Mitt husköp

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med mitt husköp har minst sagt varit en händelserik resa med ett flertal oväntade vändningar och det är ju inte klart än så det kan bli fler. Klart är det inte förrän jag har nycklarna i handen och kan flytta in. Inte förrän då är köpet slutfört.

Först var jag ju ensam herre på täppan (okej, kvinna då om det ska vara så petnoga) och hade en överenskommelse med säljaren om ett pris. Då dök en annan person upp och så blev det budgivning. Jag förlorade budgivningen. Några dagar senare var det ändå jag som fick skriva kontrakt för att den andra personen krånglade och säljaren tappade tålamodet.

Besiktningen gick ungefär som väntat, men jag upptäckte dessvärre att husets tillbyggnad saknade bygglov. Ooops!

Ja, där är vi nu. Säljaren ska ansöka om bygglov i efterhand. Och från det att avsaknaden av bygglovet uppdagades har jag målat upp en del katastrofscenarion i huvudet. I morse hade jag så ont i magen av det här att jag mådde illa.

Jag vill verkligen ha det här huset. Sannolikheten att jag skulle hitta ett motsvarande hus är nog mycket liten. Så gott som alla önskemål är ju uppfyllda här.

  • Det finns fiber.
  • Tomten är stor. Jag hade 2000 kvm som minimum. Denna är 6232 kvm.
  • Huset är exakt av den typ jag önskat mig. 1½ plan med mansardtak och lite vinklar.
  • Huset är lagom stort.
  • Det är byggt före andra världskriget. Då fanns det inga skadliga material att bygga med. Det som finns nu är av senare datum, men de finns väl i rätt begränsad mängd.
  • Taket lutar åt söder och har inget som skuggar = perfekt för solceller.
  • Det finns en pensionärskuvös (inglasat uterum :D )
  • Det finns växthus.
  • Det finns en vinterbonad friggebod.
  • Det finns en snickarbod i ladugården.
  • Det finns en carport. (Hurra för att slippa sopa bilen på vintern!)
  • Det finns extra förvaringsutrymme i ladugården.
  • Det finns en jordkällare. (Jippi!)
  • Huset har två eldstäder, varav den ena är en riktig köksspis.
  • Det är promenadavstånd på bara några hundra meter till buss och för att vara så pass långt ute på vischan är tidtabellen helt ok.
  • Det är bara 7 km till närmaste ort där man kan hoppa på tåget till Stockholm. Jag kommer nog att skaffa en cykel och en liten vagn till denna. Blir ju helt perfekt för de korta resorna.
  • Det finns lite grannar men ingen som är så nära att de sitter i knät på en.
Det är faktiskt inte så väldigt mycket jag saknar här faktiskt. Det där med odlingszon 3 eller bättre fick jag ju glömma förstås, men med så mycket på plus-sidan så kan jag kompromissa med det. Nu blir det odlingszon 4 och jag kommer ändå att kunna odla en hel del, även om utbudet av växter som funkar krymper. Tomten har i alla fall väldränerad jord. Jag hoppas bara att det inte blir för torrt för rosor. Sådana vill jag ha många av.

12227585_1083965114969326_1483333505765818179_n.jpg
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: cewe
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det uppstår ju en del frågor medan man sitter och bläddrar bland husannonser. Och var hittar jag svaren? Här på Buke kanske? Det är nog...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp