Bukefalos 28 år!

mocknings-tekniker

P

persika

har praoat på ett stall i en vecka nu o fått mocka as-många boxar :angel: ajaj i handlederna o axlarna säger jag bara... Det här slutar nog inte bra eftersom det är en vecka till :angel: pust... jaja, mockning är inte kul men vem tkr det?? det är bara å kämpa på :bow: :bow: :bow:
 
Sv: mocknings-tekniker

ta många pauser och gör uppmjukningsövningar för armar, nacke och axlar.. handlederna får du kanske ont i för att du tar för mycket på grepen när du mockar? ta bara hälften så slipper du få ont..

och mocka i din egen takt, är du bara prao så ska du egentligen inte mocka något alls, du ska bara stå å titta på och få lära dig hur man gör och få insikt om hur arbete i ett stall sköts.. du ska inte vara en gratisarbetare..
så mocka LUGNT, att slita ut sig i ett stall är inget jag rekommenderar.. mina knän och min rygg höll på att gå helt åt helvete i ett stall där jag fick mocka som en galning.. 4 månader var jag där innan ryggmusklerna sa tvärblankt nej och jag fick sluta när jag fick min 2 veckors sjukskrivning..
 
Sv: mocknings-tekniker

försök att inte spänna dig utan slappna av, ta liten paus efter varje box o rör på axlarna, räta på ryggen lite.
se till så du står vänd mot kärran hela tiden, eller om du vänder dig med en "full" grep, så flytta på fötterna så du inte vrider dig i sidan, det sliter väldigt mkt på kroppen.
 
Sv: mocknings-tekniker

Mocka åt båda hållen, ta inte för mycket på grepen, flytta fötterna istället för att vrida i ryggen. Värm upp lite innan (hoppa på stället och vifta på armarna i ett par minuter) Ta mikropauser och sträck på dig.

Och framför allt! Som BeastiBabe säger, du är prao inte gratis arbetskraft. Förstör inte din kropp för några hästboxarsskull!!!
 
Sv: mocknings-tekniker

jag brukar känna samma sak ibland. Men jag tar 4 spiltor och en liten drickapaus. Sen 4 spiltor o en liten vilopaus (då jag sträcker lite på mig, flaxar med armarna bl.a) och sen tar jag boxarna.

Halma gör vi inte (det är gruppen efter som gör då vi jobbar som helgpersonal)

Men överansträng dig inte p.g.a prao, du ska lära dig och inte vara en gratis medarbetare. Du kan ta ngn spilta men inte många. Säg till!
 
Sv: mocknings-tekniker

Som alla andra säger, jobba inte gratis!
Men iaf, jag hade problem med ryggen när jag mockade mkt förut, men det hjälpte när jag slutade vrida mig i sidan för att slänga i kärran, och flyttade fötterna istället. Men det viktigaste var nog att jag höll ryggen rak och böjde på benen istället. Tungt i början, då det kräver mkt benmuskler, men när man vant sig känns det knappt efter att man mockat. Så böj endast på benen, bänd inte ner grepen i skiten utan ta hellre i "lager", så att du kan pressa dig upp på endast benstyrka utan att dra upp allt med axlarna och ryggen.
 
Sv: mocknings-tekniker

Visst ska man inte vara gratis arbetskraft, men hur ska man då få ett bra omdöme om man inte gör som man blir tillsagd? Jobba lagom mycket :)
(sa jag som gjort massor medans ägarna till stallet inte ens var hemma om dagarna :crazy: )
Hoppas praktiken är rolig annars!
 
Sv: mocknings-tekniker

Håll handlederna raka, axlarna avslappnade, Lyft med ryggen rak med musklerna i ländryggen, Böj knäna när du lyfter, flytta fötterna istället för att vrida i ryggen, Spänn magmusklerna när du lyfter så du inte lutar framåt, Använd redskap som är lagom till dej varken för långa eller för korta, Ställ skottkärran så nära du kan.
Det är ok att praktikanterna tar bubbelt så lång tid på sig att mocka tycker jag och jag har haft hand om ett antal!
Lycka till och slappna av mellan rörelserna så du inte "fastnar"
 
Sv: mocknings-tekniker

goldfish skrev:
Visst ska man inte vara gratis arbetskraft, men hur ska man då få ett bra omdöme om man inte gör som man blir tillsagd? Jobba lagom mycket :)
(sa jag som gjort massor medans ägarna till stallet inte ens var hemma om dagarna :crazy: )
Hoppas praktiken är rolig annars!
hur ska du kunna få ett dåligt omdöme bara för att du inte gör mer än vad du ska?
PRAO är när man går i grundskolan, det betyder PRaktisk Arbets Orientering, vilket betyder att man bara orienterar på arbetet, tittar vad som görs och provar på lite.. inte arbeta arslet av sig..

om en Handledare (inte arbetsgivare) tycker att en PRAOelev arbetar för dåligt och ger dåliga betyg pga detta bör lärarna till eleven ta upp med arbetsplatsen om vad PRAO innebär..

PRAKTIK är dock en helt annan sak.. men då får man oftast betalt antingen från arbetsgivaren eller från arbetsförmedlingen.. men inte heller då ska man arbeta arslet av sig..
jag själv blev som sagt utsliten på ett stall och jag sa till arbetsförmedlingen att dom inte får skicka dit hästtokiga tjejer utan verkligen bara ha dit grabbar som orkar eller tjejer som är vana vid hårt stallarbete..
 
Sv: mocknings-tekniker

En tjejkompis jobbade som praktikant ett år på ett större stall. För att det skulle gå snabbt och smärtfritt(??) så använde hon högrepen. Man fick med det blöta. Bollarna kom också med och om inte så kunde dom ramla ner på barskrapatgolv vilket gör att man kan ta upp det snabbt och samlat med en plastgrep.
Ha det bra// gott_vin
 
Sv: mocknings-tekniker

använd en bra grep jätteviktigt väl anpassad. ta paus när du gjort 3 boxar blanda foder rör på axlarna i 5-10 minuter fortsätt 3 boxar paus eller hur många du orkar i taget
 
Sv: mocknings-tekniker

jag kan tyvärr inte ge dej några råd, flr jag har aldrig råkat ut för at få ont i ryggen eller likande, och å har jag endå hästar hemma opch jobbar i stall där gälelr är bara tungt arbete, sen så har jag också så himmlans mkt muskler på ryggen så det är inte klokt.

men tare lugnt.....
 
Sv: mocknings-tekniker

jag tror säkert redan någon sagt detta men då säger jag det väl igen:p
Vrid inte kroppen när du ska slänga in gödslet i kärran. ta ett steg runt istället.
Och lyft INTE med ryggen!! Man ska lyfta med benen! detta gör mycket kan jag säga. Jag har jätteproblem vid mockningen när jag slarvar med sånt. Jag får sendrag som aldrig slutar från skulderbladen upp till nacken och ont mitten på ryggen.
Vad gäller handlederna så har jag inga tips.

Något som fungerar för att få tillbaka blodcirkulationen är att bli masserad , helt enkelt. Det behöver inte alltid vara någon expert som masserar, utan minsta lilla hjälper. Mamma, pappa syskon, en dusch..:p Mitt ryggont beror på att blodtillförseln minskar och så små saker som att spola varmt vatten hårt på ryggen hjälper jättemycket!:)
Lycka till på din prao och slit inte ut dig för mycket!
 
Sv: mocknings-tekniker

-kl-
Inte att förglömma att ha en grep som är anpassad till din längd.

Jag kapar alltid mina grepar till rätt läng där jag kan arbeta avslappnat med rygg och axlar. Annars får jag direkt domningar mellan skuldrorna, speciellt vis spånmockning...

Har eget stall så för mig är det mega viktigt för att ens orka med. Funderar på att ta med mina grepar när jag flyttar till ett inackorderingstall framöver:p
 
Sv: mocknings-tekniker

Prexis:idea: Greparna jag köper är som tur är alltid i rätt längd. Jag är ganska lång så dom brukar vara bra i längd för mig. Men visst är det viktigt! Om man försöker sopa med en för kort sopborste så märker man skillnaden om man sen använder en i bra höjd:D

Jag har också eget stall så jag anpassar alla hyllor mm till min längd. Även om det kommer någon som vill hyra in sig och är väldigt kort så tycker jag det är viktigare att ha i rätt längd för en lång person istället för en kort. En kort kan ställa sig på en pall hur lätt som helst. Men en lång person kan inte sätta sig på knä riktigt. Och stå böjd över saker och ting är inte skonsamt direkt.
 
Sv: mocknings-tekniker

Jag har själv nyss lämnat prao, på en ridskola med privathästar. Där fick jag mocka endast ca 3-6 boxar varrannan dag. *överlycklig* Det bästa var dock att min handledare själv också mockade på, så man fiock inte göra allt arbete själv. ^^ Dessutom så gav hon mig tippset att testa att mocka med den andra, ovana armen då. Lite kämpgt i början, men man vänjer sig. ^^ På så sätt förstör man inte sig själv juh på samma sätt. Se till att tömma kärran ofta -även om den inte är full- så du kan gå ut och sträcka på benen samtidigt som du lämnar gödseln. Stretcha! :) Drick en massa åsså, första dagen utan vattenflaska med fick jag **** ont i huvudet! :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 147
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 443
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 523
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp