"Mjuka" dressyrstövlar?

JohannaB

Trådstartare
Varför ha enkla krav på utrustningen när man kan vara komplicerad? ;)

Jag trivs utmärkt i relativt mjuka dressyrstövlar, har tex Hööks nu och har förr också haft Mountain Horse.
Jag avskyr när jag inte känner hästens sida mot skänkeln... Och vill dessutom faktiskt kunna böja fotleden....
Däremot en hårdare utsida, en snygg båge och slimmad form på stöveln hade ju varit perfekt!

Nåväl, jag köper då dessa Hööks stövlar....
Men dragkedjorna, som sitter baktill, går sönder på ungefär ett års (iofs flitigt) ridande....

Jag inbillar mig att en dragkedja placerad på insidan framtill som på en dressyr ridstövel borde vara mer hållbar?

Men finns det ens mjukare dressyrstövlar?
Hööks är ju inte direkt jättedyra så visst kan jag fortsätta köpa ett par om året men det känns ändå lite onödigt...
Särskilt om det finns bättre och snyggare... :d

Tips, råd och åsikter?
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

Mountain Horse har en dressyrmodell som heter Victoria. Den har dragkedjan framtill ochär betydligt mjukare än en traditionell dressyrstövel. Bra pris också, kostar runt 2.000:-.
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

Traditionella "hoppmärken" gör ju ofta dressyrmodell på stövel nu med. De brukar dock ha de där mjuka hoppskaften även om man beställer dressyrbåge.

Jag hade ett par såna supersköna som tyvärr blev stulna. Tror det var några Sergio Grasso. Nu fick jag några andra av en elev. Men misstänker att de är för stora i skaften. Så har inte riktigt orkat prova än. Och minns inte märke. Men det är nog Sergio Grasso eller Sarm Hippique.


En kompis hade ett par fina såna också, tror det är Cesare från De Niro. Jättemjuka och sköna.
Jag har ju mina styva dressyrstövlar, som jag tycker är snyggare än alla hoppmärkens dressyrmodeller.
Men när jag ska rida själv kan jag gärna ha ett par mjukare. Som jag också kan gå med, rida i skogen etc.
Så jag tänkte köpa nya. Blir nog liknande de min kompis har.
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

kl
Jag hade Ottaviano från De Niro (liknar Cesare men snäppet över i utförande och pris). 6 cm båge men dragkedjan är bak. Mina var helt måttsydda. VÄLDIGT mjuka och snygga men de ger absolut noll stöd så de var ingen hit för mig som har hypermobila och värkande leder....

Petrie Olympic, Cavallo Grand Prix Plus och Königs Favorit Dressage har dragkedja fram och är hyfsat mjuka. MH stöveln klappar visst ihop direkt har jag hört, den är för mjuk så placeringen av dragkedjan fungerar inte.

Jag håller dock inte med om att dragkedjan fram är bättre med tanke på hållbarhet, har fått byta båda dragkedjorna på mina Anky Elegance tex, de har blivit utslitna i vecket ved fotleden. Bak så brukar den hålla om man ser till att den är ren och att stövlarna inte är för smala. Så det spelar ingen roll, välj den modellen du tycker är snyggast/skönast.
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

Jag har haft MH i flera år och är supernöjd. Mina dragkedjor har hållt, det är snarare lädret som blivit för tunt på insidan till slut efter många års användande.
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

Har ett par av billigare variant som jag tog till skomakaren och breddade i skaftet, passade då på att byta dragkedjan till en annan kedja i samma märke men lite grövre. Hoppas de håller 2år sen är det färdigpluggat och kan investeras i bättre snyggare stövlar. Men jag är nöjd för dagen, de är mjuka oxå ;-)
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

Tack för tips!

Tyvärr dör nog dragkedjorna pga stövlarnas mjukhet...
När stöveln börjar veckas runt fotleden är det förståeligt att dragkedjan får det tufft. :(

Men ska kika runt lite på era tips, kanske jag hittar något perfekt?! :D

Hur är det med de stövlar soms ka ha hård utsida och tunn insida?
Känns de ändå "hårda"?
Känner man hästens sida mot skänkeln?
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

Jag rider alltid också med mjukisar.

För tillfället, nu när det är vinter har jag M.H. som är fodrade. Fantastiska i sin stadga men ändå mjuka.:)

Annars när dragkedjan ger sig om övrig stövel är hel så åker de till skomakaren, kostar 150 kr.
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

Riktiga dressyrstövlar är stenhårda ja, även om insidan är mjukare. Det kommer kännas som att ha gips på benet om du är van vid hoppstövlar. :p

Men jag älskar mina stenhårda stövlar nu. :love:
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

*lägger in en liten kapning

Jag har ett par Cavallo, minns inte modellen men de är en modern stövel med snörning, lite stabilare än en mjuk hoppstövel men inte hård som en ren dressyrmodell. Jag villa kunna ha den till både ock. Har dragkedja bak...

Mitt problem är att jag försökt "rida in" dem i flera månader nu men det bara går inte framåt. Jag kan fortfarande inte dra upp blixtlåset helt bak för att det skaver i knävecket. Trots att de är perfekta i höjd avsuttet. Och idag skavde det så överjävligt på fotknölen en sidan så jag ville gråta...

HUR rider man in stövlar på ett humant vis? Och går det ens att ha en stabil stövel som är skön, eller får man köpa mjuka varianter som blir veka i vristerna och ser trista ut bara för att skona knäveck och fotknölar? :o
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

Jag insåg av en slump att såna tyngder man kan sätta runt vristen(totalt hjärnsläpp efter för mkt slit och lite sömn..) för att antingen maximera löpträning eller sitsträna gör att oinridna stövlar sjunker snabbare.
Jag drog på mig såna vikttjofräser för att testa hur de påverkade sitsen och mina stya och vidriga, oinridna stövlar blev SÅ mycket bättre.
Mina var dock mest bara för höga på insida/baksida knä och ngt för styva/oformade i vristen. Har dragkedjan fram och har aldrig haft problem att dra upp den.
Är de för smala?

Edit: Viktmanchetter heter det så klart!
 
Senast ändrad:
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

Problemet är inte att jag inte får igen dragkedjan, utan att jag får så jäkla mkt skav i knävecken när jag har den uppdragen. Jag har ändå ett hål längre stigläder då jag rider med stövlarna och trots detta måste jag ha dragkedjan öppen 3-4 cm :crazy: Och igår skavde det så överjäkligt på ena fotknölen trots neddragen kedja så jag tänkte att jag lär mig ALDRIG att rida med stövlar. Är väl för bortskämd med skor + chaps helt enkelt :o

Vart köper man viktmanschetter? Såg några speciella grejjer för ridning och de kostade ju närmare 1000 kronor och det vet jag inte om jag vill ge. Funkar det med vanliga träningsvarianten med kardborre? Typ det man kan ha när man joggar fast då på underarmarna?

Blir stövlarna väldigt hopsjunkna i virsten av dessa? Eller måste man helt enkelt leva med fula stövlar för att de ska vara sköna? :o
 
Sv: "Mjuka" dressyrstövlar?

Åh jag har ett par Cavallo, stövlarna from HELL :devil:

Jag hatar dom! Mest hatar jag dom för att dom är för snygga för att bara stå.. haha! Dom är inte inridna, och de hjälper inte hur mycket jag rider i dom - lika hårda endå. Mina ben står som pinnar rakt ut, jag står på tå, och har svårt för att inverka på hästen. Nu har jag bestämt mig för att bara rida i dom, förrutom på träningar, för då vill jag kunna inverka ordentligt :p

Tacka vet jag mina Bocaj hoppstövlar.. Det är grejer de :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter nya ridstövlar, och har följande kravlista: mjuka i skaftet dragkedja (jag har skadat foten och kan inte komma ner i...
Svar
19
· Visningar
3 296
Senast: Eamene
·
Utrustning Jag rider inte för tillfället men hade tänkt börja spara pengar och leta efter nya ridstövlar tills jag ska börja igen. Jag har ett par...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: stjarnfrugt
·
Dressyr Dags att investera lite.. Ska beställa nya stövlar, både till träning och tävling. Tävlingsstövlarna ska vara svarta och lackade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
40 945
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp