Bukefalos 28 år!

KNÖL!? Valp 6 månader..

nomigan

Trådstartare
Klappade min lilla valp och kände något underligt på hans rygg, han har en seg knöl ca 2-3 cm bakom skulderbladen strax bredvid ryggraden. Fick en chock först och en sorgsen klump i magen.. trodde först att det var det värsta som kan vara... men jag har läst lite på internet och sett att det kan var fettknöl eller liknande som tydligen inte är så farligt... men man vet ju inte! Jag skulle gärna ringa veterinären direkt förutom att det är mitt i natten och mina föräldrar sover... Är det någon som vet vad det kan vara? Den är lika stor som en halv köttbulle, den är seg och känns typ som en muskelknut man kan ha i sin egna rygg. Men det läskiga är att min valps "knöl" känns så stor och seg, den sitter under huden och jag är skit rädd att det är en tumör... känner någon igen detta? Han är ju bara 6 månader och livet har precis börjat... hur kan det bli så?

Jag har tryckt lite på knölen och känt om den går att flytta, men jag är osäker och vovven reagerar inte så mycket. Om det hade gjort ont hade han väl gnällt till eller så. Vad jobbigt det är när man inte vet :(

/Ledsen och orolig nybliven matte...
 
Sv: KNÖL!? Valp 6 månader..

Microchipet, dvs. hundens id-märkning.

Men det är klart att du ska kolla upp det om du är orolig. Båda mina har chip som har vandrat ner i bogen och kapslat in sig. Det är dock inte någon stor klump, utan man känner tydligt konturerna av chipet. Men det kan säkert bero på var det hamnar också.

Det kan även vara en muskelknuta, som du tycker att det känns som. Det är väl i och för sig ovanligt att så unga hundar får det.

Men kolla upp det så snart som möjligt ändå. Lycka till! :)
 
Sv: KNÖL!? Valp 6 månader..

Det är ovanligt att unga hundar får tumörer (fettknölar är också tumörer).
Har han blivit vaccinerad den sista tiden? Ibland kan det bildas små, ofarliga knölar efter en vaccinering, särskilt efter rabiessprutan. De försvinner av sig själv.
Det kan även vara en böld eller ett så kallat aterom (typ en förstorad talgkörtel).
Eller chippet.

Är du orolig, besök veterinären.
 

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 183
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 854
Senast: mmbot
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 132
Senast: Rubinen
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 874
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp