Misstänker barnmisshandel?!

transmission

Trådstartare
Om man misstänker att ens granne misshandlar sitt barn, vad gör man då? Vart ringer man?

För att göra en lång historia kort så bor vi vägg i vägg med en familj vars ena barn är väldigt högljudd, skriker dagarna (och nätterna) i ända. Jag och sambon har blivit fullständigt galna på det här, men aldrig tänkt att det skulle vara såhär! Nåväl, idag hörde min sambo något som han är 100% säker på innebar att barnet blev slagen. Min sambo har själv som liten fått "smaka på tofflan" som han kallar det och han säger att han inte kan ta fel på det ljudet (tjoff skrik tjoff skrik tjoff skrik).

Så vad gör man? Ringer man polisen? Vi har ju inte några bevis egentligen. Det handlar om ett litet barn på kanske 2 år? (Om det är samma familj som vi tror att det är, men barnet har vi hört och sett skrika ute på gården och det låter likadant inne i vår lägenhet).

Hjälp!!!

Sv: Misstänker barnmisshandel?!

Du ringer socialen och gör en anmälan. Dom måste utreda alla anmälningar dom får in.
Du får vara anonym. Presentera dig inte bara.

Tack för svar! Ringer man bara växelnumret som står på socialstyrelsens hemsida? Hittar inga öppettider heller, antar att jag måste vänta till måndag med att ringa? :crazy:

Som tidigare nämt ringer du och anmäler till socialtjänsten. Och är det så att ni tror att ni hör en pågående misshandel kan ni ju även ringa polisen.

Stackars barn om era farhågor stämmer :( Men toppen att ni reagerar!

Du får nog vänta tills på måndag. Ring växeln och säg att du vill göra en anmälan och så kopplar dom dig vidare.

Du ska inte ringa till socialstyrelsen utan till socialtjänsten i din kommun. Numret står på din kommuns hemsida. Det är inte säkert att du får tag på någon nu på helgen, även om de egentligen är skyldiga att ha ett journummer så är det tyvärr inte ovanligt att kommunerna slarvar med det. Om du inte får tag på någon nu så får du ringa och anmäla det direkt på måndag.

Tack, nu fattade jag! Googlade och hamnade då hos Socialstyrelsen, men hittade rätt på kommunens hemsida nu.

Tack, nu fattade jag! Googlade och hamnade då hos Socialstyrelsen, men hittade rätt på kommunens hemsida nu.

Ja annars är det bara att ringa kommunväxeln så kopplar dem fram dig. Vill du inte vänta till på måndag så ska alla kommuner ha ett akutnummer för soc.

Om du inte får tag på ett akut soc-nummer så skulle jag nog säga att du ska ringa polisen (inte 112) så kan de säkert hjälpa dig!

OM du hör att det är pågående misshandel ska du ALLTID ringa 112 och anmäla (rätta mig här någon om jag har fel). Oavsett om det är ett barn eller en vuxen som blir misshandlad.

Om det inte är pågående och du vill göra en anmälan så ringer man 114 14.

Gällande socialtjänsten. Du kan välja att vara anonym. Nackdelen med att vara anonym är att de inte kan återkomma med följdfrågor eller återkoppla. Fördelen kanske är att du slipper ev grannosämja. Om du vill vara anonym ska du vara medveten om att allt du säger antecknas. Om du nämner namn antecknas det, och om du säger att du bor "vägg-i-vägg" så antecknas det. Även om du i början säger att du vill vara anonym. Låt dock inte detta vara ett hinder mot att anmäla!

Lycka till! Hoppas det går bra!

Om du vill vara anonym ska du vara medveten om att allt du säger antecknas. Om du nämner namn antecknas det, och om du säger att du bor "vägg-i-vägg" så antecknas det. Även om du i början säger att du vill vara anonym.

halvt kl

...och om kommunen har nummerpresentatör kan de ju anteckna numret du ringer från.

Jag kan inte uttala mig för mer än min kommun, men där skulle familjeenheten inte drömma om att förhindra för personer att anmäla anonymt. Det är redan idag svårt att få in orosanmälningar, både från privatpersoner men även från personal som jobbar med barn och som ska anmäla via lag. Ex. fritidsgårdar är väldigt underrepresenterade vad gäller orosanmälningar. Man vill försöka öka andelen som ringer för rådgivning kring olika fall, där både den som ringer och barnet de pratar om förblir anonymt. Ofta är det skolpersonal som ringer, och på så sätt får underlag till om en orosanmälan ska göras. Om inte den möjligheten fanns skulle nog andelen anmälningar minska på sikt. De måste tvärt om öka så alla barn som behöver det kan få det stöd de behöver för att växa upp till trygga vuxna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 861
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 988
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 492
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 783
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka