Mode och trender inom hästvärlden år för år!

Sv: Mode och trender inom hästvärlden år för år!

Anna Scarpati schabraken/luvorna skulle jag säga är högst aktuella :love:

På 80 talet hade alla moderna ryttare de nya hoppskydden Racing Tack. Vita som var formade runt hela senan bak. Jag hade iaf bara sett strykkappor innan... O så svarta kardborreband. Som vi tvättade dessa... i tvättmaskinen. i handfatet mm mm. De var nog eg grymt hållbara. O så dessa oranga skumgummipaddarna man hade under sadlen. Wow...
Jag säger bara TUR att modet förändras....

Vaddå tur ? ? ?

Du har då inte sett vad mina hästar går med...

BÅDE vita och svarta RT skydd i ORGINAL fån 80-talet ! ! !

Och sorgligt nog är snart stunden inne för att pensionera den oranga padden då den senaste hästen den använts nu har musklat upp sej så den inte längre behövs.... men vänta bara... snart kommer det nog en annan häst till stallet som behöver den... För den är mycket trevligare än dom tunga klumpiga gelpaddarna, och dessutom andas ryggarna GENOM dessa paddar vilket aldrig kan ske med en svart gelpad...

Har flera bett från 1945 och fram till 70-talet som är och förblir hästarnas favoritbett.....

Du skulle inte vilja lägga ut bilder på dessa mytomspunna utrustningsdetaljer så att jag som totalt har missat detta (född 89) kan få se hur dom ser ut? :laugh: (Nu när vi ändå har en som är emot, och en som är för (du då) :)

(benskydd och padd)

Det är tur att utvecklingen går framåt.
Tills för några år sen var det ju allmänt känt att hästarna trivdes bäst på tvådelade tjocka bett och det var det absolut mildaste man kunde ha.

Inte riktat till dig, utan generellt. ;)

Angående bettena så kan jag inte riktigt hålla med dej...
Då mina äldsta bett är så tunna och ergonomiskt handgjorda att allihopa har fått godkänt av alla veterinärer och "hästtandläkaren", inget namn nämt....

4039859.jpg

Bridong från 1945

4045749.jpg

Stång från 1945

4039862.jpg

Bakom stången ser du den matchande 3 delade bridongen som tillverkades 1946 för att även kunna användas som tränsbett.

19551783.jpg

Bett från tisigt 50tal, ev. sent 40tal....

Men sen slutade hästmänniskorna tyvärr att låta tillverka bett speciellt till varje hästs behov... :(

Okej:

9540627.jpg

Rasing Tack

9216959.jpg

Filtvojlock och snörsadelgjord orginal från 60-talet

4816556.jpg

Mina älskade HS-sporrar från början av 80-talet. Inköpta hos Fölet i Gamla Stan, butiken är nedlagd sen minst 15 år så det kan väl inte räknas som reklam va ???

6778558.jpg

Remontträns från 60-talets början. ALLT i orginal och används fortfarande, fast bara när det inte regnar förståss...

8835881.jpg

Remontträns 60- eller 70-tal...

12081271.jpg

Lädervojlock 80-tal

577192.jpg

En av alla dom 4-5 Gera vojlockar i sympatex jag har, dom är alla i orginal från 80-talet.

http://www.pixbox.se/alb_show_id255005_page0.html
En länk till mitt album med gamla saker som fortfarande används, en del är dock sålda till andra som använder grejorna fortfarande...

http://www.pixbox.se/alb_show_id407878_page0.html
Ytterligare en sådan länk...

567098.jpg

DMS vojlockar i hårdare sympatex än Geras. Sålde dessa till en som behövde just det för några år sedan...

Slut för denna gång...

Vilken rolig tråd! Ja, jag kommer ihåg plastpannbanden från 70-talet! Klurigt var det att pyssla till dem - jag gjorde i rött och gult för det var min hästs färger. Modet i stallet var stenhårt när jag var liten, på huvet hade alla en JOFA-hjälm efter den gamla stenhårda sammetshjälmen med elastiskt gummiband under hakan. Ridbyxorna var i början/ mitten av sjuttiotalet i mollskinn med pösiga lår, sjukt fult! och ALLA hade snorkelparkas i stallet, grön eller möjligtvis blå, det var uniform. Har nu mycket mindre koll på vad som är modemåsten, men har ett par rutiga ridbyxor, även ett rutigt stalltäcke och har köpt en brun-grå grimma till min pålle, verkar finnas mycket sånt, tycker det är lite dåligt med färger nu jämfört med för 5-6 år sedan.

Japp, jaghar 1 par sådana ridbyxor också liggandes... ska bara sy dit ilägg i sidorna så jag kan ha dom numera också... ,)

Det enda jag känner igen :o är benskydden, dom finns fortfarande?! och dom tycker jag alls var så hemskt fula, inte speciellt speciella :D, men ej fula :)

Japp, jaghar 1 par sådana ridbyxor också liggandes... ska bara sy dit ilägg i sidorna så jag kan ha dom numera också... ,)
Egentligen önskar jag att jag hade ett par såna kvar, dom var sköna. Och rätt coola egentligen. Fast för mig var det jobbigt att jag hade såna kvar när alla andra fick elastiska - litet trauma från barndomen:)

Inte med dagens mått mätt, men när dom kom DÅ var det annat....
Då använde man antingen benskydd i läder, filt eller tyg...

Bilden med lädervojlocken är skitkul - dåtid möter nutid (vad det nu är för rosa fluff du har liggandes brevid). Jag har ett par fina vita "ballongridbyxor" liggandes. Vet inte varför jag köpte dem - hade väl tävlingsdrömmar då på 70-talet.... med det blev aldrig något med det.
Filtvojlockar var fint det! Tycker fortfarande att de var bäst! Fast vi hade gröna vill jag minnas - och någon gul/grönaktig färg...... Läste ngnstans att beridarna på portugisiska ridskolan rekommenderar westernfiltar - just för materialet.

Ja´ me´, ja´ me´

burrr vilket minne du drog upp..... ,-D

Det är en rosa fårskinnspadd som ligger upp och ner och luftas...

Har en mycket väl använd vit filtvojlock också från 60-talet...

Och en nytillverkad svart lädervojlock....

Jag minns fortfarande alla syslöjdlektioner som man använde till att knåpa ihop bomullsöverdrag till sin sköthästs filtvojlock.
Och dessa bomullsöverdrag, som var ihopsydda och inte gick att ta bort så lätt då det inte fanns kardborreband på den tiden, tvättades bara 1-2 ggr/år, så gissa om man fick borsta och borsta och borsta för att få dom rena däremellan...

Hmmm, allt var nog inte bättre förr i alla fall... numera ser manju som tur är sällan skav och djupa sår på mankarna efter smutsiga vojlockar eller/och illa passande sadlar...

jaa precis exakt!!! om du hittar något med mässingsringar så säg till!!! det vill jag också ha!!! :bow:

Hihihi- jag får verkligen flashbacks... Haha

Men jag tycker faktiskt att det finns mkt mkt finare saker nu ;)

*kl*

Vill bara tala om att nu går jag på 1 veckas semester och jag hoppas tråden finns kvar och är lika aktiv när jag kommer hem igen..

Ha de´

Nu har jag sammanfattat trenderna över hösten 2006! (Sorbe´s länk)

- CHW förbygel (alla prdukter av detta märke)
- Remontnosgrimman (som ännu är "inne")
- Bling-Bling (på ALLT!)
- Ludd och massa "fluff-fluff" (mer o mer på förbyglarna osv)
- Matcha NOGA!
- Speed Air hjälpen (började bli riktigt poppis och "alla" hade den)
- Veredus Carbon Gel skydden (Ännu bäst och älskade)
- Avikande färg på ridbyxornas skoning (vita brallor, svart skoning)
- Bettlöst
- Nitar var påväg in
- Tjocka schabrak
- Rutiga och randiga ridbyxor
- V-pannband
- Svansfläta på täcken
- Rosa, orange och turkost med brunt som basfärg
- Väldigt viktigt att schabrak och luvan matchar precis

Tycker att mycket av detta fortfarande är "inne", men det beror förmodligen mer på själva produkten än att det är "inne", såsom nosgrimmor, skydd, hjälmar osv :)

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
39 033
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 850
Senast: Ramona
·
Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 935
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V