mitt dräktiga sto blir skit sur när ja borstar henne på magen,?

L

lie

det är första gången som hon ska ha föl..och trycker man på magen lr borstar så lägger ho öronen bakåt o sparkar med ena bakbenet.. varför gör hon så??
 
Jag har ocksá ett sto som är dräktigt för första gángen.
Jag kan inte svara pá din frága, men min häst var väldigt jobbig vid senaste verkningen och det brukar hon inte vara.
Hovslagaren sade att han varit med om det förut.
Kan tänka mig att det kan vara hormoner som styr och nya känslor i kroppen.
De vet kanske inte riktigt vad som är pá gáng....
Lycka till med sto och kommande föl.
(frán en som har flygande hormoner själv) :rofl:
M V H Lotta
 
jaså,vad kul för dig att ditt sto oxå ska ha föl! :love: va e de för nån då? längtar redan tills lille fölisen kommer!!lycka till :)
 
Men vad komiskt, tänkte idag då jag var i stallet att jag skulle lägga ut en sådann här tråd o kolla om fler varit med om samma... :D
Mitt sto är ju osså dräktig, på dag 128 nu. :) Hon är normalt sett rädd om sin mage, men nu senaste veckorna har det blivit mer o mer o jag kopplar det ju förståss till dräktigheten... :confused:
Någon fler som upplevt det.. :confused:
 
Jag har ett Sack sto som är betäckt med Flemmingh.
Och du?
M V H Lotta
 
Har ungefär sammma symtom på mitt sto men har faktiskt inte reagerat förrän nu då hon även normalt är väldigt kinkig med magen. Jag upplever dock att det blivit värre, särskilt då sadeln el täcket ska på. Det gäller att ha ordentlig koll på bakbenen så man inte får sig en känga! Sen lägger hon öronen bakåt bara hon ser sadel el täcke, försöker bita lite åxå. Hoppas verkligen det går över sen bara!

Annars har jag åxå märkt av "hormon-rubbningar", mitt sto var helt övertygad om att hon var hingst ett tag, vakade över de andra stona, sprang omkring med riktig hingstnacke och smågnäggade. Men nu har hon nog insett att hon är sto igen! Tycker nästan synd om henne, hon kanske undrar vad som händer med hennes kropp..tänk om msn bara kunde tala om för henne att hon ska ha ett litet föl nästa vår! Fast det vet hon kanske redan, vem vet?? :)

//jo7 :bump:
 
okej,tur att de finns fler som har så.. hon har börjat bli lite sur när man klappar henne eoxå!! hoppas de går över... :)
 
Så där har mitt dräktiga sto också blivit. En riktig satkärring är hon. Nog för att hon alltid varit kittlig men nu får man knappt ta på henne förrän och börjar hugga i luften och grina...
 
det är normalt,när mitt sto var dräktig förförsta gången, och var mellan 2-7månaden,så var hon jätte sur så fort du rörde magen,hon blev jätte slö i ridningen(kom på en hopptävling när hon var i 4månaden,i om hoppningen var hon 10sekunder senare än alla andra) fastän ryttareb "red" henne.
 
jaa! hoppas de går över.hon har snart vart dräktig i 4 månader nu! å red henne innan för ett ta sen men hon bara suckar o slöar när ja rider henne! hon verkligen släppar benen efter sig å hon brukar alltid,alltid,alltid gå skit fort i skritt.. när vi rider ut går hon tom. om alla! nu är man sist! så ja rider henne inte nu!hehe :)
 
Min pålle var också väldigt hingstig i början på dräktigheten, men det har lugnat ner sig.....däremot gillar hon inte när någon vallack kommer för nära henne.
Min kompis dräktigasto råkade dänga till hovslagaren häromdagen :o...tala om humörssvängningar.
/Wera
 
Hur är hon när du rengör mellan spenarna ? Min ena dam höll på att ha ihjäl mig första gången jag rengjorde henne där när hon var dräktig TAFSA inte sa hon! man vet ju själv hur man var som gravid. Humöret i topp ena sekunden och i nästa grät man floder för ingenting. Magen fick ingen peta på och spänd var den som tusan. Måste vara liknande även för djur. :confused:
 
Mitt ena sto gör också så... Inte sparkar med ena bakbenet men stampar... En riktig subba när hon är dräktig... Hon väntar sitt fjärde föl.
 
Jag har ett sto som blir väldigt "hingstig" när hon är dräktig. Hon har fått 3 st föl och alla har varit ston, vet inte om det har något med saken att göra? Hennes första avkomma betäckte jag oxå och hon blev riktigt "djävul" :devil:.
Man kunde absolut inte gå in i boxen till henne utan att hon sparka och högg efter en, och detta är en annars snäll häst... Det enda va att ställa upp henne i stallgången när man tog av/på täcke eller borsta. Hon fick oxå ett sto föl.
Det är ju mycket hormoner som ändras i kroppen och jag tror att det är ganska vanligt att stona ändrar sig i beteendet.
Lycka till!
 
Ja, snacka om förändring....
Min donna bet mig i benet härom dagen.
Jag rätade till täcket när hon stod och át hö ute och det passade sig visst inte.
I vanliga fall sá slickar hon bara pá allt.....
 
Mitt sto har varit lika dan länge nu. Har gått 6 månader drygt och varit väldigt tjurig. Först nu får jag ta henne på magen igen och borsta hela kroppen. Nu kan jag även lägga handen på flanken och känna fölet, det fick jag inte innan heller, hon verkade tycka det var obehagligt eller nåt.
 
det är rätt festligt hur ston ändrar sig när dom är dräktiga :rofl: min dam väntar sitt andra föl, förra dräktigheten var hon som vanligt dom första månaderna och sen blev hon för att utryka det enkelt en bitch, att ta på magen och framför allt att tvätta spenarna var inte populärt.

den här gången så trodde hon ochså att hon var hingst i början, men har nu kommit fram till att hon är ett sto, och dom senaste två månaderna har hon varit på ett väldigt mys humör (hon är ca 120 d)det är inga problem att ta henne på magen eller spenarna, bara man rör hene så får man ta var man vill, fast det blir ett väldigt liv om maten är försenad med så bara en minut :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
440
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 528
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp