Bukefalos 28 år!

Mjuk knöl under huden

Friiiiiida

Trådstartare
Hej jag är så orolig för min rottweiler hane på 7 år i tisdag kände jag en mjuk knöl under huden på insidan utav låret. Den känns som den sitter i blodkärlet att det är det som är svullet. Väldigt mjuk och går att greppa om och lyfta den litegrann. Flyttar på sig om man trycker på den. Han verkar inte besvörad utav den men jag är så orolig för vad det kan vara. Har naturligtvis fått tid hos veterinär men det är jobbigt och vara orolig. Är det någon som känner igen något liknande? Mvh Frida och Tyson
 
Det låter som en godartad fettknuta. Men det är bra om en veterinär får kika på den :). Min gamle labbe var full av mjuka knutor och det var bara när de hamnade på olämpliga ställen (vid ögat och i rumpan) som det var läge att ta bort dem.
 
Okej.. jag hoppas verkligen inte att det är något annat men den kan inte ha varit där länge och man blir alltid så orolig och nervös när det är något. tog ni bort fettknutorna på er hund?
 
De som dök upp på olämpliga ställen (vid ögat och i rumpan) togs bort, han fick även en del andra knutor som togs bort för säkerhets skull. Men vanliga fettknutor fick sitta kvar. Han hade nog en 10-15 st mot slutet. Så jag var ganska härdad ;). Be vet ta ett prov på knutan om du är osäker. De kan suga ut lite celler och kolla om det är fettceller eller något annat och detta kan göras på en vaken hund utan bedövning (om den är tillräckligt lugn).
 
Okej... ja jag hoppas innerligt inte det är något allvarligt. Man blir alltid så orolig. Hur stora var dessa fettknutor?
 
Knutorna var mellan någon cm till 5-6 cm i diameter. Några var avlånga och andra var runda. Sedan hade han ett gäng andra knölar och knutor också. Någon såg ut som en vårta, en annan blev sårig på toppen (den opererades bort), och så hade han ett par tumörer i munnen också (togs också bort). Samtliga godartade :). Den hunden levde till han blev 13 år och togs bort av helt andra anledningar. Det är jättevanligt att äldre hundar får lite knölar och knutor. Jag tycker det är bra om man kollar upp de knutor som man känner sig osäker på men jag tror du kan vara lugn. Sannolikheten att din hund kommer ramla ner död nästa vecka är typ minimal ;).
 
Nu har jag vart hos veterinären hon hade svårt att säga vad det var bara så men de tog sån finnålstest på det och fick ut lite celler men nu är det en lång väntan innan man vet! uscha
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 198
Hundhälsa Hej min hund slog sig för ca 7 veckor sedan och efter det hade hänt så märkte jag en svullnad framme på bröstet mellan bröstbenet och...
Svar
16
· Visningar
5 353
Senast: Friiiiiida
·
Hundhälsa Klappade min lilla valp och kände något underligt på hans rygg, han har en seg knöl ca 2-3 cm bakom skulderbladen strax bredvid...
Svar
4
· Visningar
6 206
Kropp & Själ Jag ska först klargöra att jag har bokad tid på vårdcentralen på tisdag, så jag är inte ute efter att få någon buke-diagnos så att ingen...
2
Svar
29
· Visningar
3 613
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp