Bukefalos 28 år!

Blueberry

Trådstartare
Det här med möbler... är ganska dyrt, har jag insett. Hur gör ni?

Vad behöver man?
Vilka ska man prioritera?
Vad kan man köpa begagnat?

Jag och sambon flyttar från liten tvåa till stor trea, och vi har insett att det är en hel del som behövs. Superbra, med tanke på den strålande ekonomin som finanskrisen bjuder på :cool:

I nuläget har vi två 120 sängar, varav den ena fungerar som soffa. Det är jättemysigt, superskönt och med ett berg av kuddar :d MEN - vi måste ju köpa en riktig soffa. Och en större säng. Och fler mattor. Och en byrå. Och ett till skrivbord. Och fler köksstolar. Och... etc.

Hur ska vi tänka?
Han är sugen på att ta ett lån på typ 40 000, men jag tycker att det känns väldigt, väldigt konstigt att göra så. :o
 
Sv: Möbler

Soffa var prio 1 för oss när vi flyttade. Mycket viktigt med en superskön soffa som dessutom rymmer ett gäng vänner. Vi köpte en som butiken skulle sluta med och fick jättebra pris! STOR divansoffa i skinn. Jag älskar den!

Mycket kan man hitta begagnat på annonssajter och liknande. Ibland är det ju helt nya grejer folk säljer! Sen vad man tycker är ok att köpa begagnat är ju olika från person till person.

Ta lån för att köpa möbler skulle inte jag göra, jag vill i och för sig inte ta lån överhuvudtaget. Då sparar jag hellre.
 
Sv: Möbler

Precis, det där med lån är jag på samma bana som dig med.
Soffa är definitivt prio.
En större säng är definitivt önskvärt.
 
Sv: Möbler

Jag hade köpt möbler allt eftersom. Jag har precis kommit på att jag vill byta ut tv-bänk, bokhylla och soffbord.. Nu har jag inte råd att göra det på en gång så jag kommer att spara ihop till dem eftersom alla möbler kommer att stå i samma rum och jag är matchningsfreak så jag vill inte ha en grej i taget helt enkelt.

En soffa behöver inte kosta alltför mycket och på ett par månader ska ni nog ha sparat tillräckligt för att köpa en.
 
Sv: Möbler

Blocket är grejer. Jag har köpt soffa ikea tomelilla i fint skick gratis, två hyllor med dörrar samt en tv-bänk för sammanlagt 300:- :D
Sen har jag fyndat en lite defekt sängram på ikea (syns inte då det är i fotänden och mitt sovrum är litet) för mindra än halva priset.
 
Senast ändrad:
Sv: Möbler

säng och soffa hade jag prioriterat först..resten hade ja tagit efter hand..dessutom tar det lite tid att o in sig så man vet man behöver och vill ha..jag hade aldrig tagit lån för att köpa möler iaf..
 
Sv: Möbler

Handla på IKEA.. Det gjorde jag. Hela mitt bohag gick loss på mindre än 10 000 kr.
Jag valde att köpa allting nytt, för min lägenhet är så liten att det inte skulle fungera att försöka pressa in second handfyndade grejer med alla möjliga färger & former. Men ni, som ska flytta till lite större, kan ju faktiskt passa på att göra fynd. Det finns massor på blocket och det finns alltid folk som vill bli av med möbler p.g.a. flytt, så håll utkik efter flyttloppisar Soffa, byrå och skrivbord kan ni definitivt hitta billigt second hand. Säng skulle jag personligen köpa nytt, men det är jag det.
 
Sv: Möbler

Jag skulle inte ta ett lån för att köpa möbler.

Jag flyttar också snart ihop med pv, vi kommer ha hans 120säng sålänge, det funkar rätt bra. Såsmåningom blir det en ny men tv, tvmöbel och byrå till mitt akvarium kommer före.
Vi lär prioritera i ordningen vardagsrum, sovrum, "extrarum"(som blir gästrum/kontor/läshörna med soffa).
Och balkongen. Och tavlor.
 
Sv: Möbler

120-säng har fungerat det senaste året, och det går ingen nöd på oss. Men en 160 skulle kännas lyxigt :D
Att köpa en begagnad säng (resårbotten) känns inte som ett alternativ.

Idag har jag övertalat mamma och pappa att det är bättre att de lägger pengar på en ny soffa än att vi gör det, alltså får vi deras "gamla" (typ sju månader :angel: ) från ikea. Det känns väldigt, väldigt skönt. ;)
 
Sv: Möbler

När jag flyttade till den första lägenheten som jag skulle möblera själv (hade tidigare delat lägenhet eller hyrt möblerat) så tog jag faktiskt ett lån på 10' kr och la 6' kr kontant för att kunna köpa en riktigt, riktigt bra soffa och gediget köksbord med stolar. Jag ångrar INTE det beslutet. Då hade jag iofs en rätt bra inkomst och betalade snabbt av lånet (som var helt räntefritt, ingen uppläggningsavgift eller aviavgift), det var dock inte läge att spara då jag bara hade en säng, en tv-bänk och en fåtölj sen tidigare.

Jag är en sådan där som inte tycker det spelar någon större roll om man sparar först och köper sen eller köper först och betalar sen, men så har jag också den syn på pengar som jag har... :angel:
 
Sv: Möbler

Varför skulle man inte kunna ha en säng som soffa? Vi har en sådan själv som blev kvar efter min graviditet då jag hade svårt att sitta utan behövde ligga ner.
Nu när vi ska flytta in i nya vardagsrummet så kommer vi att bygga en sängsoffa i samma stil som sängen vi byggt
080414-080423+%2847%29.JPG


Jag skulle personligen aldrig ta ett konsumtionslån; huslån, studielån samt ev.billån är de enda lån jag tycker är berättigade.

Varför inte köpa begagnat på Blocket, loppisar etc. tills ni har sparat ihop nog för att köpa de möblemang ni önskar?
 
Sv: Möbler

Jag skulle aldrig ta lån för att köpa möbler. Just nu har jag mest möbler som jag och sambon fått och en del som vi köpt nytt eller köpt begagnat.

Soffa och säng är det som jag vill köpa nytt. Köksbord, byrå, hyllor med mera går det att hitta jättefina på blocket, myrorna osv. Jag skulle inte välja att handla allt på IKEA, känns roligare att plocka ihop saker som jag verkligen tycker om (varav en del naturligtvis kan komma från IKEA).
 
Sv: Möbler

Vi har fått vårt möblemang (dock av mina sväföräldrar); sex stolar och ett stort bord. Håller på att målas om vitt.
2009-01-17+025.jpg


Vitrinet är köpt på blocket, var svart men numera vitt.
2009-01-17+026.jpg


Har ett gammal sängbord till sideboard vid soffan. Sambons gamla, som även det är renoverat.
L%C3%A4genheten,+januari+-09+005.jpg


TV-bänken är ett f-d silvrigt PS-skåp som jag hade när jag bodde hemma, numera vitt det också.
2009-01-17+021.jpg


Finns hur mycket som helst man kan göra av sina gamla möbler och även av begagnade inköp, i love it !!
 
Sv: Möbler

Vi hade en salig röra av möbler från släkt o vänner när vi flyttade ihop. En soffa från pappa, bord från mamma, bokhylla från pappa, säng från farbror osv. Vi köpte begagnat för några hundra eller fick gratis. Sen bytte vi ut efterhand åren gick. Det går att måla o greja så sakerna matchar, sy nya överdrag till soffan osv.

Det som var prio ett för oss var just soffa, säng, köksbord o varsin stol.
 
Sv: Möbler

min första prioritet är sängen.
därefter sittplatser: soffa, stolar, fåtöljer... vad man nu vill ha.
sen förvaring: bokhyllor, byrå etc
därefter bord/liknande.
sen kommer allt annat man vill ha mens om inte är nödvändigt utan mer dekoration :D

skulle aldrig ta lån för att köpa möbler. när jag flyttade hemifrån (visserligen till en mindre tvåa) köptes ALLT begagnat. fick en 140-säng för 300:-, bokhyllor för 50:- styck, köksbord och vardagsrumsbord för 75:- och så vidare.

det mesta av dom möblerna är utbytta idag, nästan 4 år senare, för nu har jag mer pengar att köpa möbler för, men det dög alldeles utmärkt under den tiden jag hade dom :)
 
Sv: Möbler

Ett tips angående begagnade sängar, man kan ju köpa en hyfsat fräsch resårbotten och köpa en ny ordentlig bäddmadrass...blir ju det närmaste nytt iaf :) om man vill spara pengar.
 
Sv: Möbler

Vi har köpt på blocket och när det är ikea så är det ju så lätt att antingen tvätta klädseln eller köpa nytt fodral om man köpt en superbillig soffa.

Däremot säng skulle jag aldrig vilja köpa begagnat och inte matta heller.

Men blocket är hur bra som helst! Det enda som är lite dumt är ju att ingen vill sälja de lite nyare grejjerna som man hittar:D Så vi får väl antingen vänta med vår tvmöbel eller lägga ut lite mer.
 

Liknande trådar

Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 951
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp