Mjölkskummare

Sorbe

Trådstartare
Nu har vi en liten vanlig mjölkskummare från IKEA (den för 9 kr) som jag tyckte dög i början men nu efter ett besök på ett konditori i Mora för någon helg sen så fick vi en chailatte var med så otrooooligt kompakt skum att jag blev helt lyrisk.

Jag vet att det inte alls går att få samma resultat hemma, det är proffsgrejjer de har på cafeér men lite bättre än den lilla vispen borde gå att få även hemma tycker jag.

Vi dricker inte kaffe så en Nespresso eller liknande med mjölkskummare är inget alternativ...

Tips någon? :)

Sv: Mjölkskummare

Det går förvisso att köpa Nespressos mjölkskummare separat, men de kostar ju en del mer än Ikeas mjölkskummare. Bättre råd har jag tyvärr inte, vi fick en Nespresso kapselmaskin med mjölkskummare i present i somras. Den skummar väldigt bra :p

Jag tänkte tipsa om Nespressos singelskummare (samma som till kaffemaskinerna fast utan kaffemaskin), men då är det kanske inte intressant?

Jag har en mjölkskummare från Krups som både värmer och skummar mjölken. Finns även ett läge för att bara värma mjölken till t.ex. varm choklad.
Lätt att rengöra är den också!

Kan tillägga att Nespressos både värmer och vispar, annars kan man ha den på kall-läge också. Två visptillbehör medföljer.

Jaha, det visste jag inte! Trodde de var tvugna att sitta ihop med maskinen för att fungera, typ. :D
Priset spelar ingen roll, det får gärna kosta lite extra om det är bra. :)

Jag tänkte tipsa om Nespressos singelskummare (samma som till kaffemaskinerna fast utan kaffemaskin), men då är det kanske inte intressant?
Jo, absolut, nu när jag förstod att de gick att köpa separat. ;)

Jag har en mjölkskummare från Krups som både värmer och skummar mjölken. Finns även ett läge för att bara värma mjölken till t.ex. varm choklad.
Lätt att rengöra är den också!

Ska spana in den!

Mjölken måste vara riktigt varm för att det ska skumma bra. När man skummar i proffsapparater skummar man tills man inte klarar av att hålla handen på behållaren längre. Då är det tillräckligt varmt.

Och så ska man ha baristamjölk förstås, eller i alla fall mjölk med en lite högre fetthalt.

Man kan göra egen lattemjölk/baristamjölk genom att tillsätta lite skummjölkspulver i den vanliga mjölken.
Viktigt är också att mjölken inte blir för varm, 65-70 grader är lämplig temperatur. Varmare än det får den en vällingliknande smak.

Tack!

Det var lite väl egentligen, har hittat flera mjölksummare under 500 kr och det känns inte som det är värt att lägga mycket pengar som över 700 kr på en mjölkskummare?

Liknande trådar

Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en... 28 29 30
Svar
599
· Visningar
50 840
Senast: Oldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka