Modefluga med fårskinnspad?

Andorra

Trådstartare
Var och kollade på en dressyrtävling (stor häst) i går och när jag räknade lite snabbt så insåg jag att av dom 7 ekipagen jag såg så hade 6 st fårskinnspad under dressyrsadeln.
Att det är väldigt vanligt i hoppning har jag förstått men inom dressyr hade jag faktiskt inte förväntat mig att se så många lurviga tingestar under sadlarna.

Är det en ren estetisk sak, att ryttarna tycker det är snyggt eller köper de flesta en för vid sadel och sen är tvungna att padda upp den?

Sv: Modefluga med fårskinnspad?

Tror generellt att det är en estetisk sak...
Har själv en för att det är sååå fint, men har den faktiskt bara på hoppsadeln, förutom någon period då hästen tappat mkt muskler av någon anledning och därför under en period inte fyller ut dressyrsadeln ordentligt.
Har självklart frågat sadelmakaren/sadelutprovaren att min hoppsadel inte blir för trång av min padd och de har sagt att det är ok, även om den passar utan. Men så är min padd ganska välanvänd och inte så tjock heller....mest bara fint med lite fluff på sidorna :P
Sen finns de ju de paddarna som bara har fluff på sidorna och inget mellan sadeln och hästen. då är det mer som att rida med dubbla schabrak men det ser fint ut.

Tycker det borde bygga lite på höjden när man använder pad i dressyrsadel. Man eftersträvar ju att komma så nära hästen som möjligt tycker jag och speciellt i dressyr. Lite av den tanken måste ju försvinna när man paddar upp sadeln.

Tycker det borde bygga lite på höjden när man använder pad i dressyrsadel. Man eftersträvar ju att komma så nära hästen som möjligt tycker jag och speciellt i dressyr. Lite av den tanken måste ju försvinna när man paddar upp sadeln.

Ja men vad spelar det för roll? Det är ju snyggt? ;)

Min personliga åsikt är att jag hatar allt som padar upp sadeln, känns ju som att man sitter som prinsessan på ärten :devil:

En extra pad under sadeln ger ofta ett mindre utrymme för manken och kan på sikt ge hästen obehag.

Själv har jag svårt att förstå att så många insinuerar att det är något fel med att ha fårskinnspad. Jag tycker att ull har fantastiska egenskaper, det blir ett fjädrande och mjukt mellanlägg som samtidigt formar sig bra efter sadeln och inte är så bulkigt. Så länge sadeln är utprovad för att passa med pad förstår jag inte vad som är problemet?

För att understryka det du säger, om dess bra egenskaper:
Ridsport (tror jag, det kan ha varit någon anna ridsporttidning), publicerade en tysk (?) studie för ett par år sedan. en jämförelse mellan olika sadelunderläggs förmåga att fördela tryck.
I särklass bästa materialet var faktiskt fårskinn. Även en vanlig vojlock visade sig vara riktigt bra, betydligt bättre än såna där "poly-pads".
Undersökningen gick till så att de hade en konstgjord hästrygg med sensorer inbyggda som mätte trycket. De lade sedan på en sadel med en vikt i och jämförde sedan hur höga punkttrycken för de olika underläggen var.

Sedan ska man naturligtvis vara noga med att det inte blir för trångt, absolut! Mina sadlar är ddessutom cutback, så det är ingen risk att det åker ner över manken och trycker. Hästen är deesutom en känslig dam så om de skulle besvära henne det minsta så hade jag snabbt fått veta :P

Visst var den undersökningen i Ridsport:). Kommer ihåg den så väl eftersom jag är en sån som alltid har pad under sadeln. Jag tycker det är helt hemskt att rida utan. Känns inte alls bra att ha sadeln direkt på ryggen. Tycker inte heller att det stör min känsla att vara nära hästen heller.

Själv har jag lessnat på fårskinnspaddar, eftersom de bara använts "utifrån behov" och behovet försvunnit (vilket ju var målet hela tiden) och för att dom alltid brukar bli lite ojämnt tovade förr eller senare efter användning och tvätt, det kommer till en gräns där man inte lyckas borsta/karda till dom jämna längre tycker jag.
Men det var ju intressant om det först NU börjar bli en dressyrtrend! :p

Däremot höll jag på att upptäcka fördelarna med renskinn, som inte alls har samma friktion och förmåga att tova sig. Det sprack ganska fort just av bristen på friktion! :crazy: Fördelen med fårskinn i sitsen lär jag se länge, både i fårskinns-barbackapadden och sitsöverdraget till sadeln! :love:

Njaeh, jag är runt ganska mycket över lag, dels tävlar jag själv (typ reg LA), följer med kompisar som rider på högre nivå, min tränare o.s.v. och jag skulle tro att fårskinnspadden är ett nödvändigt ont i en del fall för dressyren går åt det mer avskalade hållet, fler och fler har måttade sadlar o.s.v.
Vi som inte har det däremot ;) kanske köper en något stor sadel som det är för mycket svängrum i och låter hästen växa i den sas. Så gör jag, har en fårskinnspadd just nu. Tycker att det är allt utom snyggt och hoppas verkligen jag kan ta bort den snart!

Detta var en lokal tävling. Kanske är skillnad vilken nivå man rider på.

Jag blev mest förvånad eftersom jag personligen tycker att en dressyrsadel har en bättre anläggningsyta och fördelar trycket bättre än en hoppsadel iom att man håller sig på "backen" hela tiden.

Jag har märkt av det där med..lite som ett fenomen. :D
Själv har jag en fårskinnspad i enbart syfte till min gammelman för han är generöst överbyggd och blev snällt ombedd av sadelutprovarna att ha det.
Då alla sadlar halkar fram och sätter sig på manken. :)
Sen kan jag ju erkänna jag är lite av en färgsnobb med att bara ha blå saker till min häst så min pålle har en blå fårskinns pad. :love:
Men i övrigt är det nog en av många modelfugor som kommer vara förbipassaserad om ett tag. :)
Mvh Xoya

Jag ska kolla nästa gång jag är iväg nu bara för det! Inte tänkt på det.
Tror det beror på nivån faktiskt!

Jag tror att fårskinn under sadeln är något som kommer att finnas kvar, det har ju använts hur länge som helst och bevisat sin effektivitet så att säga.

Däremot tror jag att det kommer att bli vanligare med schabrak som är halvfodrade med fårskinn och att det kanske blir mer poppis i dressyrkretsar där man vill ha en "renare" look. Då får man ju också fördelen att få skinnet direkt mot hästen.

Andorra: Fårskinnspaden är inte till för att fördela trycket om det inte rör sig om små grejer, det kan t ex hjälpa till att jämna ut trycket över mindre proteinknölar eller liknande men då bör man ha skinnet direkt mot hästen så att pälsen kan lägga sig runt knölen. Vad man vill med fårskinnspaden är att få ett mjukare lager mellan sadeln och hästen, så att sadeln känns mer inbjudande. Man måste ju stoppa bossor ganska fast för att sadeln inte ska tappa formen på en gång. Då erbjuder fårskinnet lite extra komfort. Lite som att ha en mjuk bäddmadrass till en fast sängbotten.

Var hos sadelutprovare för ett par veckor sen med min ena häst. Och blev rekommenderade att ALLTID använda fårskinnspadd till just honom då han är fullblod och därmed väldigt mycket känsligare än många andra hästar. Precis som någon nämnde tidigare så är en padd i äkta fårskinn det som överlägset fördelar trycket bäst. Tycker att det fungerar super, och han är verkar nöjd!

Det skulle jag ställa mig otroligt frågande till... Jag tror inte det är något man alltid ska använda. Jag hade nog ifrågasatt det om det hände mig.

Jag tycker det låter konstigt att en häst alltid ska ha fårskinnspadd, speciellt när man generaliserar så och säger att fullblod är känsligare. Det finns sjukt känsliga kallblod, halvblod och ponnier också.
Risken med att alltid ha padd är ju att man inte märker om hästen börjar ändra sig eller om den hämmar muskulaturen.
Jag tror inte på det, du får göra det om du vill men jag tycker det låter skumt.

Ridsport (tror jag, det kan ha varit någon anna ridsporttidning), publicerade en tysk (?) studie för ett par år sedan. en jämförelse mellan olika sadelunderläggs förmåga att fördela tryck.
I särklass bästa materialet var faktiskt fårskinn. Även en vanlig vojlock visade sig vara riktigt bra, betydligt bättre än såna där "poly-pads".
Undersökningen gick till så att de hade en konstgjord hästrygg med sensorer inbyggda som mätte trycket. De lade sedan på en sadel med en vikt i och jämförde sedan hur höga punkttrycken för de olika underläggen var.
Enligt den undersökningen i Ridsport var fårskinn bäst, sedan kom poly-pad som hade mycket bättre egenskaper än vanliga schabrak/vojlockar. Men jag minns inte om det var tryckfördelningen de testade eller om det var stötupptagningsförmågan. Det var det ena i alla fall. Någon annan kanske minns vilket det var?

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: cassiopeja
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att... 2
Svar
31
· Visningar
4 488
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 690
Senast: mumin
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 504
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur