En miljon frågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det uppstår ju en del frågor medan man sitter och bläddrar bland husannonser. Och var hittar jag svaren? Här på Buke kanske? Det är nog möjligt att jag startar en och annan tråd om saker som har med husköp att göra. :p

Huset jag hittade i Blekinge har blivit borttaget från hemnet. Det var en ny visning inbokad på måndag och så vitt jag vet inga bud efter den första visningen. Varför den tagits bort kan man ju bara spekulera i. Det ser man ju ibland att vissa objekt får texten "borttagen innan visning".

Men det saknas ju inte alternativ. Ett annat hus finns bara 3 timmar härifrån och visning är på söndag. Just exakt då har jag en ridlektion inbokad. Om jag ska se det huset har jag två alternativ. Antingen avbokar jag lektionen och bokar om nästa vecka och sedan en till veckan därpå som jag tänkt mig för att hinna använda klart klippkortet på lektioner innan sommaren. Eller så försöker jag få en visning några timmar tidigare.

Det huset ligger relativt nära en ort, så det är promenadavstånd dit. Tomten är riktigt stor. Nästan alla rum ser jättefina ut och är i min smak. Det är bara vardagsrummet som behöver en ny tapet. Men jag funderar över skicket i toan/duschen. På bilderna ser man att hörnet i duschen har en lite mörkare färg. Vattenskada? Hur ska man tänka kring det vid en eventuell budgivning? Om man vinner budgivningen och skriver kontrakt, ska skadan bedömas först vid besiktningen och kostnaden för att avhjälpa det uppskattas då? Kan man få ett nedsatt pris då och med hur mycket med tanke på att man redan sett att tapeten haft en färgförändring? Är det ett försäkringsärende?

En annan grej jag undrar över är det här med vattenprov. I vissa annonser finns det med. Det första dokumentet på vattenanalysen som jag såg var väldigt omfattande och på slutet sammanfattades det. Nästa dokument var ganska enkelt och man verkar bara ha kollat några få grejer. Bör man göra ett nytt vattenprov för att få en komplett bild om bara några få punkter är medtagna i analysen?

Och vad sjutton är det för skillnad mellan en villa och ett fritidshus? Många fritidshus har ju alla bekvämligheter, så som dusch, toa, avlopp (i en del fall nytt eller nästan nytt) m.m. Ligger skillnaden i hur välisolerat det är? På en hel del objekt står det att energideklaration inte krävs för huset. Det verkar ha att göra med att de är klassade som fritidshus, enligt vad jag kan se på boverkets sida. Jag undrar varför det är så? Kan man inte bo i ett fritidshus året runt eller varför är det undantaget? Annars är det ju just s.k. fritidshus jag alltid har bott i.

Nåväl, jag får nog ändå ta det lite piano ett tag då jag egentligen inte har tid att åka runt och glo på hus förrän i juli.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så länge har jag velat ha ett eget hus. Det är ungefär så länge sedan som jag flyttade ut från asfaltsdjungeln i Stockholmsförorten...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp