Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jo, men du tror att de är hela? Jag vet inte hur stora de är. Verkar ju konstigt att inte ta fram ett sådant preparat till häst om det skulle ha relevans, men det kan ju vara ett förbiseende också.

Eftersom kapseln är konstruerad ATT lösas upp och släppa fri det verksamma ämnet i kornen så spelar det ju ingen roll om de hamnar i magen hela eller ej. Det är ju inte kapseln som är det läkande, liksom.

Vet många människor som inte kan svälja tabletter och får medecin i kapslar istället. de tar isär kapseln och sväljer ner innehållet istället.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag vet inte hur stora kornen är, så där har jag inget att komma med helt enkelt. Men så kan det säkert vara. Vad vet jag?

Men sålänge det inte är visat så kan jag inte se någon anledning att frångå rekommenderad dos på gastrogard. För där vet man biotillgängligheten, även om den skulle vara lägre. Om du skulle skriva ut kapslar, korrigerar du för kornteorin?
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Hoppas du inte tar alltför illa upp av att tråden blivit så OT, jag förstår att du ffa vill ha råd till din häst. Du har ju fått en hel del sådana, om jag vore du skulle jag ta till mig de många kloka saker som alexandra skriver. Jag har inte något att tillägga till de råden.
:)
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Hoppas du inte tar alltför illa upp av att tråden blivit så OT, jag förstår att du ffa vill ha råd till din häst. Du har ju fått en hel del sådana, om jag vore du skulle jag ta till mig de många kloka saker som alexandra skriver. Jag har inte något att tillägga till de råden.
:)


Nädå, att tråden blivit OT stör mig inte alls.

Tycker jag fått en hel del bra tips från många. Inte bara i denna tråden men av att läsa andra och i PM.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

*KL*

Ang kapslar och korn, så när min hund fick omeprazol (människokapslar) så var det iaf inga problem enligt veterinären som skrev ut att ta isär kapseln och strö kornen på mat. Nu hade omeprazolen ingen effekt, då det när allt kom omkring inte var magen som var problemet (vi var ute och famlade och symptombehandlade, fullt medvetet iom att vi inte fick tag i problemet), så kan ju inte svara på om det var skillnad i effekt på kapslar hela eller bara kornet. Men jag gav kornen strödda på burkmat, och vips var kornen i magen. Hela kapsalar gick inte att få i hunden med mindre än slangbella och tvångsöppen mun :devil:

Dock, JAG skulle utan tvekan välja GastroGard till häst då det är så mkt enklare än försöka fippla runt med 100+ kapslar/dag, så för mig är faktiskt beredningen av betydelse med, och värd en del extrakostnad.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Dock, JAG skulle utan tvekan välja GastroGard till häst då det är så mkt enklare än försöka fippla runt med 100+ kapslar/dag, så för mig är faktiskt beredningen av betydelse med, och värd en del extrakostnad.
Du har helt rätt men jag tycker det är din o andra djurägares val o inte ngn konstig lagstiftning som "tvingar" veterinären att välja ett visst preparat.
PL
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag anpassar dosen efter hur jag tror djurägaren kan fixa hästens förutsättningar o vad jag fått för information av säljarna.
Sen kan slutdosen påverkas av "kornteorin".
PL
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det är snart 30 år sen jag gick ut o under hela den tiden har frågan om vår frihet att välja preparat diskuterats.
Jag anser inte att C22 är helt tvingande.
Skall läkemedelsföretagen ta ut flerdubbla priser för en veterinärberedning måste de också visa på motsvarande fördel.
PL
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jo, jag förstår och håller med ang. ett fåtal preparat. Jag tolkar inte heller den som helt tvingande sålänge preparaten inte är lika som genericum. Då kan man ju inte gärna tolka annorlunda. Egentligen tolkar jag själva lydelsen hårdare, men så verkar den fungera ute på ett ungefär.
Vi ser det från lite olika håll, jag ser lagen i stort som en fördel/trygghet, du ser den som en nackdel/begränsning om jag uppfattat rätt.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag håller mig helst till veterinära originalpreparat så länge priset inte är orimnligt.
Till veterinärregistrerade humanpreparat om tillverkaren ger mig originalinformation o ett rimligt pris, dvs det räcker inte att lansera ett sen länge känt humanpreparat som tex rinexin.
PL
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Uppdatering.

Vet har varit ute och kollat tänder. Vi pratade då om magproblemen. Vet sa att tyvärr finns inte ambulerande gastroskopi utrustning. Hästen behöver dessutom svältas och krökas ner rätt ordentligt med lugnande inför sådan undersökning.

Hon såg komockorna i boxen (som förövrigt inte alls är lika vattniga som i början på veckan. men såg också att för att vara 19 och fullblod så var hon i mycket fint hull och inget fel på humöret, glans i päls, slemhinnor etc. Vet tyckte helt enkelt att det vara bara att prova sig fram. Försöka hitta ett proteinfattigt hö (lycka till!! inte en kotte härikring som har annat än hösilage.) Vet vart helt shockad när jag berättade om de kraftfodergivor förra ägaren gav sina åringar och vad då den här damen hade stått på. Vet sa at troligtvis är det inte bara magen utan hela tarmpaketet.

Så undvika stärkelse och undvika protein. Jag har bestämt för mig att ångkokt spannmål inte har samma grad stärkelse som icke ångkokt, och det är ju vad det är i muslin. Kanske inte köra på med lucernhacket (ger väl det till unghästen istället då. Hon växer ju) och så helt enkelt prova sig fram.

Men att utsätta hästen för miljöombyte, om så för en dag, svält, och allt vad den stressen skulle innebära för hsten ansågs inte vara sjysst mot henne eftersom hon verkar må bra, trots sin lösa mage.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Och vara i hela friden skulle du undvika protein? Vore väldigt intressant att höra den motiveringen?

I övrigt tror jag inte det spelar ngn roll vad jag skriver i övrigt då du tycks ha bestämt dig =/
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Och vara i hela friden skulle du undvika protein? Vore väldigt intressant att höra den motiveringen?

I övrigt tror jag inte det spelar ngn roll vad jag skriver i övrigt då du tycks ha bestämt dig =/


Vet inte om du känner till det men hösilage brukar ofta ha rätt mycket protein i sig. Så helst leta upp ett hö, gärna ett med lite lägre proteinhalt men hygieniskt bra.

;-)

Hittade dessutom en hög i boxen efter att vet åkt som hade lite fastare konsistens och en "boll ämnen".
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Silage har lika varierande värden som hö, så där har du fel.

Jag undrade hur veterinären motiverade att dra ner på proteinet under underhållsbehovsnivån. För jag antar att h*n kunde motivera en sådan rekommendation? Och inte levde kvar i gammal förlegad tro..
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Silage har lika varierande värden som hö, så där har du fel.
Jag sa "ofta" Så jag har inte så fel som du tror.
Jag undrade hur veterinären motiverade att dra ner på proteinet under underhållsbehovsnivån. För jag antar att h*n kunde motivera en sådan rekommendation? Och inte levde kvar i gammal förlegad tro..

Det finns hästar som är överkänsliga mot protein. Ett vanligt symptom i de fallen är just lös mage.

Jag har sett klar förbättring när jag haft tillgång till proteinfattigt hösilage.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp