Mockning och bädd

Sv: Mockning och bädd

Kan ju tillägga att eftersom att kisset hela tiden ligger stilla och packas hårt håller sig spånet rent, ljust och fräscht utan problem. Annars blir det ju lätt lite småbrunt vilket jag inte gillar med spån. Så jag kan inte tänka mig att mocka på ngt annat sätt.

Jag mockar inte alls, men så har jag i och för sig halmbädd. Lägger hellre den tiden på att sköta om hästarna.

Även om jag hade haft spånbädd hade jag nog inte tyckt att det var hela världen om man inte mockade någon dag, så länge hästen har det bra i övrigt.

Rent generellt tycker jag det är en tråkig inställning att man inte har tid BÅDE att mocka och att pyssla med hästen, måste jag erkänna.

Fungerar hästen på bädd och den är riktigt lagd är det jättebra. Att försöka lägga bädd till en häst som fungerar som en elvisp är däremot förödande för stallmiljö och för hästens luftvägar.

Att ta bort kiss i en bädd gör endast skada. Om det inte handlar om en liten del av den.

En bädd behöver brinna länge och rör man upp den kommer ammoniaken upp i luften. Det gör bara miljön dålig för hästarna. Att ha bädd är annars väldigt bra tycker jag. Det finns bara fördelar med det tkr jag. Men som sagt, då ska man veta hur man sköter den.

Kan ju påpeka det om det inte framkommit att jag står på en ridskola, alltså inackorderar. Dvs det är inte jag som bestämmer hur det ska mockas.

Det blir mindre jobb och mindre spån, så är det bara. Fråga mig inte hur men spånet har inte gått åt lika mycket som det brukar, och då har ändå inte spåningen skötts bra några år tidigare.

Det är ingen av våra hästar som fått problem med luftvägarna än så länge, och då har vi som sagt haft bädd, utan kalk övriga år, vilket borde fräta lika mycket isf.. Det gäller vä latt ha bra luftkonditionering?

För oss går det åt en normalstor kärra för tre hästar med bara bajs i ;)
När det mockas ut blir det ca 2 boxar/kärra förutom skitgrisarna där det kan bli lite mer..

Har du testat systemet någon gång? Bara undrar eftersom du verkar så säker på att det inte är smidigt och fräscht.

Åh vad jag är glad att jag har eget stall och kan mocka som jag vill, hur ofta eller hur sällan jag vill.

Nu går mina på lösdrift men när jag har haft dem uppstallade så har jag kört med den varianten att jag varje dag tar ut alla skit och har det varit kallt ute har jag tagit ut det blöta ca 2 gånger i veckan. På det viset har det varit snabbare att göra rent, hästen har alltid haft ett torrt lager överst och har aldrig haft en pissfläck, fast den ibland har fått den extra värmen från det blöta.
Plus att jag tycker att det går åt mindre strö med denna metod. Har provat med både halm och spån.

Så länge hästen har torrt och rent att ligga på så tycker jag inte man ska bry sig i hur det mockas. Men blir hästen tvingad att lägga sig i skit och blött strö så måste man ju självklart säga till.

/Madelene

I vårt stall har vi spån och alla mockar i sina boxar varje dag, alltså ingen bädd. Jag tror inte jag vet nån här omkring som har torv eller halm, men det verkar vara vanligare söder i landet? Bor iofs i Luleå ;)

Om man har som vi har, så tycker jag inte att det är ok att inte mocka varje dag, det tar ju bara ca 15-20 min. Och jag är väldigt petig med alla småskitar! :devil:

För mig är det självklart att det ska mockas varje dag!! :cool::bump:
Bädd tycker jag man ska ha om man kan hantera den och inte riva i den i onödan eller har hästar som river upp den, då måste man verkligen kunna mocka ordentligt. Det går att lära hästar/ ponnyer att vara oerhört renliga och typ baja på ett ställe, om man är där och typ skottar undan skiten i en sk toalett i boxen, så snart man ser att den har gjort något. Ifrån toaletten sedan tömmar man minst en gång per dag. På det sättet kan man lära hästen att göra på det stället man vill att den ska göra. :cool::bump::bow::D :banana:
När det gäller regler osv... så är det dina regler som gäller i stallet då stallet är ditt och det måste hyregästerna finna sig i, annars är det bara Tack o adjö för dem!! Du måste vara stenhård och stå på dig!! Håller med om att måste du mocka åt henne, så bör du ta ut en avgift som verkligen känns för henne!! Då håller hon efter boxen sedan eller flyttar hästen, 50 kr/ gång är för lite :cool::D:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Åh vad jag är glad att jag har eget stall och kan mocka som jag vill, hur ofta eller hur sällan jag vill.
:bow: :bow: :bow:
Amen to that!!

Rent allmänt vill jag bara inflika att en bädd som sköts rätt är det bästa för hästen.
Dessutom är det enkelt och snabbt att mocka.

Ungefär så är det i mitt stall, stallägaren "snabbmockar" under veckorna och när hela boxen är genomäcklig slängs allt ut. Jag gillar inte alls att ha det så, men hinner inte dit själv på veckodagarna (är såklart där varje dag men då mockar hon åt mig) och i gengäld mockar jag flera åt henne under helgen. Det fungerar egentligen bra, utom just det att lördagen får jag alltid ägna åt att slänga ut 5 boxar och ströa nytt åt alla istället för en "normalmockning", som går betydligt snabbare på söndagen.

Min häst står på torv och har bädd, jag mockar ut skiten och "skalar av" kisset när det blir för högt, har även jobbat i ett stall som hade så i spånboxar och jag ser bara positivt, bädden är ren och torr, luktar inget, understa lagret ligger still och bädden är alltid mjuk och ligger still = ingen risk för liggsår för hästen drar runt allt ut i hörnen.

Säg åt henne att hon får lov att mocka på fredagar alt att du gör det för en liten peng eller om hon kan fixa en medryttare kanske?

Det är ju en självklarhet att man ska mocka varje dag:eek: Det är ditt stall och du som bestämmer, och om har skrivit på kontraktet så får hon väl rätta sig efter dina regler, om du inte vill ha bädd så säg det.! och föresten skulle jag inte rekomendera att ha spånbädd, har haft det till min häst o usch! säger jag bara..Nu står hästen på torvbädd som är SÅÅ mkt bättre! :bow:

Tråktigt att ridskolan ska styra hur ni inhyrda ska mocka... Eller är det ett beslut som har tagits i samråd med det inhyrda?

Varför man använder kalk vid bädd är för att kalket binder ammoniak och eftersom det då binds, så frigörs det inte och kan därför inte reagera i tex slemhinnor.
Antar att du råkade skriva fel och menar ventilation och inte luftkonditionering?;)
Självklart har ventilationens kapacitet en viktig plats i denna fråga - har man en riktigt bra ventilation som byter luften ofta så hålls luften frisk och eventuell ammoniak försvinner innan det hinner göra skada.

Nej, jag har inte testat erat system någon gång, just därför var den sista meningen i mitt förra inlägg ordagrannt:

"Du får ju självklart göra som du vill, tycker bara att erat systemet lät lite som "genväg blir senväg" för mig"

Det är inte vi som mockar så, det är stallpersonalen i veckorna, som mockar ut kisset en gång vecka, och det är även de som bestämmt systemet.

Äh. Ventilation och luftkonditionering är samma sak :angel:
Och kisset mockas alltid ut när hästarna är ute, alltså den dåliga luft som kommer upp då "flyger ur". Dörrarna är alltid öppna (utom när det är jättekallt) och det blir bra luft i stallarna.

Jag lovar, det ÄR ett bra system, även om det kanske inte låter så.. ;)

Oj, jag skulle bli tooookig av att stå i ett stall där stallägaren la sig i sånt som tex hur jag mockar min hästs box! Så länge inte hästen lider av det så finns det väl ingen anlending till att bry sig? Eller?
Självklart ska det mockas varje dag, säg att du mockar de dagar hon inte kommer och att det läggs på 50 kr/mockning på stallhyran.

*knapplån*

15-20 minuter om dagen för att mocka?
Jag mockar på max 10 minuter/box. Men jag har väl blivit snabb efter att ha jobbat på ridskolan i några år. Där mockas ca 40 spiltor/boxar minst 3 gånger om dagen, då mockas allt som är skitigt ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 588
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 356
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025