Mockning och bädd

Sv: Mockning och bädd

Rent generellt tycker jag det är en tråkig inställning att man inte har tid BÅDE att mocka och att pyssla med hästen, måste jag erkänna.

Visst har jag tid att mocka också, om så vore. Men jag lägger hellre även den tiden på hästarna, och kör med halmad permanentbädd som jag strör varje dag.

KL
När jag ser alla svar om hur hemskt det kan börja lukta i ett stall så är jag glad över att jag har alla mina djur tillsammans i ladugården. Ingen kan anklaga mina hästar för dålig lukt när det inte går att urskilja vem som luktar vad.

Allt hänger på vad hästen står på för underlag.

Torv...luktar inte.

Vad går gränsen mellan din och min häst............:confused:

Oj, jag skulle bli tooookig av att stå i ett stall där stallägaren la sig i sånt som tex hur jag mockar min hästs box! Så länge inte hästen lider av det så finns det väl ingen anlending till att bry sig? Eller? .
Vore jag stallägare kan det tänkas att jag har synpunkter för det är jag som har ansvar för gödselstack och strö-inköp, och det är min byggnad som far mera eller mindre illa beroende på vad folk gör. Dessutom, mockas det inte ordentligt ökar risken för dålig luft, vilket påverkar alla djur och människor. För att dra det rätt långt, men ändå.

HEJ på Er alla bukare!!

Kul o läsa alla olika tillvägagångssätt.

Jag tycker det är lite jobbigt med inhyrda som köper för lite spån till sin häst, dels för hästens skull men oxå för att nu på vintern så sliter det väldigt mycket på golvet med brodden.

Självklart ska hästen ha en tillräcklig bädd (oavsett om det är permanent - eller växelströbädd) att den inte kommer åt golvytan mer än om den gräver rejält.

Allt hänger på vad hästen står på för underlag.

Torv...luktar inte.

Vad går gränsen mellan din och min häst............:confused:

Angående torv. Vi har testat torv nu efter att i alla år haft spån.

Jag tycker att torv - luktar! Det är liksom en syrlig lukt... Annorlunda.

Idag har jag strött med spån igen. Vilken skillnad. Ljust och luktar gott och fräscht.

Men jag är inte emot torv. Hästarna trivs och jag mår bra av det. Jag har astma och kan känna av spånet när jag mockar och sopar, men torven känner jag inget av.

Norrland

Intressant, du har säkert rätt.

Kan du utveckla? Jag känner inte till så mycket om torv eftersom det inte är så vanligt strömedel här i mina trakter. Här uppe är det spån som gäller mest överallt.

Norrland

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 588
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 356
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025