Mitt träns behöver bett!

sthu

Trådstartare
Jag fick ett nytt träns av mig själv i födelsedagspresent. Ett jättefint träns med samma mönster som sadeln. Såg inte alltför illa ut på hästen heller.

Men, ve och fasa! Sidostyckena var för breda för mitt bett!
Jag som äntligen hittat ett bett som hästen verkar gilla, och då passar det inte tränset!

Så nu måste mitt träns få ett nytt bett som passar hästen.
Det jag har nu är en rak stång med Billy Allen mundel. Har letat som tokig men hittar inga såna någonstans, alla har port..
Sidostyckena på tränset är nästan 2 cm breda (eller 1,5 kanske) så det måste ju vara ganska gott om plats upptill på bettet.

Om det är snyggt med lite dekorationer på skadar det ju inte heller :angel:

Har någon sett ett sådant bett, eller ska jag behöva tillverka det själv?
 
Sv: Mitt träns behöver bett!

Om det inte är så att tränset är i största laget, kan du lösa det som på mitt skärpträns.. De har satt små läderflärpar i conchosen, som man trär bettet igenom.. Jag ska tagga en bild på Facebook så ser du! :)
 
Sv: Mitt träns behöver bett!

Jag är rätt säker på att min stång med Billy Allen-mundel skulle funka. Mitt träns sidstycken är 16mm breda, och det finns plats för bredare. Köpt på Tumbleweed i våras! Märket på bettet är Tom B Watts.
 
Sv: Mitt träns behöver bett!

Bilder! På momangen!
Pannbandet



Sidostyckena, fast utan conchos.


Och sen var jag så briljant att jag kom på att man kan byta sidostycken! Ojojoj!
 
Sv: Mitt träns behöver bett!

Oj, jag hade visst fel. Sidostyckena är 3 cm breda.. Finns det bett med tillräckligt med plats för det?

Får nog försöka bygga ihop någon annan lösning, jag vill ju ha mina fina sidostycken!
 
Sv: Mitt träns behöver bett!

3cm? Ojsan, har inte stött på träns som är bredare än 25mm (1") nere vid bettet.. Bettet jag nämnde har plats för 25mm breda sidstycken. (Sabla fint med breda träns, dock.)
Tänkte föreslå att ta sidstyckena till en sadelmakare som kan smalna av dem ett par mm just för bettet, men det blir nog svårt att få det bra (pga punsningen och sömmen) :(
 
Sv: Mitt träns behöver bett!

Trodde inte heller det var riktigt så brett när jag köpte det :o
Ja, sadelmakare funderade jag med på men det blir nog inte bra.. Nej jag får nog klura ihop någon slags nödlösning, vika sidostycket lite tidigare och sätta en extra tunnare bit så går det nog.. Hmm hmm. Jag får försöka.
 
Sv: Mitt träns behöver bett!

En lösning som jag kom att tänka på nu, som en sadelmakare ska kunna få snyggt och inte se ut som just en "nödlösning". Sy dit en förlängning på delen som ska ner mot bettet, som smalnar av ett par mm (2,5mm på vardera sida = bettstycket blir 25mm brett = bettproblemet går att fixa). Denna bit tunnas ut så att skarven mot det befintliga tränset blir mjuk och fin (även lädret på denna del av sidstycket tunnas ner i änden), och sys sedan fast i de sömhål som redan finns.
Tadaa! Så hade jag gjort.
 
Sv: Mitt träns behöver bett!

Be sadelmakare göra om den till sån här på insidan och liksom förlänga dubbelvika med ny bit skinn på insidan sidostycket om du förstår så det blir som ett Z om du lägger det typ.

http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H
Sån ände.
 
Sv: Mitt träns behöver bett!

Ja, det är nåt sånt jag tänkt göra. Fast jag börjar med att ha det som nödlösning innan jag letar rätt på en sadelmakare :p De verkar svåra att hitta, har letat länge efter någon som kan fixa min sadel...
 
Sv: Mitt träns behöver bett!

Sadelmakare som kan westernsadel är lite klurigt för närvarande, men tränset bör en sadelmakare med vilken inriktning som helst (inom häst) kunna ordna. Släng ett PM med var i landet du håller till, om du vill att jag ska gräva lite under stenarna :)
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 100
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 260
Senast: JennyLz
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 473
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 391
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Stora shoppingtråden II
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp