Mocka ur torvbädd

CeciliaT

Trådstartare
Hej.

Har har bytt stall och står för första gången på torvbädd. När vi fick boxen hade inte den som stod där tidigare mockat ur. Dett var precis efter sommaren och under sommaren hade boxarna stått tomma men med bädden kvar. Vi har sätt svampar av olika slag och stora "havreodlingar"växa där och bajhögar som legat och möglat i boxarna. Jag har tidigare trott att man ska mocka ur den en gång om året (exempelvis när de går ut på sommarbete) men här verkar det som att bäddarna har legat i flera år. Jag tycker det är rätt så äckligt att min häst står på en annan hästs piss. Jag undrar med andra ord: hur ofta tycker ni att man ska mocka ur sin torvbädd? :confused:

Ge mig råd så att jag kan motivera stallägaren (som tror att det ska vara så) om att det inte är hygieniskt för någon häst att stå så eller så jag får ro ifall det inte är någon fara.
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Minst en gång per år bör hela bädden mockas ut och golvet rengöras, annars är det faktiskt tokäckligt! Vi brukar lägga in bäddarna när hästarna kommer in från betet och ta ut/tvätta stallet till sommaren när de går ut på bete dygnet runt igen. När vi lägger in bäddarna kalkar vi först golvet och sedan vattnar vi bädden så att den ska sätta sig ordentligt, det är jätteviktigt att bädden sköts ordentligt i början när den fortfarande är lite lös för annars kommer strålrötan som på beställning. Och så får man inte glömma att ta bort bajset med inte kisset, annars är det ingen mening med bädd.
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Jag hade helt enkelt inte flyttat till det stallet.... Man SKA rengöra stallet 1 g per år- hur gör de det utan att mocka ur?
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Tack så mycket för era svar. Ja jag tycker också det är underligt att de inte gör det. Jag ifrågasatte det då min kusins hästar står på torv och de gör likadant, mockar ur innan sommaren, spolar med högtryckstvätt och bakteriedödande och grejer och lägger sedan nytt innan hästrana kommer in igen. Men när jag frågade dem, speciellt då de växte svampar i bäddarna så sa de att det är "medicinsvampar" och pratade med mig som om jag vore dum som inte fattade att det ska vara så. Men det är ju skönt att veta att jag inte är helt fel ute då. Det kan ju förklara att en del hästar har problem med fötterna. Det konstigaste av allt tycker jag är att detta är ett väldigt välordnat stall. Ska ta ut bädden så snart som möjligt nu. :)
 
Sv: Mocka ur torvbädd

det har ju DEFINITIVT gått lite långt när det odlas svamp och havre i boxen. och medicinsvampar? får mig att tänka på knarkodling :P
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Ja det låter som en bra ide..

Fy vad äckligt att dom inte gör rent i boxarna en gång per år:crazy: tog för givet att det gjordes i alla stall:eek: alla stall som jag någonsin ståt i och alla bekanta med hästar gör ordentligt rent på sommaren med bakteriedödande medel och ordentlig skrubbning..
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Men fy vad äckligt!
Jag skulle aldrig gå med på att kasta in min häst där föregående inte ens har mockat ut skiten. :crazy:

Vi har halmbädd och mockar ut när hästarna gå ut dygnet runt och det blir ju en gång om året. Och bara det är ju ett slitgöra..
Sedan, under sommaren och innan nya bäddar sätts, så ligger det bara ett tunt lager halm då hästarna går in vid skötsel/vilar.
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Ska verkligen prata med dem. Tycker också det är väldigt mysko med att det skulle vara "medicinsvampar".
Var tvungen att flytta till detta stallet innan vi visste sånt här. Mycket annat som vi inte är helt nöjda med heller men får leva med. Ägaren till vårt förra stall fifflade med skatten så kommunen tog tillbaka gården så vi fick en vecka på oss att flytta ut. :mad:
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Jag hade inte betalt full hyra för en box med gammal strö plus andra hästars bajs plus svampar och andra konstiga odlingar.

Är väl självklart att man mockar ur bäddar och strö på sommaren.

Jag skulle kräva urmockning direkt eller göra det själv mot avdrag på hyran.

Skulle inte vilja ställa in mina hästar i andras gamla skit.
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Jag hade inte betalt full hyra för en box med gammal strö plus andra hästars bajs plus svampar och andra konstiga odlingar.

Är väl självklart att man mockar ur bäddar och strö på sommaren.

Jag skulle kräva urmockning direkt eller göra det själv mot avdrag på hyran.

Skulle inte vilja ställa in mina hästar i andras gamla skit.

Funderar skarpt på att snacka med ägaren och mocka ur den nu i dagarna. Kanske inte hinner borsta rent den men i alla fall byta ut bädden. Har ni någon erfarenhet av hur lång tid det kan ta innan man kan ställa in en häst på den efter att man lagt in nytt? Annars måste jag nog vänta till sommaren tyvärr. :cry:
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Du kan ju alltid hänvisa till Jordbruksverkets informationssida om stallmiljö för hästar:

"Håll rent och torrt i stallet
Du ska hålla rent i stallet och i andra förvaringsutrymmen för din häst. Ströbäddar och ströade liggplatser ska hållas torra och rena. Strömedlet ska vara lämpligt för din häst och ha bra hygienisk kvalitet. Du ska rengöra hela stallet noggrant minst en gång varje år."

Jag tror inte det räcker att torka av svamparna och damma havren!

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html
 
Sv: Mocka ur torvbädd

givetvis kan du ställa in hästen direkt.. men vill du inte ha bädd så låt bli? du mockar väl ändå själv och då kan du ju välja som du vill.. vi har inte bädd till tjejens häst, men det är klart att bädd är bekvämare..

minst 1 gång per år, då på våren/försommaren och blåsa rent stallet.. då kasserar man givetvis alla bäddar, de bygger på höjden iom att man inte tar ut mer än marginellt mycket torv.
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Funderar skarpt på att snacka med ägaren och mocka ur den nu i dagarna. Kanske inte hinner borsta rent den men i alla fall byta ut bädden. Har ni någon erfarenhet av hur lång tid det kan ta innan man kan ställa in en häst på den efter att man lagt in nytt? Annars måste jag nog vänta till sommaren tyvärr. :cry:

Du kan ställa in hästen samma dag som du gjort det. Jag skulle mocka ur och sedan skrubba och sedan på med VirkonS när det torkat. Vattna sedan på den nya torven och stampa den så att den inte är fluffig (ev kan ett litet fluff-lager läggas på överst).
 
Sv: Mocka ur torvbädd

Du kan ställa in hästen samma dag som du gjort det. Jag skulle mocka ur och sedan skrubba och sedan på med VirkonS när det torkat. Vattna sedan på den nya torven och stampa den så att den inte är fluffig (ev kan ett litet fluff-lager läggas på överst).

Tack så mycket :D ska göra det.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 786
Senast: Ramona
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 384
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp