MÖgel hÖ

B

bhunny

I vår har jag tänkt ta tag i vår ladugård. Där finns en väldigt stor hög med möglit hö som har legat där mellan 20-40 år! Vet att det kan ge en hel del olika smittor och undrar därför hur jag bäst skyddar mig mot smittsamma sporer osv?

När jag väl fått ut höet tänkte jag köra iväg med det och elda upp det. Bra/dålig idé? Alla hjälpsamma svar är välkomna!
 
Sv: MÖgel hÖ

andningsskydd o täta skyddsglasögon, handskar o långärmat överallt borde räcka kan jag tycka.. :)
 
Sv: MÖgel hÖ

Justdet! tack :)

Minns att när jag rensade ut den andra delen i somras (enbart bestående av 20 år gammalt kobajs osv) så var det så varmt att jag till slut kastade skydden och körde på ändå.. borde försöka ta tag i det så snart som möjligt.. :) Men är det OK att elda upp gammalt hö?
 
Sv: MÖgel hÖ

Det bör ju vara bäst att göra det i långsam takt så att inte damm och sporer sprider sig mer än nödvändigt..
Kanske kunde fungera att skjuta över det på en presenning eller något och sen bara dra ut hela lasset i ett.
 
Sv: MÖgel hÖ

Elda hö går snabbt och blir hett som tusan, håll till på ett stort öppet område och se till att det är kav lugnt och gör det gärna på kvällen då det brinner sämre.
Det är väl mest sorkfebern man ska passa sig för och bor du i södra Sverige är det nog ganska ofarligt.
 
Sv: MÖgel hÖ

På kvällen går utmärkt om man inte har grannar som ser elden i mörkret och ringer brandkåren :p
 
Sv: MÖgel hÖ

Man ska alltid anmäla till räddningstjänsten/SOS när man ska bränna lite större brasor.

//mimmipigg, mamma till brandkvinna som instruerar familjen.
 
Sv: MÖgel hÖ

Andningsskydd.
Mögelsporerna kan förstöra dina lungor för resten av ditt liv.
De ger dammlunga samma sak som KOL.
 
Sv: MÖgel hÖ

Hmm jag e inte så säker på om du varkligen får elda höt. Jag vet iaf att man inte får elda halm, då pappersvändarna (kommer inte ihåg så här sent vilken myndighet) har fått får sig att det e miljöfarligt.
 
Sv: MÖgel hÖ

Ring brandkåren och hör om dom vill ha höet till nån övning eller så...
 
Sv: MÖgel hÖ

Finns det några sopsugningslastbilar eller liknande i kommunen? Isf kanske du kan anlita en sån. Det bästa är ju att hantera det så lite som möjligt så inte sporerna sprids. Även om du har skyddskläder så kommer ju sporerna fastna i byggnaden/marken.
Det bästa vore nog att anlita en saneringsfirma.
 
Senast ändrad:
Sv: MÖgel hÖ

De vill nog inte att personalen ska utsättas för mögel i onödan. ;)

Jag tror inte mögel är ett problem för dom, då dom annvänder full utrustning under övningarna:laugh:

Om höet redan är utkörd från ladan är det ju bara för dom att tända på under kontrollerade former och släcka:laugh:

Hos oss kom dom och äldade upp en jätte hög med gammalt halm som vi hadde skottat ur en gammal gödselskällare:banana:
 
Sv: MÖgel hÖ

Snåla inte med andningsmasken. Köp en proffsmask. med utbytbara filter. Se då till att du får ett filter som tar mögelsporer.
Du riskerar annars att bli förgiftad av mögelsporer och utveckla en allergi mot dessa. Och det finns alldit lite sporer även i fint hö så du riskerar att bli allergisk mot hö om de slarvar med skydd!

Nej det är inte dammet som är farligt vid engångsexponering. Men sporerna innehåller ngt av de starkaste gifterna naturen kan producera.
Du finner samma sak i flis o spannmåls högar som ligger till sig.
Har du sedan fått in fuktighet underifrån så blir det värre ändå.
Det värsta är om det blivit fuktigt, möglat och sedan torkat. Tänk efter före.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 302
Senast: jemeni
·
Övr. Djur Hej, Vi är hyfsat nya kaninägare och har därför fått börja hantera hö. Först kunde vi hämta småbal rätt så nära så det va inga problem...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: Pilot
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 753
Senast: lillamy73
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 041
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp