Mitt älskade porslin... Eller tips på liknande.

Bukefalos 30 år!

Cattis_E

Trådstartare
Jag vet att jag provat förut att skriva om mitt porslin och fick då tips på något som liknade men ändå inte var exakt samma.

Jag har 6st av dessa underbara tallrikar. Har inte lyckats identifiera om de är en serie då jag helst skulle ha fler tallrikar även asietter, skålar och kanske något uppläggningsfat.
Jag hittar inget, och inte de som spanar åt mig i second hand heller.

Så nu undrar jag om någon sett, samma eller liknande.
Viktigt för mig är att tallrikarna inte är för stora utan som på bilden. Och allra viktigast är den skarpt lutande raka kanten. Färgsättningen behöver inte vara blå, eller lik.

Jag vill våga använda mina tallrikar toll vardags men är nu så rädd att ha söbder någon att jag använder något mycket tråkigare...

Bifogade filer

• 20260101_133935-COLLAGE.webp
    20260101_133935-COLLAGE.webp
    94,1 KB · Visningar: 370
Jag vet att jag provat förut att skriva om mitt porslin och fick då tips på något som liknade men ändå inte var exakt samma.

Jag har 6st av dessa underbara tallrikar. Har inte lyckats identifiera om de är en serie då jag helst skulle ha fler tallrikar även asietter, skålar och kanske något uppläggningsfat.
Jag hittar inget, och inte de som spanar åt mig i second hand heller.

Så nu undrar jag om någon sett, samma eller liknande.
Viktigt för mig är att tallrikarna inte är för stora utan som på bilden. Och allra viktigast är den skarpt lutande raka kanten. Färgsättningen behöver inte vara blå, eller lik.

Jag vill våga använda mina tallrikar toll vardags men är nu så rädd att ha söbder någon att jag använder något mycket tråkigare...

De här ser ut att vara likadana men jag har inte hittat något namn:

https://www.tradera.com/item/341156/709397679/6-assietter-hoganas-keramik-med-bla-kant

https://www.tradera.com/item/341156/709364324/ljusbla-skal-med-bla-rand-fran-hoganas-keramik-21-5-cm

Så lustigt! Min man fick nyligen ärva en snarlik Höganäs-servis som jag också försökt hitta namn på men utan framgång. Vi skulle behöva nåhon skål till. Tallrikarna har dock inte så hög kant som dina verkar ha.

Vår servis är den som @athena_arabians länkar till på tradera, med ljusare blå utan svart kant som det är på ts 🙂

Jag antar att du redan hört av dig till Höganäs för info om namn osv?
Har du provat med ngn antikhandel/ auktionsfirma också?

Jag antar att du redan hört av dig till Höganäs för info om namn osv?
Har du provat med ngn antikhandel/ auktionsfirma också?

Höganäs existerar inte längre, det är ett varumärke inom Fiskars (som Rörstrand) men all tillverkning sker i Asien :( Det är om det finns något museum i Höganäs som kanske har koll.

Det går att slänga in en fråga här också: https://www.precisensan.com/antikforum/ @Cattis_E

Det var min första tanke också, men efter googling inser jag att de inte finns som företag längre.
Aha, det hade jag ingen aning om. Synd.

@Cattis_E
Tänker att det i området där tillverkningen fanns bör finnas några som har jobbat med dem som minns/vet. Någon slags lokal efterlysning kanske är en ide'?
Eller ngt auktionshus/handel i området?

Inte riktigt samma blå men framförallt fördjupningen på tallriken kanske ser typ fasad ut? Speciellt från undersidan. Om det är som på de flesta tallrikar och inte tydliga vinkel sett från sidan. Det är som de satt den i vinkel mot botten som man drar sträck mha gradskiva (vet inte vad vinkeln kan vara, men gissar på lite över 45 grader, 50-60)?
Kan leta fram vinkelmätaren vid tillfälle.

Bifogade filer

• 20260101_131556.webp
    20260101_131556.webp
    56,8 KB · Visningar: 225
Senast ändrad:
Så lustigt! Min man fick nyligen ärva en snarlik Höganäs-servis som jag också försökt hitta namn på men utan framgång. Vi skulle behöva nåhon skål till. Tallrikarna har dock inte så hög kant som dina verkar ha.

Vår servis är den som @athena_arabians länkar till på tradera, med ljusare blå utan svart kant som det är på ts 🙂
Intressant. Kan du fixa bild på wn sån tallrik? Av ren nyfikenhet.
Kan delge dig kontaktuppgifter om jag lyckas hitta nån med koll på detta som kan hjälpa oss.

Intressant. Kan du fixa bild på wn sån tallrik? Av ren nyfikenhet.
Kan delge dig kontaktuppgifter om jag lyckas hitta nån med koll på detta som kan hjälpa oss.
1000014296.webp

Här är bild på en mattallrik och en skål 🙂 På bilden ser det ut som att det är svarta kanter men det är ljuset som luras.

Höganäs existerar inte längre, det är ett varumärke inom Fiskars (som Rörstrand) men all tillverkning sker i Asien :( Det är om det finns något museum i Höganäs som kanske har koll.

Det går att slänga in en fråga här också: https://www.precisensan.com/antikforum/ @Cattis_E
Insåg att jag frågade just där 2020 utan svar, antagligen efter tips från dig.
Men ska skriva en fråga igen, det har hamnat lite annat i vägen bara.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka