Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det finns hästar som är överkänsliga mot protein. Ett vanligt symptom i de fallen är just lös mage.

Jag har sett klar förbättring när jag haft tillgång till proteinfattigt hösilage.


Har du läst hela tråden? Om du har det så förstår jag inte varför du väljer bort lusern. I den tråden jag länkade till tidigare finns det en länk till en artikel om alfalfa dvs lusern och magsår. Här är länken se nedan. Jag hade valt att ge min häst lusern utan melass altså inte lusernhack. Melass verkar lite lurigt av ngn anledning som jag inte kan redogöra för.

varför skulle det vara just proteinet de reagerar på i ensilaget? Hur drar du den slutsatsen?

http://www.thehorse.com/ViewArticle....&nID=25&src=RA
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag får inte detta att fungera. Men det går att söka på mina tidigare inlägg i tråden och trycka sig fram till den länk till en webtidning i tidigare trådar.
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag sa "ofta" Så jag har inte så fel som du tror.


Det finns hästar som är överkänsliga mot protein. Ett vanligt symptom i de fallen är just lös mage.

Jag har sett klar förbättring när jag haft tillgång till proteinfattigt hösilage.

Nja, det finns såvitt jag vet INGA studier som visar på generell proteinkänslighet/proteinallergi. Däremot kan vissa hästar har svårare än andra att hantera stora överskott protein. Är det fallet för din häst borde den ha fruktansvärt svårt för bete?

Sen kan vissa hästar vara (över)känsliga mot vissa proteinkällor.

Men gärna en källhänvisning på att hästar kan vara proteinallergiska? Att ge din häst mindre protein än behovet är att be om problem.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Att ge din häst mindre protein än behovet är att be om problem.

Har aldrig påstått att jag planerar att ge mindre än behovet. Snarare är det så att hon får betydligt mycket mer än behovet. Och ja, hon har problem även på bete.

Nattmockade nu när jag skulle nattfodra. De högar jag hittade i hennes box hade även nu mer boll liknande konsistens. Så det verkar som om något av det jag gjort fungerar.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Har du läst hela tråden? Om du har det så förstår jag inte varför du väljer bort lusern. I den tråden jag länkade till tidigare finns det en länk till en artikel om alfalfa dvs lusern och magsår. Här är länken se nedan. Jag hade valt att ge min häst lusern utan melass altså inte lusernhack. Melass verkar lite lurigt av ngn anledning som jag inte kan redogöra för.

varför skulle det vara just proteinet de reagerar på i ensilaget? Hur drar du den slutsatsen?

http://www.thehorse.com/ViewArticle....&nID=25&src=RA

Jo jag har läst det. Och jag har inte tagit bort lucernhacket (utan melass) eftersom jag idag har hittat högar med mer boll liknande konsistens och fastare än tidigare. Nu är det ju inte enorma mängder utan snarare mest för att förlänga tuggtiden av kraftfodret, ilket gynnar matsmältning positivt. Och det verkar ju som om det ger effekt. Så för tillfället ändrar jag inte mer än jag gjort utan låter detta vara i några veckor och ser hur det blir.

Hon har alltid ätit med god aptit och inte varit grinig vid fodringar men ikväll när jag stog och fixade foderhinkarna så höll hon på och mummelgnägga så där. Om du fattar vad jag menar.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Ännu fastare konsistens och ännu mer boll liknande högar idag. Det år alltså åt rätt håll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp