Mjuka upp muskler

sthu

Trådstartare
Eller kanske snarare hålla muskler mjuka.

Jag har problem med spända muskler i rygg, nacke och axlar. Som så många andra.
Idag var jag på massage och fick en rejäl genomgång i framförallt nacken (har ont sen en bilolycka för någon vecka sedan). Efteråt kände jag mig så mjuk och fin i musklerna.
Vad kan jag göra för att hålla kvar känslan?

Jag tränar och stretchar regelbundet, 3-5 gånger i veckan. Går promenader dagligen, oftast ca 5 km/promenad.
På jobbet står jag och packar grejer, blir lätt att jag står svagt framåtlutad då. Förmodligen bidrar det till spänningarna. Brukar ta lite små pauser och gå runt i lokalen, sträcka på mig ordentligt. Försöker tänka på hållningen under tiden jag arbetar men känner mig ändå väldigt spänd.

Tips?
 
När du tränar, vad tränar du då? Har du en bra säng att sova i?

Tränar mycket Freeletics (kondition och styrka med bara egna kroppen), simmar minst en gång i veckan.
Sängen är bra, antar jag. Den är bekväm i alla fall, varken för mjuk eller för hård. Ca 4 år gammal så den har ju inte varit med så länge.
 
Min spontana tanke är att besvären bottnar i den statiska och spända arbetsställning du beskriver - och det går inte att kompensera genom att träna på fritiden. Min erfarenhet är att det är arbetsställning och mikropauser som behöver prioriteras för att slippa sådan stelhet. Någon enstaka minuts paus med stretch och rörelse, ffa i de spända muskelgrupperna, en eller två gånger i timmen räcker långt.
 
Jag kan verkligen inte det här, men det jag fått höra är följande: kombinera styrketräning, stretcha, yoga och äta magnesium och omega 3. Du gör ju redan en hel del av ovannämnda men kan det vara idé att prova det andra som komplement?
 
En hederlig gammal varm vetekudde tycker jag är bra när jag bara sitter (t.ex nu framför datorn) för att mjuka upp musklerna runt axlar och nacke.
På jobbet bör du ta en kort paus en gång i timmen och göra bra övningar, vad som är rätt för dig kan din sjukgymnast visa dig. Det finns ju massor med olika, korta, övningar för just nacke och axlar.
 
Min spontana tanke är att besvären bottnar i den statiska och spända arbetsställning du beskriver - och det går inte att kompensera genom att träna på fritiden. Min erfarenhet är att det är arbetsställning och mikropauser som behöver prioriteras för att slippa sådan stelhet. Någon enstaka minuts paus med stretch och rörelse, ffa i de spända muskelgrupperna, en eller två gånger i timmen räcker långt.

Jag hade problem innan det här jobbet med.
Tyvärr kan jag inte göra mycket åt arbetets utformning.. Även om man justerar höjden på bordet är det lika byngligt att packa. Har provat att variera höjden men märker ingen skillnad.
Pauser tar jag regelbundet och försöker stretcha så mycket jag kan.

@Scata ska be sjukgymnasten om övningar. Men mitt förtroende för hen är inte så högt efter förra behandlingen..
Vetekudde ska jag testa!

@gammalek tar magnesiumtillskott men märker ingen skillnad. Omega har jag letat efter men hittar bara ett veganskt och det är både dyrt och äckligt :o
 
Min feldenkraispedagog (ett hett tips för övrigt!) sa en gång till mig att jag ska tänka på att hålla min överkropp så att det känns bekvämt för armar och huvud. Jag har en tendens att luta mig lite framåt eller bakåt beroende på och då spänner jag mig ju överallt för att hålla balansen. Det är för mig det bästa direkta tipset utöver allt "självklart" som du redan verkar medveten om.

Men har du inte testat feldenkrais så är det också ett hett tips alltså. Där får jag verkligen förståelse på djupet hur mina spänningar hänger ihop, hur jag kan påverka dem själv och hon är också den bästa på att släppa på dem.
 
Jag har haft problem länge (!!) och spänningarna har gett mig en mer eller mindre konstant ostadighetskänsla. Igår var jag till läkare och fick recept på muskelavslappnande medicin. Tog första tabletten igår kväll och ÅH vad min kropp pustar ut! Otroligt skön känsla att inte känna sig som en fiolsträng! Nu när kroppen känns lite mer avslappnad så inser jag hur jäkla mycket mina muskler har kämpat i onödan hela tiden...de senaste åren faktiskt.
Nu ska jag ta en till tablett 🙂
 
Jag har haft problem länge (!!) och spänningarna har gett mig en mer eller mindre konstant ostadighetskänsla. Igår var jag till läkare och fick recept på muskelavslappnande medicin. Tog första tabletten igår kväll och ÅH vad min kropp pustar ut! Otroligt skön känsla att inte känna sig som en fiolsträng! Nu när kroppen känns lite mer avslappnad så inser jag hur jäkla mycket mina muskler har kämpat i onödan hela tiden...de senaste åren faktiskt.
Nu ska jag ta en till tablett 🙂

ja jag har fått Paraflex. Det enda som händer för mig är att jag mår illa :(
 
Jag har haft problem länge (!!) och spänningarna har gett mig en mer eller mindre konstant ostadighetskänsla. Igår var jag till läkare och fick recept på muskelavslappnande medicin. Tog första tabletten igår kväll och ÅH vad min kropp pustar ut! Otroligt skön känsla att inte känna sig som en fiolsträng! Nu när kroppen känns lite mer avslappnad så inser jag hur jäkla mycket mina muskler har kämpat i onödan hela tiden...de senaste åren faktiskt.
Nu ska jag ta en till tablett 🙂

Oh, vad fick du utskrivet?

Jag var hos massör senast i måndags. Hon är superduktig, men ändå har jag ont och sitter med axlarna upp till öronen igen nu. :meh:
 
Jag har haft problem länge (!!) och spänningarna har gett mig en mer eller mindre konstant ostadighetskänsla. Igår var jag till läkare och fick recept på muskelavslappnande medicin. Tog första tabletten igår kväll och ÅH vad min kropp pustar ut! Otroligt skön känsla att inte känna sig som en fiolsträng! Nu när kroppen känns lite mer avslappnad så inser jag hur jäkla mycket mina muskler har kämpat i onödan hela tiden...de senaste åren faktiskt.
Nu ska jag ta en till tablett 🙂

Vilken medicin har du fått?
Jag har testat paraflex. Fungerade första gången, men inte sen. Misstänker placebo...
 
Först och främst, har du kollat upp dig sedan olyckan? Skriver annars lite allmänna råd nedan.

Testa att smörja med liniment före och efter jobbet så musklerna blir varma. Jag gillar ormsalva med chili samt hästens arnikalotion. Kanske BoT på överkroppen för ökad cirkulation?

Jag brukar ta en kur med Ipren i 10 dagar, 3 om dagen (eller vad som nu är maxdosen). Det är vad som hjälper bäst när jag får inflammationer i muskler. Hjälper inte lika bra att smörja Voltaren på området för mig.

Brukar kombinera kuren med så mycket massage och värme som möjligt. Du kanske kan gå och bubbla i någon varm bubbelpool regelbundet? Det tycker jag hjälper musklerna mycket. Många badhus har bra spa som brukar vara mer prisvärt än ett regelrätt spa. Tänk också på att dricka mycket vatten efter massage och bubbling.

För att sedan hålla efter hade jag nog försökt variera på jobbet så mycket det går. Undersök om det finns hjälpmedel som funkar? Kanske ger mer att stå på en pall än att ändra höjden på bordet?

Jag och min mamma delar på en massagekudde som är amazing. Många är för små tycker jag så de hamnar inte rätt på ryggen, det kan göra ont eller så är trycket för dåligt. Denna både masserar och värmer och funkar på hela kroppen. En livsräddare när man har konstant muskelvärk. MC-G5 flex heter den.
 
Jag blir väldigt "kontorsstel" i nacke, axlar, rygg och skuldror trots att jag varierar mycket med ståbord, ståmatta, att sitta ned såklart samt mousetrapper, pausgympa och genomgång av arbetsplatsinställningar med ergonom.

Det som hjälper mig bäst är regelbunden styrketräning (lyfter absolut inte särskilt tungt, mest aktiverar och belastar de olika musklerna i rygg, axlar, skuldror med vikter) och att jag har en foamroller som jag rullar på och gör olika övningar åtminstone varannan kväll. Foamrollern ihop med en liten triggerboll som jag trycker ut knutor med och väcker musklerna till liv med är verkligen så bra :love:

Har landat i att stelheten alltid kommer finnas, men att jag kan hålla den i schack med dessa regelbundna övningar ihop med värme (vetekudde) och massage.
 
@Chili Jag vart hos läkare samma dag. Han kände lite och konstaterade att jag hade ont. Hänvisade till sjukgymnast och inget mer.

Liniment använder jag varje kväll, kanske ska ta en skvätt på morgonen med.

Nu äter jag Ipren 500 mg x 3. Hittills ingen effekt. Paraflex har jag bara tagit tre tabletter men märker ingen skillnad.

Jobbet kan jag inte påverka tyvärr. Har försökt med det som finns men det har bara gjort det värre.
Tar regelbundna pauser och tänker på hållningen. Det är många oergonomiska moment som inte går att göra på annat sätt. Jättedumt :down:

Badhuset här har inget bubbel vad jag vet :( Är där och simmar en gång i veckan utöver min vanliga träning.
 
Spinner vidare.
Bästa liniment? Vill ha ett riktigt varmt ett! Har provat bland annat Forever living, hästens arnikagel, tigerbalsam och nån mer flaska som jag inte minns namnet på. Tycker inget gett någon vidare effekt.. Absolut inget långvarigt i varje fall.
 
Spinner vidare.
Bästa liniment? Vill ha ett riktigt varmt ett! Har provat bland annat Forever living, hästens arnikagel, tigerbalsam och nån mer flaska som jag inte minns namnet på. Tycker inget gett någon vidare effekt.. Absolut inget långvarigt i varje fall.
Linnex!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har...
2
Svar
34
· Visningar
1 607
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp