Risker med att valack klättrar på sto

Linda_A

Trådstartare
Jag har läst några trådar tidigare här om de problem som kan uppstå i blandflockar med ston och valacker. Jag har då fått uppfattningen att folk anser att det kan vara riskabelt om en valack får för sig att klättra på stona. Har nu hamnat i denna situation själv med mitt sto och skulle behöva lite råd.

Hon har gått med denna valack samt ett annat sto under en längre tid. Han har tidigare klättrat en del på det andra stoet medan mitt sto mest blivit bortjagad av de andra två (hon är väldig låg i rang). Jag har aldrig sett att han klättrat på mitt sto tidigare men när jag var där idag gjorde han det, troligen för att hon är väldigt brunstig just nu och aningen påflugen på honom.

Det andra stoet har inte fått några skador och det som främst gör att jag blev lite orolig är ju att mitt sto har mild kissing spines. Han är visserligen mindre än henne, men det är väl just risken för en smäll på ryggen som oroar mig. Är det befogad oro? Jag tänkte diskutera med stallchefen imorgon om det finns någon annan lösning för var hon kan gå och ville inte låta alltför hönsmammig.

Sen är ju också frågan vad som är sämst för henne; alternativet till denna hage är troligen en väldigt liten rasthage där hon får gå ensam.
 
Infektioner också, vi sära direkt på vallacken vi hade som inte fixade att gå med stona. Han fick helt enkelt gå själv då han var odräglig och gav sig inte fast stona sa ifrån. Och stoet skulle betäckas så därför fick han inte heller gå med henne.
 
En rasthage där hon får gå ensam är bättre än en klättrande valack tycker jag. Det kan bli alla möjliga skador av det.

Kanske dags att se sig om efter ny stallplats ❤️ ? Om det inte är så att stallägaren kanske är införstådd med riskerna och låter valacken gå skild från stona.
 
Hade garanterat hellre haft hästen i liten ensamhage än med klättrande valack. Jag släpper inte med valacker alls efter en otäck sårskada när hon blev klättrad på.

I ert fall borde ju valacken få gå ensam så era ston kan fortsätta tillsammans?
 
Har dom brodd? Kan bli fula skador av det.

Det är även en stor risk för valacken. Stona kan sparka honom, han kan falla när han ska kliva av.

Skulle aldrig i livet ha ett sto tillsammans med en valack som visade dom tendenserna.
 
Jag sade helt enkelt till min dåvarande stallägare att min häst framöver endast får gå med ston, frågade om det gick att lösa eller om det skulle bli ett problem.
Har sedan bytt stall och sa samma till nya stallägaren.
 
En rasthage där hon får gå ensam är bättre än en klättrande valack tycker jag. Det kan bli alla möjliga skador av det.

Kanske dags att se sig om efter ny stallplats ❤️ ? Om det inte är så att stallägaren kanske är införstådd med riskerna och låter valacken gå skild från stona.

Stallchefen (det är en ridskola) har väl inte tyckt att det är ett problem mellan de andra två hästarna, men samtidigt tror jag inte att hon skulle säga nej om jag ber att få ha henne i rasthagen heller. Jag tycker mest att den blir lite tråkig för henne. Hon är tyvärr svår att ha ihop med de andra pga sin låga rang under den årstid då vi inte har så mycket hagar utan de går i mindre grupper i mindre hagar.

Hade garanterat hellre haft hästen i liten ensamhage än med klättrande valack. Jag släpper inte med valacker alls efter en otäck sårskada när hon blev klättrad på.

I ert fall borde ju valacken få gå ensam så era ston kan fortsätta tillsammans?

Den som är lugnast själv är nog mitt sto, så jag tror det blir den mest naturliga lösningen. Valacken mår inte bra av att gå själv, medans min inte bryr sig så länge hon ser de andra i hagarna omkring. Hon är ju mest van att bli mobbad av de flesta hästarna, tyvärr.

Har dom brodd? Kan bli fula skador av det.

Det är även en stor risk för valacken. Stona kan sparka honom, han kan falla när han ska kliva av.

Skulle aldrig i livet ha ett sto tillsammans med en valack som visade dom tendenserna.

Nej, ingen brodd som tur är. Men skor har de ju, så sparkskador kan det ju alltid bli.
 
Stallchefen (det är en ridskola) har väl inte tyckt att det är ett problem mellan de andra två hästarna, men samtidigt tror jag inte att hon skulle säga nej om jag ber att få ha henne i rasthagen heller. Jag tycker mest att den blir lite tråkig för henne. Hon är tyvärr svår att ha ihop med de andra pga sin låga rang under den årstid då vi inte har så mycket hagar utan de går i mindre grupper i mindre hagar.



Den som är lugnast själv är nog mitt sto, så jag tror det blir den mest naturliga lösningen. Valacken mår inte bra av att gå själv, medans min inte bryr sig så länge hon ser de andra i hagarna omkring. Hon är ju mest van att bli mobbad av de flesta hästarna, tyvärr.



Nej, ingen brodd som tur är. Men skor har de ju, så sparkskador kan det ju alltid bli.
Det är bättre för henne att gå själv om det måste bli så. Nu när du vet att han klättrar - kommer du förlåta dig själv om du låter det fortsätta och slutar med skador?
 
Det är bättre för henne att gå själv om det måste bli så. Nu när du vet att han klättrar - kommer du förlåta dig själv om du låter det fortsätta och slutar med skador?

Nej, det skulle jag inte. Förhoppningsvis kan vi lösa det imorgon. Finns ett par andra hagar också, vi har försökt vila dessa för att de var så hemskt söndertrampade. Men en häst som dessutom inte direkt springer ihjäl sig i hagen borde ju inte förvärra dem så mycket.

Längtar till vi förhoppningsvis flyttar hela verksamheten nästa år, vi har blivit av med så mycket hagmark de sista åren.
 
Jag har läst några trådar tidigare här om de problem som kan uppstå i blandflockar med ston och valacker. Jag har då fått uppfattningen att folk anser att det kan vara riskabelt om en valack får för sig att klättra på stona. Har nu hamnat i denna situation själv med mitt sto och skulle behöva lite råd.

Hon har gått med denna valack samt ett annat sto under en längre tid. Han har tidigare klättrat en del på det andra stoet medan mitt sto mest blivit bortjagad av de andra två (hon är väldig låg i rang). Jag har aldrig sett att han klättrat på mitt sto tidigare men när jag var där idag gjorde han det, troligen för att hon är väldigt brunstig just nu och aningen påflugen på honom.

Det andra stoet har inte fått några skador och det som främst gör att jag blev lite orolig är ju att mitt sto har mild kissing spines. Han är visserligen mindre än henne, men det är väl just risken för en smäll på ryggen som oroar mig. Är det befogad oro? Jag tänkte diskutera med stallchefen imorgon om det finns någon annan lösning för var hon kan gå och ville inte låta alltför hönsmammig.

Sen är ju också frågan vad som är sämst för henne; alternativet till denna hage är troligen en väldigt liten rasthage där hon får gå ensam.
Att man inte tog bort vallacken redan när han klättrade på andra ston fattar jag inte.

Mitt sto fick inflammationer i bäckenlederna och därmed muskelproblem och bakskygghet p g a en klättrig vallack. 12 år senare märker jsg fortfarande av det då och då. Jag tog bort henne ur flocken så fort jag upptäckte beteendet, men är ändå ledsen över att jag riskerade att det kunde hända från första början. ALDRIG att det är ok att en vallack klättrar på ett sto. Stress för alla inblandade, skaderisker, sjukdomsrisker och så onödigt.

Hoppas du hittar en lösning där ditt sto slipper detta. En liten ruta ensam är absolut bättre än vallacken.
 
Jättebra att du ska prata med stallägaren. Håller med övriga om att liten rasthage är bättre än att gå kvar med valacken.

Min valack är en riktig gris med ston så han får absolut inte gå med ston. Dels för att han kan skada dem men också för att de kan skada honom.
 
Om det var min häst skulle jag tagit ut den ur hagen direkt, stor skaderisk. Men jag tycker den bästa lösningen borde vara att valacken får gå med en annan valack, om det finns möjlighet?
Hoppas det löser sig och att stallchefen går med på en bra lösning.
 
Om det var min häst skulle jag tagit ut den ur hagen direkt, stor skaderisk. Men jag tycker den bästa lösningen borde vara att valacken får gå med en annan valack, om det finns möjlighet?
Hoppas det löser sig och att stallchefen går med på en bra lösning.

Tyvärr funkade han inte alls i valackflocken, har för mig att han var riktigt bråkig där. Som hagfördelningen är upplagd går alla valacker ihop i den största hagen och sen går stona i grupper om 2-3 i de mindre hagarna. Så han kanske hade funkat i en mindre valackflock, vem vet.

Just nu har vi i alla fall plats för mitt sto att gå ensam, sen får jag hoppas vi kan lösa det på annat sätt längre fram.
 
Fick flyttat henne direkt idag, inga problem just nu när vi har en hage över. Sen får vi se om hon kan gå ihop med nån annan utan att bli alltför mobbad.

Tyvärr verkar det som det räckte att gå ihop med en valack under en dag då brunsten hade satt in för att hon ska ha gått in i värsta brunsten någonsin. När personalen kom till stallet i morse stod hon visst och skrek i sin box. 🙈 Försökte rida henne och det var lönlöst, fick ingen kontakt med henne. Hoppas verkligen det bara är årets första brunst som blir sån här, men åkte direkt och inhandlade Oestress för att se om det möjligen kan hjälpa.
 
@Linda_A
Jag hade genast tagit ut stoet ur hagen spec om du är extrarädd om hennes rygg. Har fått ryggskott på ett sto för många år sedan pga en klumpig valack klättrade på henne.
 
@Linda_A
Jag hade genast tagit ut stoet ur hagen spec om du är extrarädd om hennes rygg. Har fått ryggskott på ett sto för många år sedan pga en klumpig valack klättrade på henne.

Hon är flyttad. :) Som tur var är det en liten och nätt valack som inte nådde särskilt långt in på hennes rygg, men känns ändå bra att vi kunde lösa det för tillfället i alla fall. Hoppas nu bara att hon inte skadar sig av att hon vandrar som en galning och skriver efter sin "pojkvän".
 
Hon är flyttad. :) Som tur var är det en liten och nätt valack som inte nådde särskilt långt in på hennes rygg, men känns ändå bra att vi kunde lösa det för tillfället i alla fall. Hoppas nu bara att hon inte skadar sig av att hon vandrar som en galning och skriver efter sin "pojkvän".
Vad bra. Tyvärr är vissa ston lite "lössläppta" och tex lägger sig ner för mindre hingstar och valacker så dom kan skadas på det sättet också. Hon lugnar säkert ner sig snart. Mina har redan brunstat rejält i år och första synliga brunsten var dom helt tokiga hela högen. 🙈
 
Vad bra. Tyvärr är vissa ston lite "lössläppta" och tex lägger sig ner för mindre hingstar och valacker så dom kan skadas på det sättet också. Hon lugnar säkert ner sig snart. Mina har redan brunstat rejält i år och första synliga brunsten var dom helt tokiga hela högen. 🙈

Skönt att höra att hon inte är den enda som fått en extra rejäl brunst i år. Verkar som solen efter all den här kylan triggade igång det ordentligt.

Och ja, hon skulle säkert kunna hitta på allt möjligt för att hjälpa pojkarna just nu. Fanns inte en enda annan tanke i hennes lilla huvud igår. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 623
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 711
Senast: Stereo
·
Gnägg Vad har ni för erfarenhet av valack som klättrar/vill betäcka sto som brunstar? Båda hästarna har tidigare gått i blandflock. Valacken...
Svar
2
· Visningar
930
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bäst i test (ulvlek)
  • Alla dessa skol-lov.
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp