Mockning i kallstall

Anna_

Trådstartare
Jag har några minusgrader i mitt stall nu när det är så kallt ute och det gör att torven fryser i boxarna! Först tyckte jag att det var smidigt, när kluttarna frös men inte torven så var det som att skotta potatis :D Men nu börjar torven och hela bädden att frysa och jag vet inte hur mysigt hästarna tycker att det är att ligga på det..

Första tanken var att värma upp stallet mer, men sen påminde jag mig om att mitt nya stall kommer bli ett stort kallstall med i princip utetemperatur, så det är ju lika bra att vänja sig/lära sig hur man gör.

Hur ser det ut i era kallstall eller uteboxar, vilken typ av bädd har ni och hur mockar ni?

Sv: Mockning i kallstall

Jag har samma problem med mina uteboxar.
Förra vintern var det likadant, och det var fruset lääääänge. Till att börja med var jag lite orolig att det skulle vara för kallt och hårt för hästarna, men det har inte varit några som helst problem.
När det är minusgrader ute har de täcken även på nätterna.

Immer

Har haft mellan 15 och 20 minusgrader och inte många grader varmare i stallet (dagtid iaf. hästarna värmer upp det på natten en aning) senaste dagarna och nu igår hade delar av spånet frusit ihop. Torven blir hårdare och kompaktare när den fryser än spånet.
Brukar försöka krafsa på ytan, men får sällan bort allt som är fryst.
I ligghallen som har permanentbädd fryser det inte på samma sätt eftersom bädden är varm.

Har min häst i ett kallt stall, och har alltid haft det, jag har spån som bädd vilket jag också har haft vilket har fungerat bra för oss iaf... och jag bor i norrland;) Men sen har vi inte haft drag eller fukt i stallet, det i sig kan ju göra att det blir hårt å klumpar sig..

Det som jag har varit med om är väl att kisset kanske blivit lite hårdare men det är också det enda jag varit med om.. Men sen så står det 10 hästar i stallet å de värmer ju på så vis upp stallet också så det inte blir så kallt..

I mitt förra stall så hade dom 2 uteboxar oxå.. å där körde dom med spån&halm, sen ordentliga väggar och in/utgången var av isolerings"tyg" och sedan presenning på utsidan... det fungerade mkt bra

Det här har funkat för mig:

Välskött permanentbädd med botten av torv eller spån och sen bra med halm över.

Botten ordentligt och noggrannt lagd vid plusgrader, så att den hinner brinna ordentligt innan det fryser på.

Inte gräva i bädden eller röra om under kallaste perioden, utan bara sköta om det översta och ta bort de frysta pluttarna. Då får bottensiktet vara i fred o värma sig själv.

Halm fryser ju dessutom inte till som torv o spån, så bädden är alltid mycket mjukare även vid minusgrader.

Vi har också permanentbädd; torv som "satt sig" längst ner, och spån längst upp. Spånet rör vi, men inte torven, å andra sidan så blir den mjukare av värmen än om man har växelströ och rör om/ mockar ur allt.

Jag mockar på morgonen, just när hästarna gått ut, och det gör också skillnad.

Hästar ligger ju gärna på tex sandbackar när dom sover ute så en torr hård torvbädd är inga problem - men den ska ju vara just torr och inte kännas fuktig när hästens kropp tinat upp den del dom ligger på. Gå in och känn hur bädden känns på morgonen.

Ja halm är ju helt klart något att fundera på sen när vi har kallstall "på riktigt". I år är det bara nu när det är runt -20 ute som vi haft minusgrader i stallet, så snart tinar det nog igen. Nu har jag i alla fall tagit in några torvbalar på uppvärmning, så att det inte ska vara frysta klumpar redan när jag lägger in det i boxarna...

Tack för flera bra synpunker :)

En liten fråga bara. Ni som har en bädd som ni inte rör.... Rinner inte kisset ner i den? Tar ni inte bort kisset?
Jag har "bädd" till mina hästar men gräver alltid ut kisset (vilket även brukar ha runnit ner till bädden).

I en permanentbädd är det meningen att man inte ska röra kisset i det undre laget, just för att det brinner och "täpper till" ammoniaken. Om man är där o rör om hela tiden, så får bädden inte brinna till och blir inte funktionsduglig alls.
Men det kräver att man förbereder rätt också. Det tar tid att anlägga en permanentbädd och det tar faktiskt tid att ta hand om den.

Det översta smutsiga tar jag bort och fyller på med nytt rent.

I en permanentbädd är det meningen att man inte ska röra kisset i det undre laget, just för att det brinner och "täpper till" ammoniaken. Om man är där o rör om hela tiden, så får bädden inte brinna till och blir inte funktionsduglig alls.
Men det kräver att man förbereder rätt också. Det tar tid att anlägga en permanentbädd och det tar faktiskt tid att ta hand om den.

Det översta smutsiga tar jag bort och fyller på med nytt rent.

Håller med dig helt, verkar vara alltför många som inte riktigt vet vad en permanentbädd är...

Jag har halm och permanentbäddar till mina hästar och har alltid haft det och vi har kallstall och det har aldirg frusit...

Vi blandar torv och kutterspån c:a 50/50 och då fryser det inte fastän vi har kallstall och ej permanentbädd.

Om det blir riktigt kallt långa perioder brukar vi lägga halm ovanpå bädden men det vill vi inte i år eftersom 2006 inte var något bra "halmår" och vi är rädda att hästarna skall utveckla hosta.

MVH/Carina

Jag skulle satsa på att byta till halm eller spån med ganska hög TS. Vad har ni gjort sen sist?Och hur har det funkat? Lycka till

Tack! Vi kör vidare på torvbädd i år, det var bara när det var 20-30 minusgrader en längre period som det frös ihop. Nu är det normal bädd igen. Jag har dessutom sett till att förvara torvbalarna inne i värme, så att de är ofrysta när jag lägger in i boxen... det gör stor skillnad.

Men sen när vi byggt klart i andra stallet och har kallstall "på riktigt" plus ligghall, så kommer jag nog försöka få tag i halm.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 762
Senast: Trolle
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 443
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 073
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 993
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka