Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

shlubberdubb

Trådstartare
Hej, ny på sidan här.

Jag har ett pensionerat fullblod som under de senaste 6 åren blivit väldigt lös i magen med illaluktande träck. Har testat loppfrön, linfrökaka/pellets, foderjäst m.m. Gått från proteinrikt foder till proteinsnålt. Fodrar ingen betfor längre. Det blir bara värre av det. Vi pratar konsistensen "koblaffor" utan betfor och "grönfärgat vatten" med betfor. Övriga symptom: Blöter höt. uppsvälld buk, gasig, svår att hålla i hull. Tappar vikt väldigt lätt. Men hon är spegelblank i pälsen.

Så imorse satt jag och googlade fick upp massa info här på buke. Såg någon som gav sin 7st 20mg losec tabletter. Jag skaffade omeprazol (eller vad det heter) idag som är samma substans och har gett henne 7 st i handen med lite mat. Jag har fodrat med mustang bas pellets men enligt flera inlägg här att pellets inte är bra så har jag nu bytt till musli. Har också skaffat Greenpower utan melass och fröken kräsen åt med god aptit av det när jag gick ut med lite i en hink i hagen.

Hon har fri tillgång på hösilage som är nstan lika torrt som hö. Det finns fortfarande gott om gräs i hagen så inget extra ute. Står på halm.

Förutom att jag tycker att 140mg omeprazol låter lite då man tydligen ska ge 4mg/kg häst så kör jag ju gärna på med detta. Speciellt som jag har en familjemedlem som har frikort på apoteket.


Förutom att göra en utredning med gastroskopi, vad mer kan jag göra?

Ni som har gett Nexium 40mg tabletter, hur många har ni gett då? Det handlar om en häst på 1.63, ca 550-600 kg.

Otroligt tacksam för svar.

dubben
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Om hästen har magsår gör du verkligen bäst i att kontakta veterinär. Dosen omeprazol är mycket riktigt 4 mg per kg kroppsvikt vilket alltså ger att din häst bör ha en daglig dos på 2200 mg. Det blir 110 receptfria tabletter per dag.

Du behandlar utan diagnos och dessutom med en dos som får ses som en fjärt i rymden. För mig är detta detsamma som att utsätta hästen för onödigt lidande och eventuellt fara (då såväl magsår som andra diagnoser som ger de symptom du beskriver kan ha en fatal utgång) genom att fördröja korrekt diagnos och behandling.

Frikort ska väl ändå inte missbrukas på detta vis? Kontakt genast klinik för utredning.

Det första man bör kontrollera är tänderna, då det tydligen rör sig om en gammal häst.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Hej,

Tack för svar. Jo tänder kollades. När jag tog överhenne visade det sig att hon hade stora hakar i bakersta molarerna i underkäken så den var s.a.s. upphöngd mot överkäken. Hsttandläkare fixade detta och efter ca. 3 behandlingar med 6 månaders mellanrum räcker det nu att vet kollar till en gång per år. Inga bussar tuggas. Hon stog hos gamla ägaren på enorma givot krafft. Kom fram till att hon fick mer krafft än hö. Det senare fick hon i högt placerad hö-häck, vilket är vad tandis misstänker är anledningen till hakarna - onaturlig ätställning. Här får hon fri tillgång på grovfoder. Tumregeln är att om nattahöt är slut på morgonen så har hon fått för lite.

Hon är idag i den nedre gränsen av normalhull men jag vet hur det kommer bli under vintern. Detta är en stressig madam som väver vid minsta oro i stallet. Vävandet minskar inte av att hon får uppmärksamhet. Däremot har jag märkt att jag kan vara i stallet och pyssla med de andra hästarna och hon väver nästan inget, så länge jag är tyst och inte har radio på. Hon verkar störas av en massa ljud och pladder.

Jag kom fram till samma slutsats som dig vad gällde antal tabletter. Märkligt nog ville ingen veterinär jag pratade med idag ge mig en indikation på dosering av losec (och då vet jag att på kliniken här så har de forskat på losec långt innan gastrogard fanns på marknaden) utan att först göra en utredning med gastroskopi. Däremot ville de glatt skriva ut recept på gastrogard och sälja det till mig på plats (vilket innehåller samma verksamma ämne som i losec och omeprazol) utan att göra en utredning. Go figure. Dessutom är det ofarligt att ge häst gastrogard även om de inte har magsår/katarr.

Distriktsvet, vår husvet, ser hästen regelbundet och är relativt övertygad om att hon har magsår eller, i bästa fall, magkatarr. Hon ordinerade loppfrön förra året. Visst blev det bättre men inte hundra procent bra.

Vad gäller frikortet, jo jag håller med dig i principen. Däremot tycker jag att priser på djurmedeciner, som i många fall är samma som för människor (visste ni om att gestapuran, katt p-piller, används som hormonbehandling i humanmedecin för vissa gynekologiska åkommor?), ligger på en så hög nivå att många djur går och lider för att folk inte har råd. Så samtidigt som jag tycker det är fel att utnyttja systemet så ..... fast det är en helt annan diskussion i sig. Jag vet dock att det är många som gör det, med sin vets välsignelse.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Vad gäller frikortet, jo jag håller med dig i principen. Däremot tycker jag att priser på djurmedeciner, som i många fall är samma som för människor (visste ni om att gestapuran, katt p-piller, används som hormonbehandling i humanmedecin för vissa gynekologiska åkommor?), ligger på en så hög nivå att många djur går och lider för att folk inte har råd. Så samtidigt som jag tycker det är fel att utnyttja systemet så ..... fast det är en helt annan diskussion i sig. Jag vet dock att det är många som gör det, med sin vets välsignelse.

Jag tycker att det är konstiga veterinärer som uppmuntrar ett sådant användande av frikort. Det kan väl knappast vara tillåtet?

Sedan undrar jag dessutom hur pass vanligt det är att djurmediciner är desamma som människomediciner? Jag har förstått det som att det kan vara stor skillnad i alla fall ibland vilket kan få allvarliga följder om man ger hästar människomedicin, katter hundmedicin osv. Jag kan ha missuppfattat det men om inte så är det kanske inte så lämpligt att skriva det på ett forum ?
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

*KL*

Om man skaffar en försäkring som täcker mediciner har man ju lite 'hästfrikort' så?

Sen vill jag se vilken läkare som kan tänka sig att skriva ut omeprazoldoser i den omfattningen att det fungerar att skicka vidare till häst?

Okej att det kan funka för hund t ex att ta ut till sig själv och ge hunden, men 110 tabletter per dag - nja ;)

Räkna på vad 114 tabletter skulle kosta, och jmf med GastroGarden.. Frågan är hur mkt dyrare det blir?

Att vet inte vill säga ngt om dosering av humantabletter är väl ganska logiskt tycker jag? Dock kan man precis som du fått beskrivet symptombehandla med gastrogard, och får man positivt resultat har man sin diagnos.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag tycker att det är konstiga veterinärer som uppmuntrar ett sådant användande av frikort. Det kan väl knappast vara tillåtet?

Jag sa inte att de uppmuntrade det. Sa bara att det var med deras välsignelse.


Sedan undrar jag dessutom hur pass vanligt det är att djurmediciner är desamma som människomediciner?

Vanligare än man tror. Gestapuran, som jag nämnde som exempel, fick jag utskrivet till mig. Skillnaden var att katten skulle ha en i veckan och jag 2 om dagen. Nu var det jag som inte tålde dom så lagret av tabletter jag hade, använde jag till katten.

Losec såg jag på en hästklinik mitten 90 talet under ett studiebesök. Jag frågade om det var för veterinärerna. De svarade att de höll på att testa det på häst för att se om det kunde hjälpa mot just magkatarr och magsår på häst. Idag finns gastrogard, vars verksamma ämne är omeprazol. Samma verksamma ämne som i Losec och - wait for it - Omeprazol. Bara att slå upp i Fass.se

Har fått humansmärtstillande utskrivet för häst av veterinär. Namnet, asken, tabletterna var EXAKT samma som den jag hade fått av min läkare. Dosen var snarlik den med. Kommer dock inte ihåg vad den hette.

En vet skulle skriva ut acetylsystein för att behandla häst med falsk kvarka, när vi kom på att vi hade det hemma på recept då en person i familjen får det regelbundet. Vet rev receptet han påbörjat.


Jag har förstått det som att det kan vara stor skillnad i alla fall ibland vilket kan få allvarliga följder om man ger hästar människomedicin, katter hundmedicin osv.
Ja och nej.

Jag kan ha missuppfattat det men om inte så är det kanske inte så lämpligt att skriva det på ett forum ?

Förutom att jag redan visste att Losec har använts på häst så var bukefalos den sajt som hade mest information om detta tack vare diskussioner här, när jag googlade imorse. Gör en sökning här på nexium, losec, omeprazol och se vad som kommer upp. Det är en hel del.

;-)
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

*KL*

Om man skaffar en försäkring som täcker mediciner har man ju lite 'hästfrikort' så?

Visste inte att man kunde ha extra försäkring för medeciner. Tyvärr är denna hästen inte försäkrad. Det kommer dock inte stoppa mig från att göra en utredning om det kommer behövas. Magsår på häs är ju stress och foder relaterat, om jag fattat det rätt. Så speciellt stressad är hon inte längre efter att hon kom hit, bara man ser till att det är lugnt i stallet. Så nu handlar det om att läka hennes mage på bästa sätt.

Sen vill jag se vilken läkare som kan tänka sig att skriva ut omeprazoldoser i den omfattningen att det fungerar att skicka vidare till häst?

Okej att det kan funka för hund t ex att ta ut till sig själv och ge hunden, men 110 tabletter per dag - nja ;)

Jo det är sant. Jag kan tänka mig svaret. "Du vill ha HUR många losec sa du?"

Räkna på vad 114 tabletter skulle kosta, och jmf med GastroGarden.. Frågan är hur mkt dyrare det blir?

Tror Gastrogarden är billigare.

Att vet inte vill säga ngt om dosering av humantabletter är väl ganska logiskt tycker jag? Dock kan man precis som du fått beskrivet symptombehandla med gastrogard, och får man positivt resultat har man sin diagnos.

Det var inte det som det handlade om. Vet ville inte tala om doseringen utan utredning på ett medel med samma verksamma ämne som i gastrogard. När jag vände på samtalet till att handla om Gastrogard så var vet )på kliniken som gjort utredningen om Losec) väldigt välvillig till att tala om dosen samt omedelbart sälja det till mig utan utredning. Som jag ser det så tänkte klinikvet mer på hur han skulle kunna tjäna pengar åt kliniken än att hjälpa en häst med magproblem. Jag har hört från andra att de har samma uppfattning om kliniken som jag fick idag.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Varför skriver inte distriktarn ut Gastrogard om han eller hon nu misstänker att hästen har magsår?

Jag förstår inte varför det är konstigt att medroxiprogesteron har indikationer för såväl djur som humant bruk? På humansidan oftast i kombinationspreparat, men i de prisexempel jag sett (Perlutex kontra Provera) är djurläkemedlet billigare. Det finns en uppsjö av substanser som används av båda lägren.
Vad gäller ditt exempel med omeprazol så blir det inte billigare att behandla med 20 mg tabletten Omeprazol (som väl ligger bättre till prismässigt än "originalet" Losec?) kontra Gastrogardpastan. Det skiljer hundralappar per dag.

Behandling med Gastrogard ersätts av försäkringen, som väl är att jämföra med frikort. Visst kan man tycka både det ena och det andra om veterinärtaxor och -läkemedel, men det är snarare en politisk fråga - avskaffa momsen på djursjukvård t ex.

Om du fortsätter att kvittera ut Omeprazol kommer fö apoteket att reagera och anmäla era uttag. Frikorten har de koll på och det är inte direkt rimligt att en och samma person skulle äta 110 Omeprazoler om dagen.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det var inte det som det handlade om. Vet ville inte tala om doseringen utan utredning på ett medel med samma verksamma ämne som i gastrogard. När jag vände på samtalet till att handla om Gastrogard så var vet )på kliniken som gjort utredningen om Losec) väldigt välvillig till att tala om dosen samt omedelbart sälja det till mig utan utredning. Som jag ser det så tänkte klinikvet mer på hur han skulle kunna tjäna pengar åt kliniken än att hjälpa en häst med magproblem. Jag har hört från andra att de har samma uppfattning om kliniken som jag fick idag.

Doseringen hittar du lätt på fass.se. Eftersom du enligt lag inte får förskriva humanpreparat till djur är diskussionen om Losec irrelevant för veterinären. I synnerhet då det rör sig om så stora mängder tabletter. Att tjäna 60 spänn på ett receptarvode är nog en piss i Missisippi för en större klinik.

Kan du inte åka utomlands där man kan köpa receptbelagda preparat billigt och sen smuggla in? Verkar passa din moral perfekt.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Vid snabbkoll så billigaste omeprazol för humanbruk jag hittar är Omeprazol Teva enterokapsel, 40 mg, 103 kr för 28 stycken.

Om vi tar en 575 kg:s häst så ska den ha 4 mg * 575 = 2300 mg. Det är 57,5 (vi säger 58) tabletter per dag vid dos 4 mg/kg.

28 stycken kostar 103 kr, det är 3,67 kr/tablett. 58 tabletter/dag ger en dagskostnad på 213 kronor.

GastroGard enligt fass är förpackat och prissatt enligt förljande: 7 x 6.16 gram doseringsspruta, 1998 kr

1 spruta räcker, vid dos 4 mg/kg för 575 kg häst. 1 spruta kostar 285 kronor. Dagskostnad GastroGard = 285 kr.

Prisskillnaden mellan att använda ett humanpreparat, mot att använda ett preparat framtaget för och utprovat och studerat på häst är alltså 72 kr. Då är de på häst i pastaform, medan humanprep är kapslar med granulat

Så kan vi sluta dividera om att det är så hiskeligt dyrt nu bara för det är till häst. Om man gjort jämförelsen när losec hade patent på marknaden hade det dessutom blivit andra siffror, nu har patentet gått ut och det finns en stor parallellimport, och även billigare 'kopior' från en rad tillverkare på humansidan.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

sorry, men man blir rätt less på att höra den tankegången, anledningen till att "människomedicin" är bra mkt billigare är för att vi betalar skatt till staten som sedan subventionerar medicinen, så vad du menar är alltså att vi skall betala för din hästs medicin, vad apoteket tar för medicin till hästar är inga överpriser utan vad medicinerna kostar utan subventioner.... Har väl iof svårt att se hur du skall få ut något sådant på frikortet iof då mediciner som köps ut utan recept i butik inte omfatta av frikortet.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag sa inte att de uppmuntrade det. Sa bara att det var med deras välsignelse.

Förutom att jag redan visste att Losec har använts på häst så var bukefalos den sajt som hade mest information om detta tack vare diskussioner här, när jag googlade imorse. Gör en sökning här på nexium, losec, omeprazol och se vad som kommer upp. Det är en hel del.

;-)

jag har svårt att se vad det är för skillnad mellan att uppmuntra ngt mot att ge det med välsignelse. För mig är det samma sak om man nu ska märka ord.

Sedan menade jag inte de läkemedel som diskuteras i den här tråden. Det är mkt möjligt att de är samma till olika djurslag. Det jag invände mot var att du skrev på ett sätt som kan få den som läser det att tro att det är vanligt bland läkemedel överhuvudtaget att man kan använda samma.

Det svar du ger mig se nedan är ju inte precis uttömmande. Det ger mig inte ens en uppfattning om du själv vet hur det är:

Citat Forest Autumn
Jag har förstått det som att det kan vara stor skillnad i alla fall ibland vilket kan få allvarliga följder om man ger hästar människomedicin, katter hundmedicin osv.

Ditt svar:
Ja och nej.
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Sedan undrar jag dessutom hur pass vanligt det är att djurmediciner är desamma som människomediciner? Jag har förstått det som att det kan vara stor skillnad i alla fall ibland vilket kan få allvarliga följder om man ger hästar människomedicin, katter hundmedicin osv. Jag kan ha missuppfattat det men om inte så är det kanske inte så lämpligt att skriva det på ett forum ?

De verksamma substanserna är i många fall desamma. Sedan kan styrkan variera avsevärt eftersom metabolismen skiljer sig markant mellan olika djurslag, människan inräknad.

Man ska absolut inte laborera själv. Det finns mediciner som kan ha hemska biverkningar hos "fel" djurslag. Ett typexempel är Alvedon (paracetamol) som är ett dödligt toxin för katt. Även NSAID, smärtstillande, avsedda för humanbruk kan ge mer biverkningar hos våra djur. Enzymsystemen är inte desamma och riskerna för ulcerationer (sår) i mag- och tarmslemhinna ökar.

Gastrogard är exakt samma som Losec och dess generika, men styrkan är 370 mg/ml istället för 20 mg per tablett. Det var med glädje Gastrogarden mottogs eftersom det tidigare alternativet (40 mg omeprazol) var mkt dyrare.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Utan recept får man vackert hålla tillgodo med de receptfria 20 mg tabletterna/enterokapslarna. Då blir prisskillnaden mkt större.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det var inte det som det handlade om. Vet ville inte tala om doseringen utan utredning på ett medel med samma verksamma ämne som i gastrogard. När jag vände på samtalet till att handla om Gastrogard så var vet )på kliniken som gjort utredningen om Losec) väldigt välvillig till att tala om dosen samt omedelbart sälja det till mig utan utredning. Som jag ser det så tänkte klinikvet mer på hur han skulle kunna tjäna pengar åt kliniken än att hjälpa en häst med magproblem. Jag har hört från andra att de har samma uppfattning om kliniken som jag fick idag.

Ja, för att det är ett medel utprovat för HÄST, säkerhetsstudier och dostoleransstudier och biverkningsstudier gjorda på HÄST. Att jmf en pasta framtagen och provad för häst, och att symptombehandla med den, och att provbehandla med enterotabletter med granulat för människa ÄR en viss skillnad anser jag. Och att veterinären inte vill ge en dosering för ett humanläkemedel som du inte ens vill han ska skriva ut utan du ska få tag på på annat (otillåtet) vis, det förstår jag fullt ut.

Du ska alltså få veterinären att rekommendera en för häst RECEPTBELAGD substans, för att trixa ut den på otillbörligt sätt. Det finns inte en veterinär värd namnet som ställer upp på det.

Min veterinär skulle utan tvekan skriva ut metacam till mig om jag ringde och sa att 'nu har hästen tappat en sko och är tvärhalt igen'. Han känner hästen, sett den när det hänt förr etc. Men han skulle INTE tala om för mig 'hur många av mina magnecyl jag ska ge till min 540 kgs häst som är halt pga stråltryck efter tappsko'. Trots att man kan ge hästar magnecyl. Ser du skillnaden?
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Om du fortsätter att kvittera ut Omeprazol kommer fö apoteket att reagera och anmäla era uttag. Frikorten har de koll på och det är inte direkt rimligt att en och samma person skulle äta 110 Omeprazoler om dagen.

Jag har ännu inte "kvitterat ut" något omeprazol alls utan köpt det receptfritt för de 130+ kr det kostade för 28 tabletter.


Tror jag förklarat i andra inlägg om vet resonemanget.

Så för att återgå till min originalfråga: Utöver vad jag gjort och utöver att göra en utredning, vad finns det för andra förslag?
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Utan recept får man vackert hålla tillgodo med de receptfria 20 mg tabletterna/enterokapslarna. Då blir prisskillnaden mkt större.

Jo men eftersom det talades om frikort så lär det ju gå via recept. Man får ju inte in receptfria mediciner på frikortet ju?

Men japps, ska man handla det receptfritt blir det dyrare med humanvarianten. Ville bara visa att det inte alls är så att hästläkemedel är så mkt dyrare.

När patentet på GastroGard går ut, så lär det komma billigare varianter för häst med. Jag minns vad Losec kostade när det kom, det var hutlöst dyrt, och LÅNGT över vad omeprazol kostar idag, så ska man vara rättvis ska man jmf med det priset, iom att Merial har patent på GG (om det inte gått ut nyss eller nåt). Och med patentpriset på Losec så skulle det fasiken varit värt att få sin veterinär att skriva ut GG till hästen och så ta det själv.

Jag blir bara så trött på det där 'djurmedicin är så dyrt', det finns fall då det är det men det är SÄLLAN, däremot kollar många på prislappen och inte pris/dos.

(Däremot är hästTILLSKOTT oskäligt dyrt, kollar man i kohyllan eller humanhyllan kan man hitta exakt samma sak mkt billigare, men med mindre flashig förpackning. Men när det gäller mediciner, nix. Det KÄNNS dyrt för det är sådana höga doser jmf med människa, men dosjämför man så.. Fast det vet du ju redan =))
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Så för att återgå till min originalfråga: Utöver vad jag gjort och utöver att göra en utredning, vad finns det för andra förslag?

Jag skulle inte behandla din häst alls utan att ha en diagnos. Om problemen pågått i 6 år låter det som något kroniskt. Kan röra sig om en tarmsjukdom med skadade villi, nedsatt leverfunktion eller iofs kronisk gastrit med dito förändringar på magslemhinnan.

Jag skulle inte riktigt vilja lämna det här med tänderna heller. Vem har gjort undersökningen? Har man sondat efter fickor, karies och inpackningar? Speglat alla tandytor? Om inte borde det göras, hästen behöver inte tugga bossar för att den har problem med inpackningar.

Hur ser parasitstatusen ut? Regelbunden avmaskning (med vad?) eller träckprov?

Hur gammal är hästen?

Vad gäller förebyggande för magsår så verkar du ju ha vidtagit de åtgärder man kan, utöver det medicinska. Loppfrö är nytt för mig med den indikationen, men jag tror jag såg nån flummig artikel om det på humansidan för en tid sedan. Linfröslem?

Finns det någon kamrat som kan stressa henne? Som glor när hon äter, typ?
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag förutsatte att det var receptfritt eftersom läkare knappast skriver ut hur mkt omeprazol som helst till en och samma person.. Men nu har jag förstått att frikortet inte omfattar receptfritt och - som sagt - tur var ju det!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp