Mjällig, skorvig och klåda!

Rain_woman

Trådstartare
Kan säga först och främst att vi sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp då hon av någon anledning inte kommit till kliniken än (antagligen fastnat i snön).
Vi kommer ingenstans på grund av enorma mängder snö så vi kommer inte ens loss från utfarten..

Min valp på fyra månader har någon form av hudproblem och medans jag väntar på att vet. ska ringa så tänkte ja kolla med allvetande buke så jag får lite hum om vad det kan va ifall nån här har erfarenhet av problemet.

Valpen hade problemet redan när jag fick henne i form av lite klåda och pyttesmå skorvor i huvud och haserna. I början tänkte ja på att det kanske var stress och miljöombyte. Hon får även nya "valpfinnar" dagligen, ni vet såna där gula äckliga "bölder" på sin valpmage.
Nu har hon börjat klia sig väldigt mycket när hon vilar, hon gnager på utsidan av öronlapparna, haserna/nedre delen av benen och har gnagt av pälsen helt på baksidan av låret. Hon kliar sig även i svansroten.

Hon har även mycket mjäll nu och i de hårlösa delarna (där hon gnagat/kliat) så finns de små skorvor. Nu ser man även små skorvor i hennes panna och de saknas hårtussar.

Vad kan de vara? Jag vet att hon blev behandlad mot ohyra innan jag hämtade henne och jag har inte heller sett något levande när jag rotat igenom pälsen.
Jag använde bepanthen i utsidan av öronlappen där hon kliade sig riktigt mycket förut och kliandet upphörde helt och huden blev jättefin. Hon har inte kliat sig där längre.

Nån som har nån ide? Jag fasar över massa demodex, allergier och andra läskiga saker här:eek:
 
Sv: Mjällig, skorvig och klåda!

Det du fasar över är det som kommer upp i mitt huvud iaf!

När jag hämtade min hund som valp så var han mjällig och började sedan klia sig förbannat mycket. Och det var allergier.

Usch inte kul! Och att det är så rejält oxå... Stackare! Lycka till
 
Sv: Mjällig, skorvig och klåda!

av vilken anledning behandlades valpen mot ohyra innan du hämtade henne?
 
Sv: Mjällig, skorvig och klåda!

De står visst i reglerna att hundarna måste vara behandlade mot ohyra innan de anländer. Minns inte om de var arlandas regler eller nåt annat. Nu fick vi ju tag på vet men vi fick inte åka till kliniken eftersom mina hundar fortfarande smittar kennelhosta men hon misstänkte typ allergi eller eksem eftersom ingen annan hund kliar sig. Suck :(
 
Sv: Mjällig, skorvig och klåda!

Fast rävksabb ser du inte med blotta ögat... Och det du beskriver kan mycket väl vara just skabb! (Om vi ser det lite positivt!) ;)

Öronlappen och svansrot/svans är klassiska platser för skabbangripna hundar att klia sej. Sedan kan man ibland se ett gulaktigt mjäll hos dem...

Vet du vilket medel valpen behandlats med innan leverans?

Kan/Vill din vet. skriva ut ex StrongHold så du kan börja behandla med något så vore det kanske en bra idé! Om det inte fungerar är det ju bara att dra igång en utredning.

/Swat
 
Sv: Mjällig, skorvig och klåda!

kl

Vilket foder får valpen? vissa tål inte all sorts foder. Givetvis är det bra att du åker till veterinär eftersom hunden uppenbart inte mår bra och jag skulle nog överväga även att lämna tillbaka valpen då den inte är frisk, åtminstonne kontakta uppfödare.
 
Sv: Mjällig, skorvig och klåda!

Swat: Fast borde inte de övriga hundarna ha smittats då? Har haft valpen en månad nu. Mjället är vitt och på öronlapparna/ljumskarna är det inga spår av varken mjäll eller skorvor. Utan bara kli-irriterad hud. Däremot på benen och haserna finns små skorvor som kanske kommer av själva gnagandet. Men jag fasar ändå för allt möjligt..
Hon fick Advocate spot-on innan hon åkte. Kan det vara reaktion mot de? Min ena tik tappade mycket päls av nån fästing spot-on.

TinkerTant: Just nu får hon Pedigree Better by Nature. Hon fick nåt annat foder och vi fick med oss de hem och hon kliade sig då också. Jag har pratat me uppfödaren och enligt dem hade hon inte problem med klåda. Jag tyckte inte heller hon kliade sig så mycket som nu, utan det har helt klart blivit värre. När vi hämta henne så såg de ut som det nyss börjat.
Blä, börjar tröttna på alla problem nu..:(
 
Sv: Mjällig, skorvig och klåda!

Rävskabb smittar, men precis som med alla sjukdomar måste det inte betyda att alla blir sjuka. Advocate tar de flesta parasiter, även rävskabb men bara om man behandlat hunden två gånger med fyra veckors mellanrum.
Just mjällkvalster skulle det också kunna vara eftersom hon blivit så "mjällig". De sätter sig ofta bak på hunden, vid svansroten och så.

Men även en bakteriell infektion, andra parasiter, allergi, svamp eller ärftlig sjukdom kan ligga bakom så försök att ta valpen till veterinären för utdredning!
 
Sv: Mjällig, skorvig och klåda!

Men fy:crazy: Vi har ju pratat med veterinären redan och vi är välkomna dit när hostan är borta från flocken. Det är ju den som sätter stopp för allting. Vi kommer iaf utreda henne så fort vi får chansen. Det är verkligen inte kul att se lillen klia sig och man inte kan göra så mycket för att hjälpa henne...:cry:
 
Sv: Mjällig, skorvig och klåda!

Nä visst är det jobbigt när de kliar sig så fasansfullt. Har själv en allergihund så vet hur det är.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 446
Senast: Tonto
·
Hästvård Har en New Forest som har en mjällig man, eller vad man ska säga. Det är som flagor i "hårbottnen" och en bit upp i manen. Han verkar...
Svar
3
· Visningar
1 217
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp