Bukefalos 28 år!

Knöl framme på bröstet (slag)

Friiiiiida

Trådstartare
Hej min hund slog sig för ca 7 veckor sedan och efter det hade hänt så märkte jag en svullnad framme på bröstet mellan bröstbenet och frambenet ungefär. Tycker den skiftat i storlek och konsistens. I början kändes det mest svullet i muskeln sen blev den mjukare och lite sladdrig, kändes lite vätskefylld. Sen blev den hård och nu e den mjukhård, något hårdare än en muskel men ungefär samma konsistens annars. Jag vill minnas att den var mer rund i början men nu känns den mer avlång o bred som en tumme och ungefär lika hög. HAn haltar inte och är som vanligt men detta bekymrar mig. Veterinären ansåg att det inte var ngt farligt när jag var där för 3 veckor sen och att det tar rätt lång tid och läka. Men jag oroar mig ändå, den kom verkligen i samband med detta och jag har väldigt koll på honom å borde märkt tycker jag om den vart där tidigare. För efter han hade slagit sig så kände jag att det kändes inte riktigt bra och någon tim senare så upptäckte jag den. Man kan flytta den lite i sidled och den "guppar" nä man trycker på ena sidan så den känns nästan rund undertill. Och den är lite toppig. Läste om hästar och att det är vanligt. Veterinären gissade på hygrom men de ska väl vara "plaskigare"? Någon som har en gissning?
 
Min tik fick en sådan när hon sprungit in en pinne i oktober, med samma förfarande som din ungefär. Jag blev orolig när den vart stenhård efter ett tag, åkte in till vet och tog biopsi på den, men det var ingenting :)
Nu har den försvunnit helt, men det tog tid.
Jag hade avvaktat om jag varit som du.
 
Det måste vara en utgjutning hunden har fått och det kan ta tid innan det försvinner. I synnerhet om den sitter på ett sådant ställe där hunden använder muskeln så fort den rör sig. Ju mer hunden anstränger muskeln, ju längre kommer den att vara kvar. Den kan fyllas på vid ansträngning, därför kan den se större ut efter t ex rastning än före. Har man riktig otur kan det tänkas att man måste sätta drän i underkanten.
 
Okej tack för era svar! Ja man blir ju livrädd när man känner knölar. Men denna kom väldigt väldigt hastigt. AraSlei hur stor var din vovves knöl?Kom den direkt när hon skadat sig? kommer du ihåg hur länge den var kvar? Dpmatte vet du hur lång tid det kan ta innan de försvinner? Ja han är väldigt aktiv hund, sover inte mkt på dagarna å sysselsätter sig med saker så han rör sig mkt. Ska jag försöka att få han att hålla sig lugnare? Man ser denna inte direkt känns som en liten utbuktning när man drar fingret över den, men är avlång när man känner runt den. Veterinären sa då för 3 v sen ungefär att han inte vill "skära" i den för det bli infektion.
 
@Friiiiiida Den var som en 5-krona ungefär i början :)
Vi jagade på dagen, och jag hörde hur hon skrek till när hon skulle hoppa över en hög med röjda pinnar. Kollade igenom henne lite snabbt, men hittade ingenting då. När jag kom hem såg jag att hon hade bortskrapad päls på bröstbenet, och under det en knöl. De första dagarna växte den, men var mjuk, för att efter ett par veckor bli stenhård och lite mindre. Detta var i oktober, jag tror att den var såhär fram till slutet på december ungefär. Sedan minskade den successivt och nu är den helt borta.
 
Tack för ditt svar. Såg du hennes knöl också eller kände du den endast? Okej ja det var Tysons med som en femkrona men har den blivit mer avlång som en tumme. Inte så rund längre. Men den var kvar i över månader då knölen?
 
Lårkaka kan det ju naturligtvis vara, han fick det en gång för många år sen efter att ha lekt med en annan stor hund och då var han svullen över halva sidan av halsen. Det kändes lite liknande detta men då kände jag inget knölliknande. Men det tog lång tid innan det var borta säkert 3-4 mån men då var det större å ingen knöl som sagt. Men en lårkaka kanske kan kännas som en knöl med?
 
Ingen aning, har bara haft det själv några gånger o aldrig på hund. Det var en tanke jag fick bara o tänkte att hästfolk har bättre koll.
 
Hur har den vart på dig då? Hur känns det när man tar på lårkakan menar jag? Mjuk/hård? Känns den vätskefylld eller bara svullen?
 
Det kan ta lång tid, alltifrån 2 mån till 4-5 mån. Det beror lite på om den fylls på eller inte. Den kan vara mjuk eller hård beroende på om vätskan inuti torkar eller inte. Om du tänker dig ett blodöra på en hund så är det ju mjukt i början, om man sen dränerar så kan det bli tunt och mjukt igen om man har tur. Annars så kan det bli missformat o hårt. Man kan jämföra detta lite eftersom även det är en typ av utgjutning. En lårkaka kan ta väldigt lång tid att gå tillbaks. Jag blev sparkad strax under höften av ett barn som satt i kundvagn en gång, tror det tog mer än ett halvår innan det var så pass att jag kunde sätta mig som vanligt. Det var en rejäl spark, trodde lårbenet skulle gå av. Min lårkaka var både mjuk o hård, minns inte om den var hårdare eller mjukare i mitten men den var olika i olika delar.

Jag håller med vetten, så länge "blåsan" är hel kommer det inte in bakterier. Om den av någon anledning skulle bli så fylld att du tror den riskerar att spricka så bör nog vetten titta på den då. Det är samma sak som att man inte bör ta hål på en brännblåsa.
 
Okej känns skönt att höra att det kan ta såpass lång tid. Nu har han haft den i 7 veckor lite drygt men då lär det väl ta minst lika lång tid. Jag har nog ganska lite erfarenhet av just detta. Men känns skönt å höra när du berättar. Blodöra har jag aldrig sett på hund när den vart svullen men däremot att det blivit en förhårdnad sen när det läkt har jag känt och det känns ju väldigt hårt. Det är skönt att han inte är påverkad av det. Usch skönt att din lårkaka läkte tillslut i vilket fall.

Men då borde jag kunna avvakta lite innan jag ev hör av mig till vet igen eller vad tycker ni?
 
Jag hade avvaktat och hållit koll. Den bör gå tillbaks av sig själv. Om du ska till vetten av annan orsak, t ex vaccination, så kan du ju be att de kollar på den då. Märker du att hunden blir irriterad och slickar eller har ont så är det ett annat läge.
 
Okej, tack för dina råd. Nej han verkar inte bry sig alls om den å haltar inte och man kan ta på det och klämma på den utan att han bryr sig alls. Kanske man ibland e för orolig för dem men å andra sidan har vi haft en historia med en del magproblem å diverse annat så det har väl blivit så. Men bättre att man bryr sig än inte alls iaf :-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För några veckor sedan upptäckte jag en förhårdnad i mitt ena bröst. Den är avlång, kanske 1x3cm, strax under bröstvårtan typ, som ett...
2
Svar
26
· Visningar
10 507
Senast: Thera
·
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 093
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 326
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 050
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp