Mobiltelefontrams

kolblakkur

Trådstartare
Nu har min iPhone 6 kommit till det läget att den inte kan uppdatera till det nya iOS eller vad fasen det heter. Jag märker att den börjar bli gammal och trött. Kan man rädda den på någon sätt? Någon slags service? Eller är det bara att acceptera att den kommer fungera sämre pga uppdateringsbristen samt ålderdom?

Jag vill verkligen inte behöva byta telefon efter bara ett par år. Främst på grund av att jag är nöjd med den telefonen jag har men även pga att det är ett resursslöseri. Dessutom är det dyrt att skaffa en ny telefon, satt och kollade på nätet och det handlar ju ofta om 10-18.000:- sammanlagt under bindningstiden på 24 månader om man ska ha en nyare iPhone :eek: känns helt galet att lägga det på en telefon.

Hur resonerar ni kring mobiltelefon? Skaffar ni en ny med max ett par års mellanrum eller håller ni fast vid samma telefon längre?

Jag håller fast vid min gamla så länge det bara går. Hade det inte varit för att jag råkade köra telefonen i tvättmaskinen hade jag haft min gamla Nexus fortfarande.
Jag tänker byta batteri och skärm på min Huawei. Det kostar nästan lika mycket som en ny telefon, men jag hatar att byta mobil! Har haft den nuvarande i snart två år och batteriet börjar bli lite dåligt och skärmen har spruckit. Ska bara ta mig i kragen och gå till "fixaren" och beställa skärm.

Jag köper billigare telefoner, under 2000 och har dem tills de går sönder. De brukar bli sega och ha tappskador efter ungefär 1~1/2 år. Köper kontant och har billiga abonnemang utan bindningstid.

Hade iPhone 5s i 6 år innan jag nu bytte till iPhone X. Hade kunnat ha telefonen ännu längre men ville ha en bättre kamera, det händer ju ganska mkt på den fronten på 6 år liksom. Men ja, det är löjligt dyrt!

Nu har min iPhone 6 kommit till det läget att den inte kan uppdatera till det nya iOS eller vad fasen det heter. Jag märker att den börjar bli gammal och trött. Kan man rädda den på någon sätt? Någon slags service? Eller är det bara att acceptera att den kommer fungera sämre pga uppdateringsbristen samt ålderdom?

Jag vill verkligen inte behöva byta telefon efter bara ett par år. Främst på grund av att jag är nöjd med den telefonen jag har men även pga att det är ett resursslöseri. Dessutom är det dyrt att skaffa en ny telefon, satt och kollade på nätet och det handlar ju ofta om 10-18.000:- sammanlagt under bindningstiden på 24 månader om man ska ha en nyare iPhone :eek: känns helt galet att lägga det på en telefon.

Hur resonerar ni kring mobiltelefon? Skaffar ni en ny med max ett par års mellanrum eller håller ni fast vid samma telefon längre?
Jag håller fast i dem länge! Har valt att hålla mig till Android, som går att roota när garantin går ut. Det brukar plocka upp prestandan igen och klämma ur nått extra år.

Jag brukar byta efter 2-3 år, när prestandan och annat börjar bli sämre. Visst att det kan kännas saftigt med närmre 10 000 för en mobil (jag köper aldrig på abonnemang, utan kontant), men det handlar ju inte om "bara" en mobil längre. Det är en mobil, ett generellt kommunikationsredskap, min nyhetskälla, dator, musikspelare, tidsfördriv (spel och sånt), kamera, bank och lagringsmedium för "allt". Den är ju ett viktigare redskap än en dator för mig och en dator har jag ju aldrig problem att lägga såna pengar på. Så ja, vill man "bara" ha en mobil finns det ju billigare varianter, men vill man ha allt det som man kan få i en mobil så är det egentligen inte så fasansfullt dyrt sett till vad man får.

Jag köpte en likadan som jag hade (iPhone 6s) och eftersom dom droppat så mycket i pris så sved det inte så hemskt.. betalade 3000:- och fick dessutom dubbelt så mycket minne eftersom den mängden minne jag hade inte en gjordes längre.
Dock bytte jag efter ca ett år till iPhone XR, så nöjd! Behöver bara ladda telefonen varannan dag, inte ens det! (Använder mobilen ganska flitigt). Köpte denna kontant också, dock mer pengar.. hoppas på att denna ska fortsätta vara såhär bra så jag kan ha den i några år!

Kan du av någon anledning inte uppdatera den så är det inte bra, av flera skäl. Dels riskerar du att somliga appar, i takt med att de uppdateras, inte kommer att fungera med ditt gamla iOS. Men framför allt handlar iOS-uppdateringar om säkerhet, om att täppa till säkerhetsluckor och minimera risker.

Ålderdom påverkar inte en telefons (eller en dators för den delen) prestanda, absolut sett. Den blir inte i sig själv "tröttare" med tiden. Det som sker är att appar (och iOS) blir mer och mer prestandakrävande, och det lämnar så småningom mobilen litet på efterkälken, även om den i sig själv behåller sin prestanda. Det är en ond cirkel, där mjukvaru- och hårdvaruutvecklare är beroende av varandra. Samma sak med lagringskapaciteten, utrymmeskraven för både appar och iOS skjuter i höjden eftersom mjukvaruutvecklarna inte har något incitament att vara ekonomiska med minneshanteringen.

Jag tycker att en iPhone 6 bör ha ytterligare ett par år av hyfsad funktionalitet framför sig. Jag har en två år gammal SE, den är i stort sett identisk med en 6 på insidan, och den funkar hur fint som helst. Hur uppför mobilen sig när du vill uppdatera? Är det minnesutrymmet som inte räcker, eller är det något annat som strular?

Jag kollade min jobb-6 nu, den hade t o m en senare version av iOS än min privata 7. Så nu uppdaterar jag 7 istället.

Sambon bytte ut sin 5s i år, för den gick inte att uppdatera längre, tex Kivra slutade fungera. Den var dessutom lite glapp i laddningen. Annars hade han haft den tills den dött.
Jag bytte i höstas, jag behövde byta skärm på min och batteriet var halvdåligt. Jag köpte en ny och lagade den gamla, så jag tänkte sälja den eller spara som reserv. Den var borta över en vecka, så jag orkade inte vara utan så länge. (oneplus bytte skärm i deras verkstad)

Kan du av någon anledning inte uppdatera den så är det inte bra, av flera skäl. Dels riskerar du att somliga appar, i takt med att de uppdateras, inte kommer att fungera med ditt gamla iOS. Men framför allt handlar iOS-uppdateringar om säkerhet, om att täppa till säkerhetsluckor och minimera risker.

Ålderdom påverkar inte en telefons (eller en dators för den delen) prestanda, absolut sett. Den blir inte i sig själv "tröttare" med tiden. Det som sker är att appar (och iOS) blir mer och mer prestandakrävande, och det lämnar så småningom mobilen litet på efterkälken, även om den i sig själv behåller sin prestanda. Det är en ond cirkel, där mjukvaru- och hårdvaruutvecklare är beroende av varandra. Samma sak med lagringskapaciteten, utrymmeskraven för både appar och iOS skjuter i höjden eftersom mjukvaruutvecklarna inte har något incitament att vara ekonomiska med minneshanteringen.

Jag tycker att en iPhone 6 bör ha ytterligare ett par år av hyfsad funktionalitet framför sig. Jag har en två år gammal SE, den är i stort sett identisk med en 6 på insidan, och den funkar hur fint som helst. Hur uppför mobilen sig när du vill uppdatera? Är det minnesutrymmet som inte räcker, eller är det något annat som strular?
Först är det minnesutrymmet, när det sedan är ordnat så får jag bara ett felmeddelande att den inte kan uppdatera.

Uppdateringen är hämtad, men kan inte installeras.

Bifogade filer

• 77879667-9591-4D7E-9CB0-6F9FE2B1B821.webp
    77879667-9591-4D7E-9CB0-6F9FE2B1B821.webp
    39,6 KB · Visningar: 48

Jag hade min gamla iPhone 4S i 6 år och uppdaterade knappt ens iOS, enda gången jag uppdaterade var när apparna jag använde krävde det pga att de var tvungna att uppdateras för att kunna användas osv.
Den blev dock sjukt trög efter varje gång den uppdaterades, så undvek det in i det längst. Nu har den gått i pension pga andra anledningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka