Mode och trender inom hästvärlden år för år!

Sv: Mode och trender inom hästvärlden år för år!

OJ! Angående de breda nosgrimmorna...jag kanske är korkad, men varför var dom inte bra sa veterinären? Är ett stort fan av det (förstår ju nu att jag är omodern, men det skiter ju jag i ändå) och det är för att jag i min enfald (??) trodde att det var skönare än de smala som ser ut att tryckas in på dom? Jag spänner förövrigt inte min hårt alls...
Skönaste skulle nog min häst tycka att det var om jag körde utan nosgrimma.....;)

Nu kommer jag tyvärr inte ihåg år...
90-talet (mitten/slutet) KyraK, MH skinnhandskar, med "virkat översida, MH Shortchaps o matchande skor, Graningestövlar

Det var iallafall vad som var "inne" här omkring ute på landet

OJ! Angående de breda nosgrimmorna...jag kanske är korkad, men varför var dom inte bra sa veterinären? Är ett stort fan av det (förstår ju nu att jag är omodern, men det skiter ju jag i ändå) och det är för att jag i min enfald (??) trodde att det var skönare än de smala som ser ut att tryckas in på dom? Jag spänner förövrigt inte min hårt alls...
Skönaste skulle nog min häst tycka att det var om jag körde utan nosgrimma.....;)

Inte för att det hör till tråden, men jag svarar ändå.

Ju bredare rem, desto bredare anläggningsyta mot tänderna. En engelsk-/aachengrimma som spänns så hårt att kindslemhinnan trycks mot tänderna och skadas, skadar ju mer ju bredare den är.

Har tänkt på att hoppschabraken (amerkanska hoppschabrak) inte syns till så mycket.. de flesta använder sig av allroundschabrak, vilket jag tycket är snyggare :).
förbyglar med flera färsten och ludd, minns inte vad dom hette..
Tretornstövlar.
Sadelgjordar med luftstoppnign.
Det har blivit vanligare med stövelskaft/shortchaps istället för stövlat, tycker jag..
Alla dessa "hoppbett" kimbelwick, kombinationsbett, flippanbett.. o dubbal nosgrimmor..

som sagt breda nosgrimmor med bling håller fortfarande i sig, Har märkt att rundsydda träns börjar bli lite poppis igen, dubbla nosgrimmor, kingsland tröjor, nylonridstrumpor, är ju mode. Tror att sponsor schabrak från tex. Agria har börjat avsvalna lite. Hjälmar från Charles Owen och GPA är ju populära och ridbyxor med hög midja börjar också komma tillbaka :)

Det här hör ju verkligen inte till tråden men ponnyns tandläkare på täby sa att halv-bred nosgrimma var att föredra på henne. Nu sitter den knappt åt på min lilla vita tjej, utan är nog mest smink faktiskt...

Tillbaka till tråden: Jag tror att trender är väldigt beroende på vilken gren man hör hemma i. Jag uppfattar det som om dressyrryttarna nu ofta tränar (i a f) i ridstövlar med dragkedja på insidan, långt fram och nuförtiden finns det väl knappt en hoppryttare utan snörning (diskret) och dragkedja bak. Många hoppryttare har ett par tretorn som hemmastövlar men det skulle dressyrryttarna aldrig ta på sig.

Jodpurs har varit lite trendigt också i smalare modeller. Gympa-ridskor försvann väl när ryktet gick om att man fastnade i stigbyglarna och om man trillade av kunde det bli farligt. Lika dant gick ryktet, i ett stall jag jobbade på, att MH-jodpursen som har knölar vid sidan av fotplattan fastnade i stigbyglarna om de var smala och att man därför var ganska osmidig i dem.

Förr såg man många shortchaps som inte ens var tighta, sen gick de över till att ha resår och nu säljs det flest som ser ut som stövelskaft. Jag tycker det är konstigt med för mjuka shortchaps, vad har de för effekt då?:angel:

Bettens moderniteter ställer jag mig inte bakom alls, det är verkligen något som inte ska gå i trend.

Nu verkar det dock gå mot en bettrend där man är mer medveten om vad man sätter i munnen på hästen. Allt fler köper raka tränsbett och mildare bett, vad jag uppfattar det som.

Inte för att det hör till tråden, men jag svarar ändå.

Ju bredare rem, desto bredare anläggningsyta mot tänderna. En engelsk-/aachengrimma som spänns så hårt att kindslemhinnan trycks mot tänderna och skadas, skadar ju mer ju bredare den är.

Precis :bow:

remont och pullar i värsta fall, eller smal, slät engelsk, löst spänt (3 fingrar uppe på nosryggen)
Så häst-mode kan faktiskt skada våra hästar:o

Wintec har ju, wintec cair, kostar ca 1500.
Sen så finns det någon mer modell, jag hade en sån ett tag men minns inte vad den hette..

Rutor är ute sen länge!

På strumpor ja... Börjar lida lite av det, men har man köpt på sig i flera år får man vackert använda dem med...:D Lyckades inte gå ut ur en ridsportbutik utan rutiga ridstrumpor ett tag, så nu har jag säkert 10 par som jag inte ens har börjat använda och 7 par som är igång...:angel:

Rutiga ridbyxor tycker jag dock fortfarande är snyggt och verkar hyfsat inne om man kollar nätbutiker och i vanliga ridsportaffärer!!

Kan bero på att de köpte upp så stora lager när det var inne att det fortfarande finns kvar. :idea:

Till hösten kommer det lite kritstrecksrutigt.

Kan bero på att de köpte upp så stora lager när det var inne att det fortfarande finns kvar. :idea:

Till hösten kommer det lite kritstrecksrutigt.

Fast så länge efterfrågan finns är det ju inne, enligt mig iaf!!

Kritstrecksrandigt menar du va? Det är nästa inköp för min del!!:bow:

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
39 020
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 847
Senast: Ramona
·
Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 933
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka