kan kräktes lite väl ofta och tog honom till veterinär. De sa att han är frisk och kry men har lite "katarrmage", så det är bra om han får mat tre gånger om dagen i stället för två. Så det får han nu. Trots det så kan han ibland vara lite bubblig i magen (som hörs) och vid tillfällen då och då kräkas. Han äter Acana, och sist jag var på djuraffären så frågade jag om de hade något motsvarande som är skonsammare för magen. De svarade dock att Acana ska vara skonsamt och tipsade om en utav sorterna som skulle vara extra bra. Har ni några tips? Det är som sagt inget jätteproblem, men det skulle såklart vara skönt om han slapp problem helt.
 
De senaste månaderna har Bruce visat ett större intresse för att slicka sig i baken. Det verkar även som att det kan komma ut illaluktande sekret med jämna mellanrum, dock inte så väldigt ofta men det förekommer. Han verkar inte ha ont, och hans avföring är helt normal annars. Inget förändrat normaltillstånd. Slickandet och sekretet antyder ju dock på att någonting är lite snett. Borde jag ta honom till veterinär eller finns det någonting jag själv kan göra för att det ska bli bättre i första hand?

Sedan undrar jag även angående hans kost. För några år sedan så tyckte jag att kan kräktes lite väl ofta och tog honom till veterinär. De sa att han är frisk och kry men har lite "katarrmage", så det är bra om han får mat tre gånger om dagen i stället för två. Så det får han nu. Trots det så kan han ibland vara lite bubblig i magen (som hörs) och vid tillfällen då och då kräkas. Han äter Acana, och sist jag var på djuraffären så frågade jag om de hade något motsvarande som är skonsammare för magen. De svarade dock att Acana ska vara skonsamt och tipsade om en utav sorterna som skulle vara extra bra. Har ni några tips? Det är som sagt inget jätteproblem, men det skulle såklart vara skönt om han slapp problem helt.

Jag är inte kunnig nog att uttala mig kring vad det är för problem din hund har eller vad du ska göra.

Men min hund och hennes mormor, som jag också hade, har lite känslig mage. Det funkar oftast bra. Men ibland kan det knorvla och hunden blir då kinkig med att äta. Från att ha varit matglad till att med magknorvel inte vilja ha vanlig mat(Acana här med). Det går att truga i henne godis, min mat etc i det läget. Sen brukar det gå att få i henne sin mat igen. Det blir som att magen går i baklås. Det sker kanske 1 gång i kvartalet.

Vi hade så många hästar med magbesvär så som kolik, magsår etc som svarade bra på ett probiotika-preparat. Jag kollade upp om det var farligt för hund. Det var det inte. Så jag började ge hunden. Och efter det har vi inga besvär med knorvel och eller mat-kinkighet. Och avföringen är alltid perfekt. Jätteskönt också om jag tex vill ta sovmorgon och inte vara orolig för att det blir för länge utan mat. Hon får några probiotika-pellets innan vi sover och magen är tyst och fin.
Jag äter den numer också själv. :laugh:

Det verkar ju vad jag ser finnas märken som säljer sånt gjort för hund. Kanske kan vara värt att testa.
 
I liknande situation blev jag rekommenderad att se över vilket protein jag gav hunden och att inte blanda sorterna. Älg och anka var tydligen snällare mot magen än kyckling och fläsk
 
Jag har även hört att vissa tillskott kan hjälpa, t.ex Trikem Hund och Sanofor brukar vi använda här hemma
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 765
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
5 381
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp