Mögel i bostad

turbofling

Trådstartare
Sen vi flyttade in här har vi känt en konstig lukt (unken och fuktig) när man kommer hem, sambon tror att det är från avloppet och jag har väl också trott det men så börjar jag fundera på om det är en annan orsak och började fundera på mögel. Nämner det för sambon och han säger då att vi har mögel i badrummet, i hörnet på badkaret, ytligt på fogen bara visserligen men det tyder ju på att ventilationen är dålig. Hänger man tvätt inne i lägenheten blir det extremt fuktigt. Sambon verkar inte ta möglet så allvarligt, det i badrummet sa han att vi enkelt tar bort och lukten tror han fortfarande är avloppet. Jag är inte så orolig för min egen del om det är mögel men vi har en dotter på snart 4 månader så jag är orolig för hennes skull. Sen funderar jag på om min huvudvärk som jag trodde berodde på att det är mkt kvavt här och min trötthet kan vara "mögelsymptom", även om jag sover många timmar på natten är jag ändå trött. När jag är uppe på natten och fixar dotterns mat och när jag vaknar på morgonen kan jag knappt öppna ögonen, dom svider (men inte sen under dagen).

Frågan är vad vi gör nu? Hur farligt är egentligen mögel, är det flytta som är enda alternativet? (vi hade tänkt bo här till nästa vår). Man kan ju mäta fuktighet, kan man på ngt sätt ta reda på om det verkligen är mögel?

Huset vi bor på är en 10-våningars "betongklump" byggt på 60-talet. Fönster och såna saker är inte byta sen dess och utvändigt är huset i behov av renovering. Jag tror inte heller att vårt kök och badrum är bytt sen dess.

Det är en bostadsrätt som vi hyr i andra hand, så jag antar att kontakta ägaren är en bra start och hoppas hon tar det på allvar. Men det känns som det är bra att ha lite mer "på fötterna" innan. Lagar och sånt är ingen idé att ni tar upp, bor inte i Sverige :)
 
Sv: Mögel i bostad

Har inga direkta tips, förutom huvudvärken. Det kan mycket väl bero på möglet. Bodde i en 1,a där de va mögel i hela badrummet. Konstant huvuvärk och yrsel. När jag flytta därifrån var jag bra på en enda natt. Men så fort jag känner mögellukten nånstans så kommer huvudvärken som ett brev på posten. Prova me den disksvamp och algrent och skrubba bort det på fogen. Kan nog få bort det mesta. Men om lukten är stark borde det nog finnas mer nånstans. Har ni kollat under badkaret och väggen bakom badkaret.
 
Sv: Mögel i bostad

Badkaret är inkaklat så det går inte att se. Men vi ska börja med att ta bort det synliga, det är en bra start.
 
Sv: Mögel i bostad

Mögel på fogarna är sällan farlig, men ett inkaklat badkar och dolda vattenskador är besvärliga ställen, där kan möglet gosa till sig.
Huvudvärk som gör en dissy är ett av allergisymptomen man kan få av luftburna allergener.
Har ni något liknande miljöinspektörer där du bor?
 
Sv: Mögel i bostad

Nu har jag läst en del och gått omkring och luktat.
I hallen är jag lite osäker på vad det är som luktar. I badrummet är det definitivt stark mögellukt, luktar precis som mögligt hö. Hallen har en mer fuktig, unken lukt.

Vi tänkte börja med att ta bort det möglet vi ser i badrummet och se hur det blir sen.
Jag är ganska säker på att tanten som äger lägenheten inte bryr sig om att göra något.

Så jag undrar, hur farligt är det att bo med möglet? framföallt då för vår lilla dotter?
 
Sv: Mögel i bostad

Inget att rekommendera, har ni inte allergier så är risken stor att ni får + framförallt er dotter kan bli riktigt sjuk. Jag skulle aldrig frivilligt bo i ett mögelhus!
 
Sv: Mögel i bostad

Mögel är inte alls bra. Inte alls bra för en bebis. Har ni otur kan det ge bestående allergier.

Har ni mekanisk ventilation? 60-tals hus är oftast byggda för att man ska vädra och ha självdrag för att få ut fukten. Nu kommer många och säger att man på 2000-talet inte ska vädra (=energiförlust) men huset är inte byggt på 2000-talet och om inte hela ventialtionssystemet är ombyggt de senaste åren så fungerar det inte att ha alla fönster stängda. Man måste vädra vädra året om för att få en bra inomhusluft i ett gammalt hus. Om fönstrena dessutom är utbytta från dragiga tvåglasfönster till täta treglasfönster har ni förlorat ytterligare ventilation.

Vi bor i ett 60-talshus och har frånluft i kök och badrum. Men ingenstans där inluften ska komma in. Däremot har vi vädringsfönster i varje rum som står öppna mer eller mindre vid behov. Vi har dessutom ett "nålfilter" (tror det heter så) i överkanten på våra fönster för att släppa in mer tilluft.
 
Sv: Mögel i bostad

Inluft har vi (omedvetet) i fönstrena, jag har aldrig varit med om så otäta fönster :) Annars har jag ganska dålig koll på hur ventilationen fungerar
Fönstret i sovrummet står alltid öppet (sovrum mitt emot badrummet) och balkongdörren är oftast öppen. Tyvärr har vi inga fönster i badrummet, det hade nog behövts. Vi har bara bott här sen första april så jag vet inte hur dom gjort tidigare vintrar. Men senaste veckorna här har varit extremt fuktiga och högluftfuktighet är det nästan alltid här på sommarn.

Nu luktar det simhall här, har torkat av allt i kommer åt i badrummet med något medel som ska ta bort det. Vi åker till Sverige nästan hela augusti sen får vi se hur det är efter det och bestämmer då hur vi gör. Varken jag eller sambon har några allergier (förutom lite kontaktallergi hos mig) och vi vill ju verkligen inte att vår dotter ska få det. Tanten som äger lägenheten borde låta oss slippa uppsägningstiden iaf om det verkligen är mkt mögel.
Tyvärr verkar det vara ganska vanligt med mögel här, en kompis härnere flyttar precis från en mögellägenhet men där syns mögel på alla väggar och hyresvärden tänkte inte göra något åt det. Hon tyckte man kunde måla över det och sen hyra ut till någon ny!
 
Sv: Mögel i bostad

Provat att hälla klorin i avloppet?
om det har stått tomt en längre tid så är det ju inte omöjligt att det kan komma därifrån.

Annars är det väl motsvarigheten till anti-cimex som gäller.
Dom tar ju reda på det direkt och måste det renoveras så får ni ju söka nytt att hyra, bo i ett mögelhus är inte alls bra.
 
Sv: Mögel i bostad

Har ni små barn så flytta direkt! Inte en sekund i ett mögelhus med en bebis.
Barn är så mycket känsligare och mögel är ett riktigt läskigt allergen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Tofs
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 727
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 744
Senast: DeDen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp