Bukefalos 28 år!

Dressyrstövlar av värstingvariant

Cashmir

Trådstartare
Dags att investera lite.. Ska beställa nya stövlar, både till träning och tävling. Tävlingsstövlarna ska vara svarta och lackade, träningsstövlarna ska vara rödbruna och ej lackade. Båda med dragkedjor fram och det ska gå att plussa på bågen rejält.

En kompis fick precis hem sina nya Königs Grandgester med 8 cm båge. Svinhöga och svinsnygga. Jag som var inställd på Sir-modellen på tävlingsstövlarna fick mig en funderare.. Hon beställde också två par, ett par svarta och ett par bruna. Gick på ca 16 000 kr men då fick hon "mängdrabatt". Räknar med att lägga lika mycket + kostnaden för lack på dom svarta.

Ringde och pratade med hon jag ska beställa från och hon sa att Königs Sir-modell blev groteskt hård med lack och att hon rekommenderade Grandgester om man skulle ha lack? Någon som har hört detta innan?

Har nu så gott som bestämt mig för två par Königs Grandgester med extraplussade bågar (8-9 cm båge). Sedan läste jag att Petrie Anky är nättare runt fotleden och det är ju såklart snyggare? Hur står den stöveln sig i pris mot Grandgester? Går Petrie att få i rödbrunt?

Har haft Petrie hela livet.. vad kan jag förvänta mig av Königs? Tusen frågor.. men skrev gärna era erfarenheter. Även bilder är att önska!

Kompisens..

552735_439223759451221_831109533_n_4fff2332e087c37dc10010f4.jpg
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Du kan förvänta dig att dom är superbekväma... dock är dom rätt mjuka på insidan så dom slits fort om man rider många hästar per dag.
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Dom där ser ju jättegrova ut runt fotleden, vad fult. :crazy: Med dragkedja och allt.
Finns det en modell som är nättare så hade jag valt den,
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Tror inte att Petrie Anky är speciellt mycket nättare egentligen? Läste det men ser inte ut så på bilder när man googlar?
Går ju inte att ha hur nätta som helst när dom ska vara hårda, är ju inga mjuka cavallostövlar jag ska ha..

ankylaars.jpg
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Ser ju mycket grövre ut också när dom inte är inridna. Sen blir det ju veck där och då ser dom smalare ut.
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Har nu fått höra att Königs över lag tappar massor av färg på insidan? Stämmer detta?
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Stämmer inte på mina iaf. De gamla är ca 10 år och använda iaf 5 dagar i veckan, har tappat lite färg på insidan av vaden (ganska högt upp) och såklart blivit lite tunnare i lädret där. Nu är de bortskänkta och tävlar fortfarande ;)

Mina nya är också Königs, kommer inte ihåg vad modellen heter, men det är inte någon av de stenhårda. Hatar att inte känna om man skänklar eller inte :p De ser ut såhär;

IMG_0045.jpg
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Det där är väl vanliga billiga Anky modellen, ej Elegance? Jag har Elegance och älskar dem! Stenhårda på utsidan och mjuka på insidan. Mina är svarta men finns i en mängd snygga bruna färger. Om du beställer från utlandet blir priset ungefär det samma, de är dock dyrare här. 10.000+ för en standard stövel.
Petrie har en ny modell också som är ännu smalare!

Halkar bara omkring i Königs, de är alltför stora runt fotleden. De Grandgester jag klämt på har inte haft hård utsida, vet dock ej hur det blir med lack, kanske blir ett extra lager då.

På rijlaarzen.nl finns bilder på båda Königs och Petrie i olika färger. :)
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

1000 tack för svaret, precis vad jag behövde höra! Vad är det för skillnad på Ankymodellen och Allure?
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Allure är i nötläder, AE är kalv. Allure är inte riktigt lika hårda. När jag knackar på utsidan av mina AE så låter det som trä haha. :p De var inte så bekväma att gå i första tiden (gick som en pingvin....), rida gick dock rätt bra från början.
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Stor skillnad på läderkvaliten på Grandgester och SIr! comptess är smalare nere vid vristen och samma löder som SIr
SIr går att måttbeställa med smalare vrist.

Du ska inte beställa lack på insidan av stöveln! Snyggast om hälkappan är lack!


Både königs och petrie finns i mängder av färger.

Mina äldsta (10år) SIr är grå på insidan, och mjuka som mocka. Utsidan låter som trä. Sjunkit Max 1-2 cm.
Beställ inte för höga. Det är bara fult när de blir vikta märken uppe och på framsidan.

Jag tycker bäst om königs :)
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Hittade inte några bra bilder, jättedålig kvalite på dessa men hjälper kanske lite. I verkligheten är de spegelblanka. :)

sept09118.jpg


Här ser du hur smal den är runt fotleden:
048a1424.jpg
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Knapp

Hittade att Petrie finns att beställa hellackad fot och insida skaft i mocka:love:
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Stor skillnad på läderkvaliten på Grandgester och SIr! comptess är smalare nere vid vristen och samma löder som SIr
SIr går att måttbeställa med smalare vrist.

Du ska inte beställa lack på insidan av stöveln! Snyggast om hälkappan är lack!


Både königs och petrie finns i mängder av färger.

Mina äldsta (10år) SIr är grå på insidan, och mjuka som mocka. Utsidan låter som trä. Sjunkit Max 1-2 cm.
Beställ inte för höga. Det är bara fult när de blir vikta märken uppe och på framsidan.

Jag tycker bäst om königs :)

Tack för bra svar !! :bow: Massor av tips! Bra att veta om lacken, tänkte också utsida + häl!! Ej insida.

Jag är fortfarande lite förvirrad eftersom hon som jag ska beställa av sa att Sir MED lack blir groteskt hårda, knappt går att använda? Tänkte först att jag skulle ha Sir på tävlingsstövlarna och grandgester på tränings...

Nu lutar det åt två par grandgester, då kommer jag ganska lindrigt undan i pris (ca 16-17 000 kr totalt). Ska plussa upp utsidan till 8 cm precis som min kompis..

Kände nämligen lite så att även om insidan slits lite lättare på königs så kommer tävlingsstövlarna bara användas på tävling = ganska få gånger om man jämför med träningsstövlarna..

Dom bruna gör inget om dom blir lite slitna och jag har ju faktiskt mina Petrie kvar som jag kan slita på ibland. För om Anky kostar 10 000+ så rinner det iväg eftersom jag ska ha två par stövlar....
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

KL

Hur höga kan man beställa utan att dom viker sig som Remmis pratade om? Vill ju ha vrålhöga!! Provade min kompis och dom hade måtten 36 i vad och 54 höga, passade jättebra i vad men gick typ över halva knäna och jag kunde inte böja benet alls = typ som jag tänkte beställa :angel: Vad är 54 cm? Bågen? Baksidan? Kan ingenting om Königs mått...

Är 164 cm lång.

Hur är grandgester i foten, får man plats med kilar? Hur många kilar? Jag rider hellre med kilar för all framtid än köper för korta stövlar...
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Königs måttet är att du mäter på dig själv från golv till knäveck, och det motsvavar på stöveln insida utan klack!
Bågen heter väl dressyrbåge +2 cm och är det högsta. Är rätt säker på att det är 4 cm på standard dressyr och extra är då 6 cm högre än insidans mått.
Hoppas du förstår va jag skriver!
Dvs osm det står 54 i stöveln är det insidan från överkant klack och utsidan är då 60cm om det är dressyrbåge.

På königs går det att beställa mid infälld dra kedja och det är snyggast på stövlar i annan färg än svart!

Smaken är som baken men jag har på alla mina stövlar exakt det måttet mitt ben är. Både i vad omkrets och i höjd insida. Utan kilar. Så 1 kil är ju typ 1 cm.

Jag tycker att du ska ha SIr i träningstövlarna, de kommer hålla mkt längre.
O rekomenderas att du beställer med gummisula från fabrik!
 
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Nej, Königs mäter utsidan, med bågen! Det som står i stöveln är alltså måttet på den allra högsta punkten. Om det verkligen är 8 cm båge (är du säker på det) på stöveln så är höjden bak 54-8, dvs 46. Vilket låter ganska rimligt med tanke på din längd.

Såhär ser måttabellen ut för Königs, det lägre måttet är bak och det högre utsidan. http://www.calevo.com/images/pdf/koenigs-tabelle1.pdf
Om din vän har kartongen kvar så brukar båda måtten stå där.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrstövlar av värstingvariant

Königs mäter insidan!

Och jag skrev fel i förra inlägget. Dressyrbåge är 6cm och med +2cm är det 8 cm högre utsida än insida
 

Liknande trådar

Dressyr Nu behöver jag hjälp! Dags för nya stövlar men vad ska man välja?! Det finns ju en uppsjö av märken, de jag kommer på är (fyll gärna...
Svar
11
· Visningar
3 033
Utrustning Hej! Har funderingar på att köpa ett par Königs stövlar men vill beställa över internet, då det är mycket billigare och finns tyvärr...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: Equilina
·
K
Utrustning Jag är på jakt efter ett par ridstövlar i typ 3000-kronorsklassen (jag dör ju inte om jag hittar ett par billigare direkt, hehe). Jag...
Svar
7
· Visningar
3 002
Senast: Rimfaxe
·
H
  • Låst
Dressyr Jag ska köpa ett par stövlar, men vet inte vilka! Jag tycker att många stövlar ser likadana ut på bilderna på nätet:crazy: så det är...
Svar
1
· Visningar
1 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp