Mitt sto betäckt med en klapphingst

PopcornPlayer

Trådstartare
Ni som har läst min tråd under 'Hästmänniska' känner till hela historien, för er andra drar jag den kort.

Jag har haft mitt sto utlånat på foder och tog tillbaka hästen då den missköttes. Har varit i kontakt med folk som funnits runt omkring hästen, såsom ridklubben, stallägare och dylikt, och har fått mer eller mindre roliga skräckhistorier berättade för mig.

En utav dessa handlar om att hästen som min häst har gått med är klapphingst. Fram tills i Maj/Juni någon gång i år så har både min häst och klapphingsten gått i samma hage med flera andra hästar. Folk har sett hur klapphingsten varit på mitt sto under brunsterna och folk har även sett hur han vid ett par tillfällen lyckats få in den. Det sista har jag dock inte hört direkt från någon, utan det är andra som har sett och i sin tur berättat för den som har berättat för mig, så sanningshalten behöver inte vara hundra procentig. Från Maj/Juni har hästarna flyttats och stoet och klapphingsten har gått tillsammans utan andra hästar. I mitten av Augusti brunstade mitt sto. I slutet av månaden kom hon hem. Efter det har hon inte brunstat alls.

Jag kommer självklart ta ut veterinär för ultraljud och för en undersökning ifall där finns några infektioner. Något mer jag ska tänka på? Vad händer ifall stoet är dräktigt? Hur sent kan man abortera foster på en häst?

Till saken hör också att det är tänkt att stoet ska betäckas i vår, efter en grundlig undersökning, då hon börjar bli till åren.
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Hallå, alla avelskunniga!

Jag har en bokad tid m vet om ~3v, tycker ni jag ska vänta med UL tills dess eller ska jag ta ut vet så fort som möjligt?
Hur pass fertila är klapphingstar?
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Det är för sent för "abort" så det spelar ingen roll or tidssynpunkt.
Det påstås att klapphingstar kan var sterila pga att kulan/kulorna ligger för varmt,men jag vet inte om det finns någon forskning på det.
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Jag skulle inte vänta utan iaf kontakta veterinär och rådfråga. :idea:
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Jag har följt den här historien med häpnad. Eländet tar ju aldrig slut! Var det ingen av alla dem du pratat med som reagerade när de såg vanskötseln och det faktum att hon gick med en klapphingst som var på henne när hon brunstade?

Som jag har förstått det så kan klapphingstar få avkommor, men de kan också vara sterila, som dobbis skrev.
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Jo det var det, och det var därför fv också flyttade hästen. De hade försökt få tag på mig, fått tag på mitt namn genom stamboken, och försökt hitta mitt nr på eniro. Tyvärr är det nr jag har liggandes på eniro inaktivt, och varken hemabonnemanget eller mobilen jag har nu ligger där.

Då ringer jag vet imorgon och hör. Hur lång tid får det gå innan man kan abortera ett foster?
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Mitt ena ponnysto blev också betäckt av en klapphingst för många, många år sedan. Det blev ingenting.
Det vanligaste är att kulan ligger så högt i buken att det blir för varmt och spermierna dör.
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Verkligen trist att de inte kunde få tag på dig, och du hade ju ingen anledning att tro att saker inte stod rätt till. Dessvärre kan jag inte svara på din fråga, men hoppas att någon annan gör det. Förstår att du vill veta så fort som möjligt!
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Håller tummarna för dig att denna hingst har kulorna för högt upp.


En fråga till alla kunniga, om k.hingsten bara har ena sin kula uppe, är den andra bruklig? Dvs kan han betäcka med avkommor som resultat?

Jag har hört (men aldrig sett en sådan avkomma) att det finns k.hingstar som fått avkommor. Men jag har också hört om k.hingstar som inte kunnat få avkommor. Jag tycker deffinitivt inte man ska chansa med andras hästar i ett sådant läge!
När en häst rider på en annan kan skador uppstå, med tanke på ditt stos känsliga bakdel så är det urbotligt dumt att låta henne gå i samma hage!

Hoppas hon är ok i rumpan.
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Jag har hört att om en av testiklarna vandrat ner i pungen så kan hingsten vara fertil men om båda ligger kvar så är den steril.
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

kl

Sålänge hingsten har en kula nere på rätt plats så är den lika fertil som vilken hingst som helst. Om den däremot är "kastrerad" så att den nedvandrade kulan är borttagen är det tveksamt om den är fertil. Det beror på var den kvarvarande kulan befinner sig. Om den ligger i buken är fertilitetschansen minimal men ligger den däremot i kanalen på väg ner men inte riktit har nått i mål så kan hingsten mycket väl vara fertil trots att den ser ut att sakna kulor.

Ingen seriös veterinär utför dock ensidig kastration.
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Och det hoppas jag till gud att det är så även denna gång. Risken minskar ju dock av att hon troligtvis är betäckt flera gånger...

honeypixie-> Den 17e gör vet UL. Hon ska ändå ut till mig då, och är dessutom utomlands innan dess. Så ska jag göra det tidigare får jag pynta en hel del extra. Eftersom det är för sent för en skrapning så är det ingen brådska. Frågan är om jag kommer klara av att inte veta i dryga 2 v

Sammet-> Hingsten väger inte särskilt lite heller... Som jag försökte skriva i ett pm till dig (dags o rensa igen ;)) så blir det lite huvudbry ifall hästen är dräktig. Min första tanke var att fv får stå för alla kostnader fram tills avvänjning, sedan får hon ta avkomman. Sedan insåg jag att jag aldrig med gott samvete kan sätta en häst i händerna på denna människa igen.

Kickabia och simpan -> Jag håller tummarna stenhårt för att ni har rätt och för att båda hästens kulor ligger kvar.
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Ska tömma min låda, igen... :P Ursh jag har samlarnojja på mail... *skämms*

Svarar på dina frågor i din andra tråd.
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Förstår precis hur du känner beträffande den jobbiga ovetskapen. Vill inte trådkapa men lämnade in hunden som var i slutet på tredje löpveckan på pensionat och när vi hämtade henne gick hon i samma rasthage som en hanhund..:crazy:
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Det var ju ansvarsfullt av pansionatet...

Hur läste det sig för er?
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Vad jobbigt att inte veta men har du ultraljudat stoet el undersökt rektalt?

Det jag inte förstår är varför man inte särar sto och valack när de såg att han klättrade första gången???
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Nej, UL blir den 17e, då vet är utomlands och ändå har en tid inbokad hos mig då.
Ja, detta handlar om en mycket speciell fodervärd.

Kickanbia-> Jag är också intresserad av hur ni löste det? Abortspruta borde ni kanske ha hunnit m beroende på hur länge hon var på pensionatet? Var det ni eller pensionatet som stod för den kostnaden?

Sammet-> Kommer ikväll när jag har mer tid :)
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

Kickabia och simpan -> Jag håller tummarna stenhårt för att ni har rätt och för att båda hästens kulor ligger kvar.

Tyvärr får jag nog säga att det är väldigt ovanligt att bägge kulorna ligger kvar i buken. Det är oftast så att den ena kommer ner som vanligt och att den andra blir kvar, antingen i buken eller i kanalen på väg ner.

Risken är alltså övehängande att hingsten är fertil. Däremot så kan man ju hoppas att det inte blivit något och att han fått fortsätta betäcka pga att hon kommit i nya brunster talar ju för att du kanske har tur och slipper en dräktighet. Har du otur så tog det sig sista betäckningen.

Tycker synd om dig och hoppas på det bästa.

Se till att fodervärden får betala alla merkostnader du har men behåll fölet! Kolla upp juridiskt vad som gäller.

Lycka till, och glöm inte att uppdatera oss i vad som händer.
 
Sv: Mitt sto betäckt med en klapphingst

*kl*
Ingen rolig läsning och jag håller tummarna för att stoet inte är dräktig.

Men en tanke slog mig! om hon inte är dräktig se till att ta ett bakterieprov så fort det går (kan bara tas i brunst) på henne om han har betäckt, speciellt om det hänt flera gånger!!!

Stor risk att hon åker på ngn form av bakterier som ligger och gror i livmodern annars...:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har läst några trådar tidigare här om de problem som kan uppstå i blandflockar med ston och valacker. Jag har då fått uppfattningen...
Svar
17
· Visningar
2 437
Senast: Linda_A
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 903
Senast: ginnies
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 992
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp