Bukefalos 28 år!

Mitt sto går bara upp och upp hela tiden.

S

Skiona

Jag har ett islandssto på 5 år. Inridningen börjades för ca ett år sedan. Hon var REJÄLT överviktig sommaren 2005. Men under vintern lyckades vi få ner henne några kilon. Men sedan stod hon still och nu har hon börjat gå upp igen. Vi får henne inte att gå ner...

Jag har lämnat in och fått en analys av höt. Jag har fått en foderstat till min häst på vad hon bör äta för att gå ner i vikt.

Hon äter idag 6 kg hösilage om dagen och 8 dl Mustang Breed till det pga att proteinhalten var så låg i höt. Dock finns det lite gräs kvar i vinterhagen.

Hon rids 5 dagar i veckan, ganska hårt.

Trots detta så går hon bara upp hela tiden... Vet inte vad jag ska göra längre... :confused:

Hon väger idag ca 460kg och bör väga 350kg...
 
Sv: Mitt sto går bara upp och upp hela tiden.

Tja ta bort all kraftfoder och minska på höet till 4 kilo tills hon har gått ner till den vikt du önskar!

Sedan kan du ge 6 kilo igen och bara ge någon dl kanske 2 av kraftfodret!
 
Sv: Mitt sto går bara upp och upp hela tiden.

hr pass hög TShalt har du i hösilaget? att minska ner till minimum, dvs 3,5 kg TS skulle hjälpa lite, och samtidigt måtta ner breeden så att det matchar grovfodergivan, sedan är det motion och åter motion som krävs..

egentligen undrar jag om det finns något medel för häst som ökar förbränningen, för människor finns det juh en del preparat som ökar på matsmältningen.. lakritsrot är b.la bra, det ges även till hästar, fast då emot hosta.. vet inte doseringen på det heller.. men kanske kan fungera?
 
Sv: Mitt sto går bara upp och upp hela tiden.

Den här tiden på året är hästar feta! Vi människor vill ibland styra och ställa för mycket med naturen. När kylan kommer, vinterpälsen ska ansättas och fodertillgången begränsas så bör vikten så sakta gå ner och framåt vårkanten är hästen inte så kraftig. Finns det gräs i hagen så kan du inte styra speciellt bra med fodergivor hit eller dit!
 
Sv: Mitt sto går bara upp och upp hela tiden.

Den här tiden på året är hästar feta! Vi människor vill ibland styra och ställa för mycket med naturen. När kylan kommer, vinterpälsen ska ansättas och fodertillgången begränsas så bör vikten så sakta gå ner och framåt vårkanten är hästen inte så kraftig. Finns det gräs i hagen så kan du inte styra speciellt bra med fodergivor hit eller dit!

Jo, absolut är hästar tjocka efter sommaren. Och vi lät henne faktiskt få gå på bete (hyffsat bra anpassat för en islandshäst) och vet att de blir runda då. Det som känns jobbigt är just att hon inte går ner, utan tvärtom går upp... Hon är större nu än vad hon var i somras...
 
Sv: Mitt sto går bara upp och upp hela tiden.

Den här tiden på året är hästar feta! Vi människor vill ibland styra och ställa för mycket med naturen. När kylan kommer, vinterpälsen ska ansättas och fodertillgången begränsas så bör vikten så sakta gå ner och framåt vårkanten är hästen inte så kraftig. Finns det gräs i hagen så kan du inte styra speciellt bra med fodergivor hit eller dit!
jag kan berätta för dig om en islandshäst jag kände..
hästen släpptse på bete 2004, vägde hösten 2004 500 kg! dvs 150 kilos övervikt, hästen var ju "bara unghäst" och "måste få smälta det den lärt sig" geinom att få vila.. hästen fick kotledsinflammation på kotledsinflammation, gick väl som mest ner 20 kg men avlivades våren 2006 då 6 år gammal för återkommande kotledsinflammationer, som till 99% säkert kom från ÖVERVIKTEN!

denna häst gick med en lika gammal islandshästkompis som reds mera, tränades mera aktivt och var piggare i sig själv, han lever än idag och jag håller tummarna stenhårt för att hans ben inte for illa av övervikten..

så det ÄR farligt om hästarna blir för feta, på island finns inte det kraftiga bete vi har i sverige och dessutom inget bete alls på vintrarna, därför äter islänningar som galningar hela betesperioden, och har man inte verkligen islandshästanpassat bete tycker jag att man ska ha greenguard på, hästarna svälter inte ihjäl.. och blir dom för feta ska man sätta igång och motionera direkt, även fast de fortfarande går på bete..
 
Sv: Mitt sto går bara upp och upp hela tiden.

Den här tiden på året är hästar feta! Vi människor vill ibland styra och ställa för mycket med naturen. När kylan kommer, vinterpälsen ska ansättas och fodertillgången begränsas så bör vikten så sakta gå ner och framåt vårkanten är hästen inte så kraftig. Finns det gräs i hagen så kan du inte styra speciellt bra med fodergivor hit eller dit!

Ja, fast det där är lite intressant. De är ju feta för att de betat utan begränsning (?). Våra hästar har inte fått fri tillgång på bete i år; just för att de blir stora fettblobbar i så fall och vi vill inte det. Så säger folk ibland: "det är naturligt, då har de att ta av till vintern". Men, vaddå? Tänker man inte fodra hästarna på vintern då?

Själv föredrar jag att begränsa även betet så att jag kan ge en hyfsad "normalfoderstat" direkt på hösten.
 
Sv: Mitt sto går bara upp och upp hela tiden.

Till TS: Om det finns lite gräs i vinterhagen och hon fortfarande går upp i vikt så får hon för mycket mat helt enkelt. Våra hästar går på helt nerbetad hage nu, men det växer faktiskt en del fortfarande. Och de får kanske 2-3 kg hö per dag och ca 5-7 dl havre de dagar vi rider. I övrigt: INGET mer.

Så; dra ner på hö och dra ner på kraftfoder tills maten verkligen är uppäten i hagen.
 
Sv: Mitt sto går bara upp och upp hela tiden.

Håller med dig Björk. Mina går också kvar på betet. De reder sig alldeles utmärkt. Får lite skrammal med kraftfoder ca 2 dl i hinken på kvällen för att få ner foderjästen och linfröoljan. Har mycket bete kvar och det syns.:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 206
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 188
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp