Mjuk eller hård mellanvägg??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Yamaha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 589
Sv: Mjuk eller hård mellanvägg??

Yamaha skrev:
* Panikbomsystemet?? Hur tycker ni att det fungerar??? Är det inte lite krångligt att behöva ha ett fälgkors med sig jämt?? Tänk om man av någon anledning lagt av det hemma och glömt bort det och sedan inte har något liknande som kan utlösa systemet??? Hinner man inte själv drabbas av panik innan man får ner bommarna??

* Å andra sidan; finns risken att dom fastnar i fram?? Det är ju inte precis gott om plats i fram tack vare krubborna?? Ni som har ett Christ comet(gärna alu) vad gillar ni den lösningen?? Hur upplever ni utrymmet i fram?? Är det trångt att tex stå där och tränsa?? Det är dryga 60 cm i fram, hur rymligt är det i andra transporter??
Jag har en christ comet som jag är nöjd med.
Så här i efterhand hade jag nog valt annorlunda lite, dvs tagit en alu istället för glasfiber (vid höstens vaxning lyckades jag göra två st "rosor" trots att jag var jätteförsiktig :cry: ) samt bytt mattan på lämmen mot den valbara i gummi. Jag har haft problem med att det blir hål pga broddar (åf har tagit in släpet och lagat samt lagt på mer massa :bow: ....nu är det hål igen. *stön*) samt att massan blir SNORHAL vid lastning i regn!

Utrymmet framtill tyckte jag var trångt och bökigt i början, tills jag kom på att man faktist kan fälla frambommen vid lastning/urlastning. :o ;) Det ger genast mer plats!

//Alice

Tjena det var ett tag sen;)

Hur fick du rosen?

hannibal skrev:
Tjena det var ett tag sen;)

Hur fick du rosen?
Hallåj!

Visst var det...Väldigt länge sen! ;)

Ja du, inte en susning! Såg dom i vintras när solen låg på sidan på släpet. Då såg jag två tydliga "rosor" en bit ifrån varann. Vet inte hur de uppkommit för jag måste ha gnuggat på bra för att de ska bli så pass tydliga och stora. Jag minns inte att jag gnuggade öht då jag kör med Wax it Wet (enl tips från åf) och jag försökte att inte gnugga alls. Så jag vet inte var de kommer ifrån....Jag hoppas att dom "försvinner" (föga troligt) när jag vaxar släpet nu i vår....ska bara invänta en mulen dag utan regn.

//Alice

alice skrev:
Utrymmet framtill tyckte jag var trångt och bökigt i början, tills jag kom på att man faktist kan fälla frambommen vid lastning/urlastning. :o ;) Det ger genast mer plats!

//Alice

Smart!! Tack för tipset!

Det är ju sådant där man vill veta innan man får hem släpet så man slipper upptäcka det själv.. Vem vet hur lång tid det hade tagit... :o :p

Du ångrar dig inte då att du valde sadelkammare istället för utrymme??

Yamaha skrev:
Smart!! Tack för tipset!

Det är ju sådant där man vill veta innan man får hem släpet så man slipper upptäcka det själv.. Vem vet hur lång tid det hade tagit... :o :p
Ja, jag tänkte inte heller på det i början. Tyckte det var lite bökigt att krypa under frambommen vid lastning och hästen ville inte riktigt gå ända fram i trp vilket gav lite bök att stänga bakbommen. Då kom jag plötsligt på att man kan ju faktist fälla frambommen och då gav det ena det andra så att säga. Frambommen lägger jag på när det är stängt baktill. Fungerar kalasbra och hästen verkar också nöjdare vid lastning när hon inte behöver titta på frambommen.

//Alice

Jag låter texten tala för sig:

Christ Comet Alu är en helaluminiumvagn. Detta innebär att du får en vagn som är helt okänslig för väder och vind. Aluminium ruttnar aldrig till skillnad från plywoodsläp. Aluminiumprofiler har dessutom den fördelen att släpet blir extremt stabilt och styvt, till stor fördel vid ett eventuellt olycksfall. Då även golvet är av samma aluminiumprofiler behöver du aldrig oroa Dig över hållbarhet. I jämförelse med plywood har aluminium som material i hästtransporter bara fördelar och inga nackdelar. En aluminiumvagn är betydligt slagtåligare och säkrare för hästen vid en eventuell trafikolycka än ett konventionellt plywoodsläp. Det är det överlägset bästa materialet att använda i en hästtransport.

Denna text är tagen från Trailerimports hemsida.

När det gäller glasfiber så är det kanske inte så stor skillnad på säkerhet. Vår återförsäljare sa emellertid till oss att alu är i särklass när det gäller dåliga vägar, vilket vi kommer åka mkt på.
Det var en avgörande del för oss.

Kompisens Ume-släp, var det i aluminium?
I så fall verkar det ju konstigt? :confused: Men det kanske var ett måndagsex??

Vi har diskuterat takluckan här hemma, mannen vill ha, jag tycker det kan kännas lite onödigt. Men eftersom åf lämnade så bra rabatt på den så fick mannen som han ville.... :p

Yamaha skrev:
Du ångrar dig inte då att du valde sadelkammare istället för utrymme??
Bara då jag åker till åf och kliver in i Championen. ;) Men det är ju en ekonomisk fråga för mig också....

Nej, jag ångrar det inte alls!!!! Krubborna har jag enorm nytta av när vi åker någonstans. Där lägger jag höet så hästen har något att pyssla med. Visst, det åker ner en del på golvet i trp, men jag slipper krånglet och böket med höpåse. *lat*
När vi övningslastade hästen la jag havre och morötter i krubban så det alltid fanns något gott redo i trp när hon kom in. Vill man fodra kraftfoder vid en lång tävlingsdag är det ju ypperligt!

//Alice

Ja ett Ume från 90-tal, där var stommen vit och såg ut som frigolit (samma som husvagnar har). Hål inuti och rejäl buckla utanpå.

Det är säkert bra med lucka som sagt.

Kommer jag ihåg fel när jag minns att du var helt emot aluminiumsläp?

hannibal skrev:
Kommer jag ihåg fel när jag minns att du var helt emot aluminiumsläp?
Nope! ;) Du minns helt rätt! Men man är väl inte sämre än att man kan ändra åsikt! :) Ibland får man lida för det i efterhand....

//Alice

Nej jag menar inte att gnugga in det, men det var en massa kemiska förklaringar du hade, så det var därför jag mindes det.

Låter skumt med rosen. Vad säger ÅF? Jag använder Sonax som inte poleras mer än med en frottéhanduk.

hannibal skrev:
Nej jag menar inte att gnugga in det, men det var en massa kemiska förklaringar du hade, så det var därför jag mindes det.

Låter skumt med rosen. Vad säger ÅF? Jag använder Sonax som inte poleras mer än med en frottéhanduk.
Nej, nej, jag tog det inte så! ;) Med tiden har jag väl insett att dessa "kemiska förklaringarna" kanske inte var så vattentäta som jag för ett år sen trodde. :o :crazy:

Ja, det är lite skumt. Nej, jag har inte pratat med åf om det då det helt klart är yttre åverkan som gjort det. Jag har väl klantat mig utan att veta om det! :crazy:

*springer tillbaka till lab-bänken*

//Alice

Har för mig att det är olika konstruktioner på Ume resp Christ alu. Ume har sandwichkonstruktion = plåtar med stomme och isolering emellan medan Christ är byggt av aluminiumprofiler = massivt. Kanske är det därför Ume klarade en spark sämre, men också därför Ume är betydligt lättare än Christ.

:bow: Ah då förstår jag! Solida alltså. Hur tjocka är Christs profiler då? Borde vara stadigt som tusan.

Vet att alu är snäppet högre än vanliga Christmodellerna, vilket är ännu ett plus om man har stor häst (fast redan standardhöjden sväljer ju det mesta;) ).

Jag vet inte hur tjocka profilerna är, men utifrån hur släpen ser ut så gissar jag på 1-2 cm. Någon som har ett sådant släp vet säkert bättre. De ser väldigt stadiga ut och skulle kunna tänka mig att köpa ett om jag hade pengarna. Det jag tycker är lite B på dem är plasthandtagen till skötardörren och sadelkammaren, samma som på glasfibersläpen. Jag undrar hur slitstark den konstruktionen och materialet är på sikt?

Samma handtag som på många husvagnar. Tja, jag tycker om dem, men det är väl en smaksak. Tror inte att de går sönder i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Mycket möjligt att du har rätt. Det är mest att jag tycker att det är synd att de har snålat in där på ett i övrigt mycket bra släp. Förmodligen en piss i Missisippi om man jämför med allt annat som ett släp består av. En fördel är ju handtagen inte kan kärva pga rost i alla fall.;)

Jag tror inte att det är en besparing. Det finns Christsläp med "vanliga" handtag, men inte i Sverige.

Maran skrev:
Det jag tycker är lite B på dem är plasthandtagen till skötardörren och sadelkammaren, samma som på glasfibersläpen. Jag undrar hur slitstark den konstruktionen och materialet är på sikt?

Tack för att du kunde förklara aluminiumets fördelar bättre än vad jag kunde!! :o :bow:

När det gäller handtagen så gillade jag dom skarpt, dom verkar inte kunna kärva eller krångla så lätt.

Jag har en kompis som har köpt ett nytt Kyllinge Apollo. Vi lånade det för någon månad sedan, då var vi dom första som öht använde släpet.

Handtaget på skötardörren kärvade, det ville inte knäppa igen (låsa sig) och var heldumt. Så jag är mkt nöjd med Christs plastlösning. Jag antar också att OM det skulle gå sönder så kostar det nog inte skjortan och halva armen att laga. ;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 454
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31