Mobilt internet

Att många klagar på en operatör behöver inte innebära att det inte är den som ger snabbast uppkoppling just där du befinner dig. Om klagomålen handlar om annat skall man självklart beakta dem.

Jag kan tänka mig att en flytt på någon decimeter kan påverka hastigheten. Fri sikt och/eller så få kompakta hinder som möjligt mellan routern och den mast den kopplar upp sig mot är vanligen bäst.
I ett fönster närmast masten, gärna högt är nog bra. Operatören kanske kan informera om i vilket väderstreck DERAS närmaste mast MED RÄTT TEKNIK finns.
Jag hade tidigare comviq det var lika snabbt som telia men långsammare än tre när jag testade, men det kan vara annorlunda bara några hundra meter bort.
Vicke mög!

Här, i eller på, finns min router (det stod på, men barnen roade sig med att stänga av det för varandra när de blev ovänner.... så det hamnade i...). Skåpet som står till vänster i bild. Det stod tidigare där byrån nu står. Så i det hörnet fungerade det bättre. det visar dock full täckning var det än står, och så är det på datorn också ibland trots att det är svajjigt som tusan. Jag kanske får testa flytta tillbaka det och se om det blir en bättre förändring. Innan jag rusar i väg och byter tänker jag. Jag har dock svårt att se att jag blir en långvarig kund hos Tele2 så jag tackar för alla tips!

187119519_10158488196058877_3459589904087788438_n.jpg
 
Jag körde ju på trial and error, så att säga ;) . Men när andra bolag ringer upp för att försöka sälja på mig att byta operatör, så brukar de titta på sina täckningskartor.
Jag kikade på en sådan och där jag bor ser det ut att fungera bra. Så är det alltid när jag kikat på sådana. Ibland när jag ska skriva in adressen för att få fram mer information så kan det stå "för information kontakta kundtjänst". Jag blir då så in i he...es arg så jag knappt vet mitt namn.... hade jag velat kontakta kundtjänst hade jag ju gjort det. Jag bor inte i något svårtillgängligt område liksom, ge mig den jä.... informationen jag vill ha! Varför ska det ens vara svårt att kunna få kort, snabb och riktig info om vilket internet som fungerar bäst på min adress, utan att ens behöva ringa runt till alla operatörer och ställa tusen frågor och försöka stå emot kundtjänst som ska sälja skit som inte fungera? Jag tycker det är trist, slöseri med tid och gräsligt oärligt.

Jag försökte länge få någon annan att skaffa mig (göra slavarbetet först alltså, så det enda jag behöver göra är att skriva under, använda det och betala) ett vettigt internet som passar mig här där jag bor... men det hamnade tillbaka hos mig ändå! :angel: Och jag orkade inte med att leka detektiv även på fritiden så när det brann i knutarna och jag var tvungen att släppa min sticka pga att jag skulle jobba hemma så tog första bästa som verkade rätt billigt..... Dumt av mig.:angel:
 
Jag har inte provat nåt annat mobilt så kan inte jämföra. Men eftersom jag kommer från Norrlands utbygd ursprungligen så har jag genom livet lärt mig att Telia är det enda som gäller, och det har hängt med trots att jag bott i mer civiliserade landsdelar länge ;) Jag vill gärna att telefon/internet funkar även när jag hälsar på släkten.
Jag tror att jag kanske betalade runt 200 kr/mån? Det är ju inte så hemskt dyrt... 1 mån uppsägningstid så du binder ju inte fast dig länge om du vill prova och sen byta.
Telia är det dyraste på marknaden så jag tror det måste vara några år sedan nu ;)

Men jag hör en del gott om Telia, förutom priset. Många tycker det är överpris, så det var därför jag tänkte höra om det finns billigare alternativ men som ändå funkar bra.
 
Jag saknar nästan alltid en pinne när det gäller mottagning. Ibland lyckas jag komma över 30 Mbit/s i nedladdning, just nu är det knappt 15 Mbit/s, ibland mindre och rätt ofta lite mer.

Mitt lilla modem ligger på en bokhylla ganska nära ett fönster men egentligen i fel ände av huset. Hade den i ett annat rum förut men hastigheten blev då vanligen lite lägre.

Jag har ingen fri sikt till masten som jag tror används.

Men eftersom den för dig har bra mottagning, kanske problemet är att fler använder samma operatör och det då blir trångt i masten.
Men prova att kanske hänga upp routern i gardinstången eller bara ställ den i fönstret och mät vid olika tider på dygnet under några dagar. Jämför gärna när du tror många andra kopplar upp sig med lugnare tider.
 
Telia är det dyraste på marknaden så jag tror det måste vara några år sedan nu ;)

Men jag hör en del gott om Telia, förutom priset. Många tycker det är överpris, så det var därför jag tänkte höra om det finns billigare alternativ men som ändå funkar bra.

Nja jag sa upp det nu för nån månad sedan då jag flyttade till ett comhem-hus och inte orkade ha kvar det bara för att kunna resa bort (är ju inte så mkt sånt nu under coronaskiten). Men jag kan ha tagit fel på pris, får flera fakturor från Telia och har dålig koll på vilken som är vilken 😅
 
Jag saknar nästan alltid en pinne när det gäller mottagning. Ibland lyckas jag komma över 30 Mbit/s i nedladdning, just nu är det knappt 15 Mbit/s, ibland mindre och rätt ofta lite mer.

Mitt lilla modem ligger på en bokhylla ganska nära ett fönster men egentligen i fel ände av huset. Hade den i ett annat rum förut men hastigheten blev då vanligen lite lägre.

Jag har ingen fri sikt till masten som jag tror används.

Men eftersom den för dig har bra mottagning, kanske problemet är att fler använder samma operatör och det då blir trångt i masten.
Men prova att kanske hänga upp routern i gardinstången eller bara ställ den i fönstret och mät vid olika tider på dygnet under några dagar. Jämför gärna när du tror många andra kopplar upp sig med lugnare tider.
Tack för tips, ska göra så!

Jag kollade nu och det är faktiskt tre av fem staplar på routern och 4 av 5 till 5 av 5 varierande just nu på datorn Så brukar det inte vara, men problemet har inte varit så drygt som i helgen, så någon ytterligare förändring har kanske skett. Har inte kollat staplarna sedan i alla fall 1,5 vecka tillbaka. Ska omedelbart flytta den och se om det ändras.
 
Nja jag sa upp det nu för nån månad sedan då jag flyttade till ett comhem-hus och inte orkade ha kvar det bara för att kunna resa bort (är ju inte så mkt sånt nu under coronaskiten). Men jag kan ha tagit fel på pris, får flera fakturor från Telia och har dålig koll på vilken som är vilken 😅
Inte lätt! Men låter ju billigt för telia, ska kolla upp det!
 
Frågan är svår eller omöjlig att besvara vettigt eftersom, som redan nämnts, förhållandena varierar stort beroende på plats. Jag kan ha klockren prestanda medan det är halvkasst hos en granne några hundra meter bort med samma operatör.
Jag tror på @Gunnars förslag om att be besökare med olika operatörer att kolla med Bredbandskollen.

(Täckningskartor och operatörernas egna utsagor har mycket begränsat värde i frågan och jag själv skulle inte använda någotdera som beslutsunderlag.)
 
Jag tänkte på tråden om billigast mobilabonnemang. Jag har mobilt internet via Tele2 nu och är så trött på att det är så gräsligt svajjigt numera. Har bara haft det kanske ett halvår eller så, men de senaste kanske två knappt månaderna har det svajjat fram och tillbaka ideligen. I går kväll, okej natt, fick jag till slut sådan spader när jag såg en serie på Netflix och internet bröts hela tiden så jag stängde av datorn och gick och la mig. Så OERHÖRT tröttsamt att uppleva!

Skriva ett inlägg på buke och klicka på skicka och så står allt och snurrar..... Ska kolla notiser, men så står det och snurrar.... kollar film och så står det och snurrar på 99%.... Söker något och "sidan kan inte hittas".... klickar på en länk och "sidan kan inte hittas". Jag får göra om allt hela tiden! Det ser ut som om jag fortfarande är uppkopplad till internet alla de här gångerna, så jag trycker fram mitt internet, kopplat ifrån och kopplar upp igen, och då brukar det lösa sig. I går fick jag göra det två gånger varje gång tills jag gav upp. Det kan röra sig så ofta som mindre än en minut mellan gångerna och så kan det gå flera timmar emellan....

Nu undrar jag om det finns något vettigt billigt alternativ till Tele2? Mina egna erfarenheter av Tele2 är alltså inget att hänga i julgranen med andra ord, men andra alternativ till sådant här internet, vad finns och vad har ni för erfarenhet av det?

Nu har jag nog bindningstid också, undrar om det går att lösa, annars funkar det kanske med två abonnemang tills vidare, för JAG STÅR INTE UT. Mitt kontantinternet jag hade i en pinne i datorn är fan så mycket mer tillförlitligt än det här! Och detta var ju egentligen anledningen till att jag inte ville byta bort det.....
Jag har mobilt bredband med tele2 och de har bäst täckning här, har provat alla andra operatörer. Men som du sa, det var svajigt. I mitt fall var det modem/routern som gjorde det hela svajigt. Installerade två fasta mimoantenner och la på vinden. Nu är hastigheten stabil och routern blir inte varm och slö som var felet hos mig.
 
Frågan är svår eller omöjlig att besvara vettigt eftersom, som redan nämnts, förhållandena varierar stort beroende på plats. Jag kan ha klockren prestanda medan det är halvkasst hos en granne några hundra meter bort med samma operatör.
Jag tror på @Gunnars förslag om att be besökare med olika operatörer att kolla med Bredbandskollen.

(Täckningskartor och operatörernas egna utsagor har mycket begränsat värde i frågan och jag själv skulle inte använda någotdera som beslutsunderlag.)
Nu har jag inte många besökare nuförtiden så den biten är ju lite trixig, men annars ska jag göra så. :)
Och jag förstår att frågan är svår att svara på ;)

Jag flyttade routern från skåpet och till fönstret som alltså fanns bakom skåpet och från 3 pinnar till fyra på routern och från pendlande 4-5 på datorn till konstant 5. Detta gjorde jag i går kväll och jag såg visserligen inte någon serie då, men hade inte heller några större problem efter flytten. Vid några tillfällen dock. Vid ett av dem såg jag pendlande mellan "du är inte ansluten till internet" och "du är nu ansluten" flera gånger direkt efter varandra när jag satt och pratade i telefon med min mor. Jag rörde inte datorn, var inloggad på FB och såg den där infon komma upp flera gånger, men som vanligt utan att själva internetikonen med antal pinnars täckning visade något annat än 5. När "du är inte ansluten till internet" kommer upp så verkar jag faktiskt inte vara det heller trots 5 pinnar. Det är först senare den reagerar, om alls, ibland hinner jag få tillbaka internet innan den har hunnit bry sig.

Skitstörigt ;)
 
Jag har mobilt bredband med tele2 och de har bäst täckning här, har provat alla andra operatörer. Men som du sa, det var svajigt. I mitt fall var det modem/routern som gjorde det hela svajigt. Installerade två fasta mimoantenner och la på vinden. Nu är hastigheten stabil och routern blir inte varm och slö som var felet hos mig.
Här tror jag inte det är routern tyvärr. Den är inte speciellt varm och är köpt samtidigt som abonnemanget, av Tele2. Så inte så gammal.
 
Dock funkar det dåligt och det är inget som Telenor bryr sig speciellt mycket om, så vi bytte till Telia.
Vad var det som inte fungerade?
Att de inte brydde sig känner jag igen från andra också, man verkar inte ta så allvarligt på att någon upplever ett internet fungerar dåligt.
 
Vad var det som inte fungerade?
Att de inte brydde sig känner jag igen från andra också, man verkar inte ta så allvarligt på att någon upplever ett internet fungerar dåligt.
Det hängde sig hela tiden och gick väldigt sakta, det var ofta som det knappt fungerade med bara en användare i taget. I början funkade det jättebra, men sen gick det bara utför. Nu har vi Telias mobila bredband och alla tre i familjen kan kolla på film på varsin enhet samtidigt.
 
Förlåt att jag kapar tråden, men kan man inte använda en gammal iphone som mobilt bredband med abonnemang? bredbandet som jag har nu täcker inte hela våningen utan enbart halva. Tänkte filma hundarnas ensamhetsträning. Ursäkta kap!
 
Förlåt att jag kapar tråden, men kan man inte använda en gammal iphone som mobilt bredband med abonnemang? bredbandet som jag har nu täcker inte hela våningen utan enbart halva. Tänkte filma hundarnas ensamhetsträning. Ursäkta kap!
Jo, men hur bra det är kan jag inte svara för. Jag delade mitt kontantkortsinternet på min telefon till min dator en dag när jag jobbade hemma, funkade utmärkt!
 
Ah smart! då har man mer kontroll över kostnaden också kan jag tänka mig.
Menar du med kontantkort eller med just internet på kontantkort? Jag gillar kontantkort, har det till mobilen och har haft i säkert 17 år och har i fler år haft kontantkortssticka till datorn för internet där. Man vet vad man har liksom, jag ser inte alls det som sämre än abonnemang, som jag vet att många förespråkar. :)
 
Menar du med kontantkort eller med just internet på kontantkort? Jag gillar kontantkort, har det till mobilen och har haft i säkert 17 år och har i fler år haft kontantkortssticka till datorn för internet där. Man vet vad man har liksom, jag ser inte alls det som sämre än abonnemang, som jag vet att många förespråkar. :)
Ja, precis tänkte med internet kontantkort. Ska kolla upp det, vill inte dra på mig fler abonnemang nu känner jag. Tack för svar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 265
Senast: Harmomini
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 860
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 678
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp