Modefluga med fårskinnspad?

Sv: Modefluga med fårskinnspad?

Risken med att alltid ha padd är ju att man inte märker om hästen börjar ändra sig eller om den hämmar muskulaturen.

Men man kan ta av paden från hästen mellan ridpassen och titta och känna på musklerna! ;)

Sorry, kunde inte låta bli! :angel:

Skämt åsido, jag kan inte se att paden gör någon skillnad för att märka om hästen ändrar sig? Själv märker jag det främst på hur ryggen ser ut och känns, om det händer saker med jämvikten i sadeln, och på hur det känns att sadla och spänna sadelgjorden.

Tycker det borde bygga lite på höjden när man använder pad i dressyrsadel. Man eftersträvar ju att komma så nära hästen som möjligt tycker jag och speciellt i dressyr. Lite av den tanken måste ju försvinna när man paddar upp sadeln.

det är sant det du skriver, många använder dock sådan fårskinnspadd för ökad bogfrihet, då padden lyfter sadeln och frigör bogbladen bättre samt tryckfördelar ortspetsarnas anläggning mot hästkroppen. Det är frågan om små marginaler, som gör den lilla skillnaden på vissa hästar, även om sadeln ligger bra i sig. De paddar vi pratar om är ju konstruerade att lyfta sadeln, inte göra den trängre.

såg förresten härom månaden att Mattes som är den största tillverkaren kommit med en ny dressyr schabrak variant med padden inbyggd. väldigt snygg och säkerligen både smidigare och med ännu bättre passform.

jag tror dock att det även delvis är en modefluga.

Biggan: det var tryckfördelningen som mättes. Det roligaste med studien tycker jag var att gelpadd som folk använder så friskt, ökade trycket jmf med att inte använda ngn padd alls : )

Senast ändrad:

förändringen kommer så mycket långsammare om det alltid är en padd i mellan. du behöver inte hålla med, så tycker jag.
jag tycker det är en lat inställning av en sadelutprovare att säga att hästen alltid ska ha padd, jag tror inte en sekund på att det är bra. inte skadligt direkt kanske men njae, jag tror inte på det.
du får tro som du vill, tror att man förstår hur jag menar ändå :)

För några år sedan var det viktigt för mig med fårskinnspadd både pga utseende och inverkan, men ju mer jag har lärt mig om hur den fungerar, dess för och nackdelar, desto mer emot den har jag blivit.

Jag tycker det finns så mycket bättre alternativ bland paddar på marknaden, utan fårskinnets nackdelar Och ska man absolut köpa just fårskinn skulle jag aldrig köpa annat än mattes, den enda med lite kvalite.

Har man en fårskinnspadd måste sadeln vara "ngt för stor" överallt, sitter den lagom någonstans blir det ju direkt trångt och tryckpunkter skapas.

Personligen tycker jag det är supersnyggt med fårskin, dock skulle jag aldrig använda det om det fick sadeln att sitta sämmre. Dvs har jag en sadel som passar utan fårskin, men passar mindre bra med, rider jag självklart utan.
Tycker folk får rida med vad de vill, för att de tycker det är snyggt, så länge det inte skadar hästen eller har annan negativ inverkan på häst/människa.

Själv har jag svårt att förstå att så många insinuerar att det är något fel med att ha fårskinnspad. Jag tycker att ull har fantastiska egenskaper, det blir ett fjädrande och mjukt mellanlägg som samtidigt formar sig bra efter sadeln och inte är så bulkigt. Så länge sadeln är utprovad för att passa med pad förstår jag inte vad som är problemet?

Håller helt med ´:bow:

Jag provar alltid ut sadel med padd o har bara bra erfarnheter. Tycker inte alls att jag kommer längre ifrån hästen med padd. Ser bara fördelar o min häst uppskattar det.

Jag förstår hur du menar, men jag håller inte med vad gäller det där med förändringar.

Däremot kan jag hålla med om att pad som standardåtgärd inte alltid är så lämpligt. Det finns t ex en hel del hästar med knepiga sadellägen där man måste ha en ganska fast yta mot hästen för att få tillräcklig stabilitet för att sadeln ska hålla sig på plats.

We can agree to disagree om det då ;) Jag vet att många jag känner säkert skulle kunna fastna att ALLTID använda padden och ALLTID den sadeln och så är det med det - i 10 år utan att kolla något.
Det kanske inte ÄR så att man är sämre på att upptäcka förändring, men det känns jävligt beiget hela grejen tycker jag. Jag är inget jävla ess på sadlar och paddar, jag kan kolla av om en sadel ligger bra eller inte, för vid, för smal, för svängd, för rak o.s.v., men som du sa - att ha padd som standardåtgärd känns rätt b! Känns dock mer som en hoppryttarsjukdom, om vi ska vara fördomsfulla :rofl:
Själv går jag nog emot massan o tycker INTE det är snyggt utan har min fårskinnspadd för att jag måste :p

Fast jag håller med dig även på punkten att det inte är snyggt. Skulle jag köpa en så skulle jag helt klart välja en utan uppvikt kant. Jag tycker att uppvikt kant är fint på hela fårskinnsvojlockar men inte när man bara har en pad. Jag har dock slutat reta mig på att den ligger mellan sadel och schabrak i stället för mot hästen, schabraket är trots allt mer lättvättat och framför allt lättorkat.

*Delvis knapplån*

Vid landningen i hoppning har man mätt upp tryck på bogbladsspetsen från sadeln till 500 kg med en "normalstor ryttare" och ett hinder på ca 1,10. Jag använder fårskinnspad för att minska det trycket. Min (nyinköpta) sadel är utprovad med pad och köpt medvetet med en för stor bomvidd för att få plats med en pad. På dressyrsadeln har jag pad för att hästen visat TYDLIGT att hon uppskattar den och trivs betydligt bättre med den än utan den. Jag är hoppryttare och kan bara tala för mig själv men i mitt fall handlar det inte om estetik. Att det är ett "hoppryttarsyndrom" kan ju faktiskt bero på att hoppryttare har lärt sig samma sak som jag.

fast det är skillnad på hopp och dressyr-sadlar.
jag sa inte heller att det var fel att hoppryttare har fårskinnspadd, jag skrev att jag trodde det var en hoppryttarsyndom att använda det, utan värdering i det ;)

folk får rida med hur mycket paddar de vill för mig men jag tror inte att det är ultimat att ALLTID använda padd under sin/alla sina sadlar.

Jag är inget jävla ess på sadlar och paddar, jag kan kolla av om en sadel ligger bra eller inte, för vid, för smal, för svängd, för rak o.s.v., men som du sa - att ha padd som standardåtgärd känns rätt b! Känns dock mer som en hoppryttarsjukdom, om vi ska vara fördomsfulla :rofl:

Jaha, då läste jag in en värdering i dessa meningar av misstag.

Jag använder bara fårskinnspad om sadeln är för vid och hästen behöver sätta nya muskler till sadeln. Annars rider jag utan fårskinnspad. Jag tycker det är snyggt med fårskinnspad men skulle inte använda det pga av den anledningen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: cassiopeja
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att... 2
Svar
31
· Visningar
4 488
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 690
Senast: mumin
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 504
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka