Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Men problemet är att gastrogard inte är ngt nytt preparat o konskapen om substansens effekt på häst fanns långt innan gastrogard kom. Man måste skilja mellan nya preparat för den veterinära marknaden o veterinära kopior av humanpreparat(där patenten redan gått ut), i det sistnämnda fallet finns ofta erfarenheten långt innan dessa registreras o då tycker jag det är ocker av bolagen att lägga sig på ett pris långt över humanpreparaten för att vet inte längre "får" skriva ut dessa.
PL
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag hittar då inte omeprazol som oral pasta 370mg/g i något humanpreparat? Antagligen för att det vore en idiotisk beredning för människor, men praktisk för häst?
Kostaden beror ju till stor del på att marknaden är så liten, dvs dyrt att tillverka. För att det ska bli billigare måste antingen marknaden bli större eller så lägger man ned tillverkningen av pastan helt. Och då får man inget veterinärt preparat längre utan är tillbaka på den gamla goda tiden då man får peta i hästen 110 tabletter om dagen.
Du är kanske nöjd då, men inte jag.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det är nog ingen bra idé att blanda älgört och Losec/gastrograd/omeprazol. Förutom att det finns rapporterat magblödningar efter intag av älgört hus hund så hindrar/minskar omeprazol nedbrytningen av kumarinet i älgörten. Det blir alltså högre halt kumarin i blodet vilkket i sin tur kan medföra att en ev blödning blir svårare att få bukt med. HH
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag skrev ju att jag var beredd att skriva ut omeprazol om ngn tyckte besparingen var värt det extra krånglet för visst är beredningen praktisk.
Gastrogard är en storsäljare på tävlingshästar utomlands där man ger mindre grovfoder.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag får inte ihop "extra krångel" med "praktisk", men nåväl. Du gör på ditt sätt och jag gör på mitt sätt. Vad du eller jag har som regel eller undantag vet vi ju bara själva, men vad lagen säger vi vi båda. Och tycker uppenbarligen olika om det. :)
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Förresten, varför finns inte flexicam för häst? Ligger det ett patent kvar där för häst (Metcam för häst kom ju senare ä'n hundvarianten så känns ju inte omöjligt?)

För det är ju patenten som gör det dyrt (samma inom humanmedicin), så snart patenten går ut så får ju de populära/Välanvända läkemedeln snabbt kopior.

Men ska man ha forskning på häst får man nog stå ut med patenten, även om jag kan hålla med PL att det blir skevt när det redan finns forskning, men vi ändå får betala för patentet. Å andra sidan så blir det ju i slutänden extra säkert med mer studier.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

En viktig fråga som jag inte lyckats få svar på är: Hur skyddas omeprazolet i gastrogard mot hästens magsyra( är inte syrastabilt) till människor är det antingen enterotabletter eller kapslar med enterokorn som gäller.
Kan vara en förklaring till den fruktansvärt höga dosen.
PL
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det spelar ju mindre roll om man ger hästen tabletter, kapslar eller pasta, tänker jag, då de inte sväljer något som är såpass stort som en tablett hel hur som helst. Så omeprazolet är ju oskyddat i vilket fall som. Så att det är så hög dos kan säkert bero på det, det verkar ju rimligt.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Kornen i kapslarna skulle ev tänkas vara bättre.
Men som sagt mina spekulationer som ingen velat svara på.
PL
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Men kapslarna skyddar inte mot magsyran utan det är de små kornen som motsvarar enterotabletter.
PL

Kapslarna är väl konstruerade så att de löses upp i vätska. En som tappades ur munnen mjuknade väldigt snabbt i handen på mig medans hon tuggade i sig det hon hade fått tag på. Kapseln är ju bara en behållare för det verksamma ämnet som finns i kornen.

Eller har jag helt fel?
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jo, men du tror att de är hela? Jag vet inte hur stora de är. Verkar ju konstigt att inte ta fram ett sådant preparat till häst om det skulle ha relevans, men det kan ju vara ett förbiseende också.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Som sagt jag vet inte o har inte fått svar på fråga,n men den billigaste lösningen är ju att göra en enkel pasta o tippa i mer substans, kräver inga utvecklingskostnader. Dokumentationen fanns ju innan utom MRL dokumentationen.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp