Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Pancakes

Trådstartare
Idag har jag tackat ja till ett nytt jobb. Jag kommer slippa gå back varje månad trots att jag vrider och vänder på nästan varenda krona. Jag kommer bo närmare en närstående som är obotligt sjuk, jag kommer bo närmare min äldsta vän, jag kommer kunna skaffa egen lägenhet, bättre bil så småningom, spara pensionspengar, ta ut semester. Livet har liksom "löst" sig på många sätt.

Min far skickade ett sms tidigare över hur glad han var över mitt jobberbjudande. Jag började storgråta! Tårarna bara rann. Allt säger mig att jag har gjort rätt men det känns inte helt bra. Jag kommer flytta ifrån en stad som jag älskat och som jag kämpat för att hålla mig kvar i trots rädslan att möta inte mindre än två expojkvänner som får mig att må illa, jag kommer lämna ett jobb som är så varmt, trevligt och mysigt, jag kommer lämna ett stall med härliga kamrater, fantastiska ridmöjligheter och massor av inspiration. Jag kommer lämna mitt "minikollektiv" jag bor i nu där jag nästan aldrig behöver vara ensam. Jag kommer lämna det där, "bara ta bussen bort till", "bara gå bort till", spontanutgång (vilket iofs nästan aldrig händer) och shoppingen.

Varför ska det vara så svårt? :(
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Det är jobbigt med uppbrott ! Förhoppningsvis så kommer du få allt det du lämnar och lite till fast på ett annat sätt nu med ditt nya liv
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Det är ju alltid så att allting gott för någonting ont med sig och allting ont för någonting gott med sig. Så även denna gången. Mycket blir bättre, men mycket kommer man att sakna. Men var sak har sin tid. Just nu är det din tid att ordna upp din ekonomi. Det är din tid att spendera tiden med en närstående som är sjuk. Det är din tid att spendera mer tid med din äldsta vän. Det är din tid att få ha semester och se fram emot en bättre bil.

Sen är det ju inte säkert att det nya stallet kommer att bli sämre än vad du har nu. Det finns fantastiska ridmöjligheter lite över allt i landet, så det behöver man inte oroa sig för. Och man vänjer sig vid mycket mer än vad man tror.
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

När en dörr stängs öppnas en fönster :) Om det är det bästa som kunde hända (i din situation), se det som en utmaning!! :)
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Ibland sitter man i ett val där inget av vad man har att välja på är det ultimata, då får välja det som är bäst i längden och för framtiden även om det inte är lätta och enkla beslut att ta. En stor kram till dig!
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Ibland är saker jobbiga, fast det kanske är för det bästa och något man helt enkelt "måste" göra. Självklart är det läskigt, även om du är glad för ditt nya jobb som kommer göra livet lättare så är det ofrånkomligt att man vet vad man har, men inte vad man får. Jag tror dock att du kommer upptäcka att det finns bra stall och fina vänner även dit du flyttar. Och om det mot förmodan inte är så, så finns din "gamla" stad kvar även för framtiden.

För ganska precis på dagen 4 år sedan lämnade jag alla mina vänner, "mitt" stall och den trygghet jag byggt upp och flyttade till Skåne för att läsa en utbildning som jag kände att jag bara var tvungen att gå. Jag grät hela vägen, 45 mil i bil, och längtade hem konstant det första halvåret. Men det gick, och härnere träffade jag nya vänner, en fantastisk sambo, och blev ytterligare lite mer säker på att jag faktiskt klarar av ganska mycket. Och vännerna däruppe finns också kvar, tack vare fiffiga saker som internet bland annat :) Så det kan kännas tungt och läskigt i stunden, men allt som oftast löser sig saker ganska bra ändå :)
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Man blir bekväm i sina rutiner, känner sig trygg i dem. Du kommer säkert ångra dig när det tar emot och inte går lika lätt som det brukar men i långa loppet vinner du på att ta steget utanför din "comfort zone"

:) grattis!
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Jag grät hela vägen, 45 mil i bil, och längtade hem konstant det första halvåret. Men det gick, och härnere träffade jag nya vänner, en fantastisk sambo, och blev ytterligare lite mer säker på att jag faktiskt klarar av ganska mycket. Och vännerna däruppe finns också kvar, tack vare fiffiga saker som internet bland annat :) Så det kan kännas tungt och läskigt i stunden, men allt som oftast löser sig saker ganska bra ändå :)

Precis! Man växer som människa efter sånna beslut
Kul att du trivs i skåne :) har du någon häst nu? (sorry ot)
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Du ska inte göra något som gör dig ledsen.Följ din inre känsla och ditt hjärta så mår du bra.Allt kan man inte värdera i pengar
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Du ska inte göra något som gör dig ledsen.Följ din inre känsla och ditt hjärta så mår du bra.Allt kan man inte värdera i pengar

Fast så enkelt är det väl ändå inte. Det är helt normalt att känna oro och t.o.m. sorg inför förändringar. Att flytta ifrån en plats där man trivs kan självfallet kännas jobbigt. Men det betyder ju inte att det som väntar blir sämre. Det vet man ju inte förrän man har provat. Jag har flyttat långt ifrån min familj och mina vänner och visst har det varit tufft ibland, och självklart oroade jag mig i förväg, men med det perspektiv jag nu har vet jag att det var mitt livs bästa beslut. Utan flytten hade jag aldrig träffat min underbara man, aldrig bott i världens finaste hus i en liten by, aldrig haft mitt roliga och fria jobb, aldrig haft egen häst på cykelavstånd etc etc.

Jag tycker absolut inte att TS ska låts sig hindras av att hon känner sig ledsen nu. Det är normalt. Skulle livet på den nya orten inte funka finns det inga regler som säger att man inte får flytta tillbaka.
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

*KL

Kom nog inte med i trådstarten, men jag flyttar till en ort där jag bott tidigare.

Tack för all pepp i alla fall, har varit blandade reaktioner från omgivningen idag. Flera säger att det är jättekul medan andra tycker det ska bli fruktansvärt tråkigt att jag flyttar. Men som sagt, den här staden finns kvar. Jag kan bara inte låta bli att känna lite som att jag ger upp, att jag kapitulerar när jag flyttar härifrån. Jag har kämpat som fan för att orka vara kvar här och känna den glädje som jag vet att jag får av att vara här när saker funkar.
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Det är en helt normal känsla. Man vet vad man har men inte vad man får.

Så här beskrev Karin Boye det du går igenom:

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som stänger.

Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna
och vilja falla.

Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Jag gjorde precis samma sak som du ska göra för drygt tre månader sen. Det var med en stor sorg jag lämnade min älskade stad som jag bott i de senaste tio åren. Nu bor jag i en liten by och jobbar i ett mindre samhälle en bit bort. Orten är jag uppvuxen i och såg också möjligheten att kunna spara ihop en hel del pengar medan jag bor här. Min plan är att samla på mig arbetslivserfarenhet och sen flytta tillbaka till staden jag bott i nästan hela mitt vuxna liv. Din flytt behöver inte innebära att du måste bo där för evigt, ge det ett försök åtminstone.
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

*KL

Kom nog inte med i trådstarten, men jag flyttar till en ort där jag bott tidigare.

Tack för all pepp i alla fall, har varit blandade reaktioner från omgivningen idag. Flera säger att det är jättekul medan andra tycker det ska bli fruktansvärt tråkigt att jag flyttar. Men som sagt, den här staden finns kvar. Jag kan bara inte låta bli att känna lite som att jag ger upp, att jag kapitulerar när jag flyttar härifrån. Jag har kämpat som fan för att orka vara kvar här och känna den glädje som jag vet att jag får av att vara här när saker funkar.

Uppbrott är jobbiga, även om denna förändring medför en hel del positivt också!
När allt kommer på plats, tror jag att det kommer att kännas bättre!
Stort lycka till!!!!
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Ja men det är väl helt naturligt att man känner sig ledsen inför att lämna något hur bra det nya än verkar.

Sedan tror jag att just flytt och andra stora saker i livet känns extra jobbigt för man inte vet hur det nya ser ut eller hur det blir. Lite "man vet vad man har men inte vad man får".

Det blir säker hur bra som helst. Och skulle du absolut inte trivas så går det ju faktiskt att förändra situationen igen men då vet du det. Lycka till!
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Min tröst och pepp: Var sak har sin tid.

Du behöver inte stanna där för evigt, men du behöver göra det nu för att kunna göra något annat senare.
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Nu gäller det, i helgen är det dags att lämna staden. Jag har spenderat flera timmar idag med att försöka packa men så fort jag tar i något känns det som att jag kvävs, jag gråter och får inget gjort. Jag trodde att jag skulle komma mer och mer till ro ju mer tiden gick men det har tvärtom bara blivit värre. Jag vet mycket väl att jag nog byggt upp ett psykologiskt hinder för mig själv, men vad hjälper det att hjärnan vet det när hjärtat går sönder?
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Ibland kan det vara till hjälp att tänka att varje slut är början på något. För det stämmer. Det är så. Och ibland är det också bra att erkänna för sig själv att vissa saker inte kan bli värre, bara annorlunda.

Då brukar min hjärna säga att "men annorlunda behöver inte vara illa, men det är klart lite skrämmande med det vi inte vet något om". Så spinner det vidare, tlll någon form av samförstånd mellan hjärta och hjärna infinner sig.
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Lugn, fina du. Det kommer bli bättre. Kanske det hjälper dig att tänka att du ska ge det här nya jobbet och den nya staden ett år. Sen utvärdera och ta ett nytt beslut. Kanske du då väljer att flytta tillbaka, bo kvar eller ta ett helt nytt steg. Alla möjligheter finns öppna för dig och det du nu gör förändrar inte det.

Det känns att bryta upp. Och det är egentligen bra, för hur skulle livet vara om vi bara kunde lämna människor och sammanhang som vi levt med utan att bry oss det minsta?

Håller en tumme för att allt ska bli bra och skickar dig en stor stor kram!
 
Sv: Mitt liv "löste" sig idag, jag är så himla ledsen

Förstår så väl vad du menar, sitter själv i en liknande situation med en flytt som jag inte vill, ska dock inte flytta så långt men har samma känslor som du. Så idagsläget är det nog bara att bita ihop och packa för oss båda sen ge det nya en chans, det kan bli jättebra men om inte så kan du ju ev flytta tillbaka till staden du nu bor i eller göra någon annan förändring.

Jag vet med mig att man vet vad man har men vet inte vad man får och just i brytningen mellan idag och imorgon är jobbig men det brukar faktiskt bli bra.

Lycka till med flytten i helgen
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 469
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 043
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 527
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp